صورت های فلکی

صورت های فلکی

چگونه صورت های فلکی را پیدا کنیم

انواع صورت های فلکی

صورت های فلکی کاربرد بسیار زیادی دارد که از مهمترین آنها می توان به مسیریابی و ناوبری اشاره کرد و در واقع به گروهی از ستاره ها که در تجسم انسان شکل و پیکر بندی مشخصی رو تشکیل داده باشن؛ صورت فلکی یا پیکر آسمانی میگن. با توجه به این که در روزگاران قدیم تقویم وجود نداشت و افراد معتقد بودن سرنوشتشون به حرکت ستاره ها و نوع قرار گرفتن اونها ربط داره، علم نجوم یا ستاره شناسی بسیار با ارزش بود.

ستاره شناسا با نگاه کردن به موقعیت ستاره ها و تشبیه شکل ها به اشیا و حیوانات، از اونها برای نشان گذاری و تهیه نقشه های قابل فهم برای دریانوردان و مسیریابان استفاده می کردن. اگر می خواهید درباره صورت های فلکی بیشتر بدانید، با انیگما همراه شوید تا دلیل نامگذاری هر صورت فلکی را به شما بگوییم.

برخی از معروفترین صورت های فلکی که مورد توجه انسان های باستانی بودن به نام های زیر شناخته میشن :

 

صورت فلکی لیرا

 

صورت فلکی لیرا

 

صور فلکی لیرا کلمه ای لاتین به معنی چنگ، به نام های شلیاق یا چنگ رومی هم معروفه. در افسانه های یونانی، لیرا چنگی بوده از طرف آپولو به اورفئوس، موسیقی دان بزرگ یونانی داده شده. به همین خاطر موسیقی ای که اورفئوس می نواخت؛ روح نواز بود و بسیار زیباتر از موسیقی های نوازنده های دیگه بود و باعث آرامش دلها می شد.

اورفئوس بعد از این که همسرش رو از دست میده، دچار افسردگی میشه و سرگردان به این طرف و اون طرف میره تا به قتل می رسه و چنگش در رودخانه ای انداخته میشه. زئوس به عنوان خدای خدایان به عقابی دستور میده تا چنگ رو براش بیارن و برای دلجویی از اورفئوس این نشان زیبا رو در آسمان بهش عطا می کنن. 

صور فلکی لیرا به نوعی به شکل مربعه که در یه نقطه از ضلعش درخشان ترین ستاره اش یعنی وگا قرار داره که در فصل تابستان تقریبا مستقیم بالای سر بیننده هاست. 

 

صورت فلکی آکواریس

 

صورت فلکی آکواریس

 

آکواریوس کلمه ای لاتین به معنای حمل کننده آب/نگه دارنده جام می باشد. در فارسی به آن برج دلو یا آبریز هم می گویند. یکی از بزرگترین، شناخته شده ترین و قدیمی ترین صورت های فلکی نام گذاری شده می باشد که آکواریوس نشان متولدین بهمن در طالع بینی هم می باشد.

در یونان، آکواریوس جوانی بسیار جذاب به نام گانیمد هست. زئوس خدای خدایان متوجه جذابیت های ظاهری گانیمد شده و او را به کوه المپوس دعوت کرده، تا حافظ و نگه دارنده جام خدایان باشد. به خاطر خدمت گانیمد به خدایان، او جوانی جاودانه به دست می آورد و نقطه ای در آسمان به منظور قدردانی به نامش زده می شود.

 

صورت فلکی آکویلا

 

صورت فلکی آکویلا

 

آکویلا کلمه ای لاتین به معنای عقاب می باشد. در اسطوره شناسی یونان، آکویلا نام عقابی می باشد که آکواریوس را به بالای کوه المپوس برد و در یک سری از روایات، آکویلا حمل کننده صاعقه خدای خدایان هم می باشد.

معروف ترین ستاره اکویلاAltair  نام دارد. که در واقع اکویلا یکی از نزدیک ترین ستاره هایی به زمین می باشد که با چشم غیرمسلح هم قابل مشاهده است. قسمت بالایی صورت فلکی عقاب تشکیل یک V برعکس می دهد که الطایر تقریبا در نوک آن قرار می گیرد.

 

صورت فلکی آریس

 

صورت فلکی آریس

 

آریس کلمه ای لاتین به معنی قوچ می باشد. تفاوت عمده آریس با دیگر صورتهای فلکی این است که همواره قوچ بوده و شبیه دیگر اشکال نیست. قوچ یکی از صورت های فلکی تشکیل دهنده بروج فلکی(زودیاک) است. در فرهنگ ایرانیان، صورت فلکی قوچ نشان ماه و مبدا شروع سال جدید است.

