بهترین کتابهای جنایی-معمایی دنیا

بهترین کتابهای جنایی-معمایی دنیا

اگر عاشق داستانای معمایی هستی بخون

چجوری کتابخون بشم؟

 

کتاب خوندن ی کار طاقت فرسایی براتون بوده و هست؟ پس سعی کنید سراغ چیزایی برید که شما رو بکشونه تا آخر داستان. اینجور موردا رو میتونید تو کتابهای جنایی معمایی پیدا کنید و توصیه ما به شما اینه که سراغ کتابهای فلسفی یا کتابهایی که از اسامی سخت استفاده کرده نرید که خدایی نکرده از کتاب خوندن زده نشی.

داستان های جنایی - معمایی که معمولا با محوریت تحقیق و تفحص پیرامون یک جرم نوشته میشن، از اون جهت که ذهن رو درگیر چالش می کنن از جمله کتاب هایی به شمار میان که از جنبه های مختلف مورد توجه خواننده ها قرار می گیرن. هیجان و فضای رمز آلود حاکم بر این نوع کتابها باعث شده که تقریبا همه به نوعی عاشق داستان های کتاب های جنایی - معمایی باشن. علاوه بر این برانگیختن حس کنجکاوی خواننده ها هم یکی دیگه از دلایل محبوبیت این ژانره. این که هر خواننده به نوعی در طول داستان تبدیل به یه کاراگاه زبردست میشه که پا به پای شخصیت های داستان؛ سرنخ ها رو دنبال می کنه و دلش میخواد زودتر از دیگران، داستان پشت پرده ی ماجرا رو حدس بزنه، خودش یه سرگرمی منحصر بفرده که برای همه جذاب و دوست داشتنیه.

نویسندگان داستان های جنایی – معمایی با تکیه بر قوه تخیل خواننده ها، اونا رو در شرایطی قرار میدن که خودشون رو تو فضای داستان تجسم کنن و با توجه به جزئیات و نکات ظریفی که با دقت در متن گنجونده شده، لحظه به لحظه با قهرمان داستان همراه بشن و با تمام وجود برای حل معما، قبل از دیگران هیجان داشته باشن. هر چند که مهارت نویسنده زمانی به اوج می رسه که با تعلیق های ریز و جزئی خواننده رو تا پایان داستان با خودش نگه میداره و با یه پایان غیر منتظره همه رو متحیر و متعجب می سازه.

انتخاب چند نمونه از بین کتاب های بسیار زیبایی که در این ژانر نوشته شده واقعا کار بسیار سختیه. در اینجا فقط به چند نمونه از مشهورترینشون اشاره می کنیم:

 

کتاب پدر خوانده

 

کتاب پدرخوانده

 

به یقین میشه گفت کمتر کسی پیدا میشه که فیلم پدرخوانده رو ندیده باشه و از بازی خارق العاده مارلون براندو حیرت زده نشده باشه. این فیلم زیبا با اقتباس از رمان فوق العاده پدر خوانده نوشته ماریو پوزو، ساخته شده که در مورد خانواده قدرتمند و جنایتکار کورلئونه ست. داستان این خانواده و شخصیت عاقل و سیاستمدار دون کورلئونه انقدر جذاب و خواندنیه که این کتاب رو به یکی از مهیج ترین و درخشان ترین کتاب های معمایی جهان تبدیل کرده.

این کتاب که تصویری صریح و صحیح از فعالیت های مافیا در امریکاست، از نظر تاریخی نیز بسیار با ارزشه.

 

کتاب سنترال پارک

 

کتاب سنترال پارک

 

گیوم موسو نویسنده فرانسوی این کتاب که تونسته عنوان پرفروش ترین نویسنده سال فرانسه را هم کسب کنه، در این اثر زیبا شرح زندگی یه افسر زن جوان فرانسوی رو بیان می کنه. شروع داستان بسیار عجیب و غافلگیر کننده ست و آلیس در حالی که دستش به مرد غریبه ای با دستبند بسته شده؛ روی یه نیمکت در سنترال پارک نیویورک به هوش میاد. این که او چگونه بعد از دیدار دوستانش در شب گذشته در فرانسه از اینجا سر در آورده، سوالیه که همان اول داستان در ذهن خواننده شکل می گیره و به زیبایی در طول داستان رمزآلودتر و معمایی تر میشه.

 

کتاب بیمار خاموش

 

کتاب بیمار خاموش

 

الکس مایکلدیس نویسنده این کتاب جذابه که داستانش در مورد زندگی آلیشیا برنسون و همسرشه. آلیشیا یه نقاش معروفه که با همسر عکاسش زندگی فوق العاده ای داره. همه چیز عالیه ولی یه شب که گابریل از عکاسی به خانه بر می گرده ؛ آلیشیا 5 بار به همسرش شلیک می کنه و بعد از اون دیگه کلمه ای صحبت نمی کنه.

برای به حرف درآوردن آلیشیا، لئو فابر روان درمانگر جنایی مسیر پر پیچ و خم عجیبی رو در پیش می گیره که روند داستان رو جذاب و غیر قابل پپیش بینی می سازه.