آریس از ۴ یا ۵ ستاره قابل دیدن تشکیل شده که نشون دهنده خطی از سر قوچ تا بدن آن می باشد. ستاره َحَمل واضح ترین ستاره این صورت فلکی است، که از آن در ستاره شناسی بعنوان غول نارنجی یاد می شود.

 

صورت فلکی کانیس میجور

 

صورت فلکی کانیس میجور

 

کانیس میجور کلمه ای لاتین به معنای سگ بزرگ می باشد که در عربی به آن کلب اکبر گفته می شود. معروف ترین داستان این است که این سگ به قدری تند می دود که توسط زئوس تا آسمان اوج می گیرد.

چرا این صورت فلکی مهم است؟

وجود ستاره شباهنگ در این صورت فلکی باعث مهم بودن آن شده است. که درخشنده ترین ستاره آسمان می باشد.

 

صورت فلکی کاسیوپیا

 

صورت فلکی کاسیوپیا

 

کاسیوپیا نام ملکه ای در اساطیر یونان می باشد. کاسیوپیا ملکه ای بسیار مغرور بود که همیشه عقیده داشت زیباتر از او وجود ندارد. کاسوپیا مادر شاهزاده آندرومدا بوده و برعکس سایر صور فلکی که با عزت در آسمان هستند، کاسیوپیا به عنوان تنبیه در آسمان شب و ستاره هایش برای خود جا خوش کرده است. او راجع به زیبایی خود به حدی مغرور شد که خود را از الهه ها برتر دید و این توهینی به خدایان قلمداد می شد. کاسیوپیا به آسمان تعبید شد تا دیگران عبرت بگیرند.

 

مشهورترین صورت فلکی

 

صورت فلکی شکارچی

 

صورت فلکی شکارچی

 

اوریون نام خود را از شکارچی افسانه ای یونانی گرفته و یکی از بزرگترین و قابل شناسایی ترین صور فلکی می باشد و در سراسر جهان قابل دیدن است. باید به شما بگوییم که اوریون یا صورت فلکی شکارچی معروف ترین صورت فلکی در میان صورتهای فلکی می باشد.

در افسانه ها اوریون شکارچی درشت هیکل با قابلیت های فوق طبیعی بوده که فرزند پوزیدون می باشد. در کتاب های گوناگون گفته می شود که او وقت خود را مرتبا با آرتمیس (خداونگار شکار یونان) صرف شکار می کرده است که در نهایت بوسیله کمان آرتمیس کشته می شود. در محافل دیگر نقل است که اوریون به خاطر سم یک عقرب بزرگ به اسم اسکورپیوس جان خود را از دست می دهد.

کمربند سه گانه اوریون راحت ترین الگوی ستاره ای قابل شناسایی در آسمان هست. ستاره های ریگل و بتلگئوس درخشان ترین ستاره های این صورت فلکی و بطورکلی آسمان شب می باشد. لازم به ذکر است بدانید از طریق صورت فلکی شکارچی می توان در زمستان به راحتی راه خود را پیدا کنید.

 

صورت فلکی سیگنوس

 

صورت فلکی سیگنوس

 

سیگنوس کلمه ای لاتین شده با منشا یونانی، به معنی قو می باشد. در اساطیر یونان، در یک زمانی زئوس خود را تبدیل به یک قو زیبا می کند. درباره منشا سیگنوس داستان های متفاوتی نسبت به چیزهایی که شنیده اید وجود دارد..

 

صورت فلکی صلیب شمالی

 

صورت فلکی صلیب شمالی

 

صلیب شمالی در واقعی نوعی آستریسم (الگوی ستاره ای مشخص) می باشد که درون سیگنوس قو وجود دارد. ستاره دُنب یکی از درخشان ترین ستاره های این صورت فلکی می باشد. این صورت فلکی را می توان در نوار کهکشان راه شیری پیدا کرد. از این صورت فلکی به عنوان یکی از ستون های کهکشان هم یاد می کنند.

 

صورت فلکی جمینی

 

صورت فلکی جمینی

 

جمینی کلمه ای لاتین به معنای دوقلو است. صورت فلکی جمینی در اساطیر نشانی بر دوقلوهایی به نام کستور و پولوکس است. در داستان ها، مادر این دوقلوها لدا نام دارد. آنها از دوپدر متفاوت بودند.

وقتی کستور کشته شد، برادرش پولوکس به خدای خدایان التماس کرد که برادرش را زنده کند. اما زئوس برخلاف خواسته برادر به دو برادر جایگاهی جاودانه در آسمان داد، که همان صورت فلکی جمینی می باشد! کستور و پولوکس اسامی درخشنده در صورت فلکی جمینی می باشند.

 

صورت فلکی لئو

 

صورت فلکی لئو

 

لئو کلمه ای لاتین به معنی شیر می باشد. از لئو به عنوان یک شیر قدرتمند در تمامی فرهنگ های اساطیری یاد می کنند. در افسانه های یونان، لئو شیری غول پیکر بوده که توسط هرکولس کشته می شود. نقل است که لئو بوسیله سلاح های عادی از پای در نمی آمد و موهای تنش به مانند زره و پنجه هایش برنده تر از شمشیر بود. در نهایت هرکول ناچار می شود لئو را خفه کند. هرکول یک انگشت خود را در این جریان از دست می دهد. لئو در فرهنگ ایران، نماد متولدین مرداد می باشد.

 

صورت فلکی اورسا میجر

 

دب اکبر یا اورسا میجر یا خرس بزرگ، معروف ترین الگوی ستاره ای تو تمام دنیا محسوب میشه

 

دب اکبر یا اورسا میجر یا خرس بزرگ، معروف ترین الگوی ستاره ای تو تمام دنیا محسوب میشه. یکی از دلایل شناخته شده بودن این صورت فلکی قابل رصد بودن اون در نیمکره شمالی زمینه که از گذشته های دور برای مسیر یابی و پیدا کردن قبله مورد استفاده قرار می گرفت.

در اساطیر یونانی، زئوس دلباخته زنی به نام کالیستو میشه، این موضوع همسر زئوس رو به شدت خشمگین  می کنه و اون از حسادت کالیستو رو به خرسی تبدیل می کنه. کالیستو وقتی به خرس تبدیل میشه، از پسرش آرکاس درخواست می کنه اونو خلاص کنه؛ اما زئوس اجازه نمیده و تصیم می گیره تا کالیستو و پسرش رو برای همیشه به آسمان ببره. بر اساس این اسطوره کالیستو دب اکبر و آرکاس دب اصغر رو تشکیل میدن. 

هفت ستاره دب اکبر تقریبا همیشه تو آسمان قابل روئیت هستن و به راحتی افراد رو به ستاره های شمالی هدایت می کنن.

 

صورت فلکی تارس

 

صورت فلکی تارس به عنوان یکی از قدیمی ترین صورت های فلکی شناسایی شده از اهمیت فراوانی تو فصل زمستان برخورداره

 

صورت فلکی تارس به عنوان یکی از قدیمی ترین صورت های فلکی شناسایی شده از اهمیت فراوانی تو فصل زمستان برخورداره. تارس که در فرهنگ ایرانیان نماد متولدین اردیبهشته، در زبان لاتین به معنای گاو که شکلی شبیه حرف V انگلیسی داره که اونو به گاو شاخدار تشبیه کردن.

افسانه هایی که در مورد تارس به عنوان یه صور فلکی بزرگ و مهم نقل میشه؛ به عصر برنز برمی گرده. تارس در بسیاری از اسطوره های یونانی نقش داشته که در یکی از این افسانه ها، زئوس به خاطر فرار خودش رو به شکل گاو در میاره. صورت فلکی تارس به راحتی در آسمان قابل مشاهده ست و ستاره دبران درخشان ترین ستاره تارس محسوب میشه.

 

صورت فلکی پایسیز

 

صورت فلکی پایسیز یا صورت فلکی دو ماهی

 

صورت فلکی پایسیز که از اون به عنوان دو ماهی یاد می کنن؛ کلمه ای لاتین به معنی ماهی یا حوت که در فرهنگ ایرانیان این صورت فلکی نماد متولدین اسفند ماه محسوب می شه. البته در اساطیر یونانی پایسیز نماینده ای از آفرودیت و پسرش اروس در آسمانها محسوب میشه.

در افسانه های یونانی آفرودیت و اروس برای فرار از دست تایفون ( بزرگترین و ترسناک ترین هیولا در اساطیر یونان ) خودشون رو تبدیل به ماهی می کنن و برای این که از هم جدا نشن، طنابی به دور خودشون می بندن. صور فلکی پایسیز شبیه V انگلیسیه و ماهی سمت راست یک زائده مشابه حرف O  در قسمت انتهایی بدنش داره، ماهی سمت چپ هم جوری قرار داره که انگار یه مثلث کوچ در انتهای خودش تشکیل داده. 

 

چرا صور فلکی جذابن؟

با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی جذابیت این صورت های فلکی برای انسان امروزی هم بسیار زیاده به طوری که تو بیشتر فیلم ها و بازیهایی که در مورد ستاره ها و سیاره ها ساخته می شه، از این افسانه ها و یا شکل ظاهری این صورت های فلکی برای طراحی معماها و جذاب تر کردن فیلم ها استفاده میشه. 