 

کتاب دختری با نشان اژدها

 

کتاب دختری با نشان اژدها

 

این رمان هیجان انگیز و فوق العاده که در سال 2009 جایزه ملی کتاب انگلستان رو دریافت کرده یکی از سه کتاب جنایی- پلیسی استیک لارنس نویسنده سوئدیه. ماجرا از این قراره که 40 سال پیش هریت ونگر از یه مهمونی خانوادگی در جزیره ونگر ناپدید میشه. دایی هریت که معتقده در اون شب قتلی صورت گرفته؛ روزنامه نگاری بدنام رو استخدام می کنه، تا در این مورد تحقیق کنه. این روزنامه نگار کم کم به یه سری رازهای خانوادگی مخوف می رسه که داستان رو وارد مسیر پیچیده و خطرناکی می کنه.

از این داستان که به نوعی هزار توی جذاب و پر هیجانی داره، دیوید فینچر فیلمی زیبا و اثری درخشان ساخته.

 

کتاب و آنگاه هیچکس نماند

 

و آنگاه هیچکس نماند

 

شاید با خودتون فک کنین که "هرکول پوارو"شاهکار ادبی آگاتا کریستی نویسنده انگلیسیه، ولی کتاب جنایی زیبای "و انگاه هیچکس نماند " یکی از برجسته ترین آثار این نویسنده توانمنده که به راحتی می تونه ضربان قلب شما را بالا ببره و شما رو روی صندلی میخکوب کنه.

داستان از این قراره که ده مهمان غریبه توسط میلیونری ناشناس به جزیره ای دعوت میشن که وقتی به اونجا میرسن، می بینن خبری از میزبان نیست. اونها در خانه ای اقامت دارن که در هر اتاق تابلویی از یه شعر مهد کودکی به نام "ده سرباز کوچک" آویزانه که بر اساس این اشعار اتفاقات وحشتناکی برای اونها میفته. برای دونستن این که پشت پرده این اتفاقات کیه و آیا کسی باقی می مونه؟ باید داستان رو بخونین و لذت ببرین.

علاوه بر این کتابها، داستان های معمایی جذاب دیگری همچون ماجراهای شرلوک هلمز، سکوت بره ها، ربه کا، قتل راجر آکروید، خداحافظی طولانی و هزاران اثر ادبی دیگر وجود دارن که هر کدام به نحوی هیجان انگیز و منحصر بفرد هستن. کتاب هایی که نویسنده هاشون با مهارت و زبردستی تلاش می کنن تا فضای داستان را به گونه ای بچینن که بسیار تاثیر گذار باشه و جزئیات رو اونقدر دقیق و ماهرانه بیان می کنن که در حال خوندن کتاب حس می کنی تو اون محل حضور داری و می تونی حال و هوای اونجا رو به خوبی حس کنی.

 

در هر صورت اگه به کتاب های جنایی- معمایی علاقه دارین، قطعا اتاق فرارهایی که با اقتباس از این نوع کتاب ها طراحی شدن هم، حتما براتون جذاب و دوست داشتنیه. از اونجا که بازی در اتاق فرار یه ماجراجویی فیزیکی و معماییه، از خیلی جهات از خوندن کتابهای همین ژانر جذابتره. خصوصا وقتی که این هیجان و انرژی رو تو مجموعه هایی مثل انیگما که به طور کاملا حرفه ای و تخصصی در این زمینه فعالیت دارن، تجربه کنین. مثلا اتاق قتل مرموز مجموعه انیگما با سناریویی جذاب و طراحی زیبا و مناسب می تونه از اون پیشنهاد های هوس انگیزی باشه که کاملا مناسب یه دورهمی دوستانه و صمیمیه.

در طراحی این اتاق، وقایع آن چنان با دقت و پشت سر هم چیده شده که بازیکنا در جریان بازی اصلا احساس خستگی نمی کنن، بلکه هر لحظه با قرار گرفتن تو یه شرایط جدید باید تلاش کنن مثل یه کاراگاه زبده و ماهر از کنار هم قرار دادن نکات ریز و سرنخ های بازی، بتونن گره کور پرونده قتل را از هم واکنن.

با توجه به این که دکور اتاق های مجموعه انیگما توسط بهترین دکوراتورها اجرا شده، شما اصلا احتیاج به تخیل ندارین و به محض ورود به اتاق به صورت عینی خودتون رو در فضای یه پرونده جنایی- معمایی می بینین که همه عواملش مثل موسیقی و نور در راستای باور پذیر کردن داستان و سناریو چیده شدن. خلاقیت استفاده شده در این اتاق از همان ابتدای بازی در متن سناریو، نوع معماها، سرنخ ها و فضای بازی کاملا دیده میشه و به شما کمک می کنه تا در جمع یه گروه دوستانه ی با نشاط از حل یه پرونده جنایی – معمایی لذتی بیشتر از خوندن این نوع کتاب ها رو حس کنین.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (1)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614