تو بازی های اتاق فرار هم یکی از سناریوهایی که معمولا بسیار پرطرفداره، داستان هاییه که در مورد بقای کره زمینه و چند نفر برای نجات اون مجبورن با یه سفینه به فضا پرواز کنن و با ناشناخته هایی روبرو بشن که هم می تونن ترسناک باشن و هم دلهره آور، مثل اتاق فرار نجات سولاریس مجموعه انیگما.

سناریوی اتاق فرار نجات سولاریس از این قراره که در سال 2222، شرایط حیات بر روی کره زمین با خطر جدی مواجه میشه و به خاطر کمبود منابع طبیعی، خطر انقراض نسل بشر رو تهدید می کنه، به همین خاطر تعدای از دانشمندا برای نجات کره زمین با سفینه سولاریس راهی ماموریتی سخت و پیچیده میشن تا شرایط حیات بر روی سیاره های دیگه رو بررسی کنن و بشر رو نجات بدن و ....

این اتاق فرار مهیج، علاوه بر یه سناریوی جذاب و دوست داشتنی معماهایی داره که کاملا با سناریو سنخیت داره و تلاش شده تا یه ارتباط مستقیم بین موضوع و معما ایجاد بشه. از اونجا که غریزه بقا تو همه انسان ها وجود داره اگه به عنوان یکی از دانشمندا تصمیم گرفتین این اتاق فرار رو امتحان کنین، باید خودتون رو برای چالش ها و معماهایی آماده کنین که کم و بیش به فضا و ستاره ها مربوطه.

البته این اتاق طوری طراحی شده که با پررنگ کردن حس مسئولیت در شما و تلاش برای نجات دنیا، مغز شما رو فعال تر از همیشه نگه می داره و کمک می کنه تا ناخوداگاه از همه مهارت ها و تواناییهای ذاتیتون استفاده کنین. به طوری که اگه خونسرد باشین و بتونین کنترل شرایط رو بدست بگیرین، همه  چالش ها و معماها با کار گروهی، دقت و تیزبینی و مهارت درست اندیشیدن و استنتاج قابل حله.

البته اتاق فرار نجات سولاریس یه اتاق فرار ترسناک نیست و بیشتر هیجانی و سرگرم کننده طراحی شده و مناسب کسائیه که دلشون میخواد یه روز متفاوت اما جذاب داشته باشن. درسته که شرایطی که بازیکنا در اون قرار می گیرن؛ بسیار حساس و خطرناکه ولی این اتاق یه ماجراجویی تمام عیاره که باید مثل قهرمانای داستان ها و فیلم های ژانر بقا برای نجات همه کسایی که دوستشون داری، نهایت تلاشتو بکنی.

قطعا تصور نزدیک شدن به مرگ و تمام شدن همه چیزهایی که براشون تلاش کردی، می تونه خیلی جذاب و هیجان انگیز باشه؛ ولی از اون مهمتر اینه که تو به عنوان تنها امید برای ادامه حیات و زندگی انسان ها، باید شرایط رو تغییر بدی و برای رسیدن به اون هر کار شگفت انگیز و فوق العاده ای که لازمه رو باید انجام بدی. اگه از این جور ماجراجویی ها و هیجانات لذت می برین؛ اتاق فرار نجات سولاریس مجموعه انیگما یه جای مناسب برای لذت بردن و محک زدن تواناییهاتونه.

شاید بپرسید چرا در سایت اتاق فرار انیگما باید چنین مطلبی وجود داشته باشه اما باید به شما بگیم که بسیاری از معماهای بزرگ از روی همین صور فلکی ساخته میشه. پس ذهن خودتون رو به چالش بکشید و معمای خودتون رو پیدا کنید. الان که بحث به فضا و صور فلکی رسید وقت خوبیه ی بازی خفن در مورد فضا و پیدا کردن مکان جدید زندگی برای مردم بازمانده به شما معرفی کنیم. اتاق فرار نجات سولاریس همونجاییه که عاشقای فضا و ستاره شناسی دنبالشن.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (31)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید

مجتبی ۲۷ فروردین ۱۴۰۲

سلام مطلب مهم اینه که برای ثبت اول بار ازروی کره زمین شاخص مکانی وزمانی صورفلکی از مهرنگار دامغان صددروازه هکاتم پولیس میباشد که ثبت اولیه تاریخ خورشیدی وسپس قمری درامتداد آن از دامغان منجمان وکاتبان نوشتند وثبت کردند ومیتوان تاریخ دقیق را با شاخص منار تاریخ خانه دامغان منظوم کرد متشکرم

یسنا ۱۷ دی ۱۴۰۲

عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود من برای تحقیق علوم چهارم نوشتم اسم صورت های فلکی رو

09120030269 09120036614