عجایب هفتگانه جهان

عجایب هفتگانه جهان

عجایب هفتگانه دنیا کجاست؟

عجایب هفتگانه دنیا

عجایب هفتگانه جهان باستان برای سازنده هاش نمادهایی از مذهب، اسطوره شناسی، هنر، قدرت و علمه که نشون دهنده توانایی ها و قدرتشون هم هست، ضمن این که این بناها شاهدی زنده بر نبوغ و سخت کوشی گذشتگانه؛ چون اجرای چنین پروژه های منحصر بفردی با امکانات و شرایط زندگی اون دوران حتما کاری سخت اما ستودنیه.

به طور کلی وقتی حرف از عجایب میشه؛ ذهن افراد دنبال چیزهای خیلی متفاوت می گرده. ولی یه وقتایی صفت عجیب ترین به چیزی اطلاق میشه که صرفا برای اولین بار اجرا شده. چون علاوه بر این که اون ایده خاص و منحصر بفرده، نحوه ی اجراش هم قطعا بی نظیره. ضمن این که جسارت اجرای یه کار با امکانات کم و یا نامناسب همیشه از خطر و ریسک بیشتری برخورداره که همین می تونه اون کار بخصوص رو منحصر بفرد جلوه بده؛ درست مثل عجایب هفتگانه جهان. 

در هر صورت آنچه به میراث گذاشته شده، به قدری دور از ذهنه که حتی با وجود این که در طول قرن ها، آسیب های فراوانی دیدن و چیز زیادی ازشون به جا نمونده؛ جزء عجیب ترین هفتگانه های جهان محسوب میشن و هنوز که هنوزه دانشمندا و باستان شناسا تلاش می کنن تا پرده از رازهای ساخت و معماری بی نظیرشون بردارن.

 

تاریخچه فهرست عجایب هفتگانه جهان

عجایب هفتگانه جهان در اصل هفت اثر برتر معماری و مجسمه سازی دوران باستانه که نخستین بار توسط یه فینقیایی یونانی الاصل به نام انتیپایر صیدایی در قرن دوم میلادی تو یه کتاب ثبت شد. اگر چه از این آثار عجیب امروزه جز ویرانه ای باقی نمونده؛ ولی مسلما این عنوان زمانی که این شاهکارها هنوز وجود داشتن، بهشون اعطا شده و تا کنون هم باقی مونده.

تهیه فهرست کامل عجایب هفتگانه در اصل در حدود سده دوم پیش از میلاد کامل شد که اولین اشاره به تهیه این مجموعه مکتوب در کتاب تاریخ هرودت اومده که به سده 5 پیش از میلاد بر می گرده. چندین دهه بعد، تاریخ نگارای یونانی مثل کالیماکوس ( Callimachus)  شروع به نوشتن در مورد بزرگترین بناهای تاریخی زمان خودشون کردن.  فهرست نهایی عجایب هفتگانه که تو قرون وسطی تکمیل شد؛ شامل چشمگیرترین بناهای تاریخی جهان باستان می شد که بعضیا کاملا نابود شده بودن و از بعضیای دیگه هم آثار کمی باقی مونده.

 

عجایب هفتگانه جهان باستان 

درسته که الان عملا عجایب هفتگانه جهان باستان به ویرانه هایی تبدیل شدن که هیچ نشانه ای از شکوه و عظمت دوران پر افتخارشون ندارن، ولی علت اصلی که این آثار به عنوان عجایب هفتگانه در نظر گرفته شدن، قدمت و منحصر بفرد بودن این سازه ها در کل جهانه که نه تنها در اون دوران بلکه تا به الان هم نمونه مشابهی براشون پیدا نمیشه.

در هر صورت عجایب هفتگانه جهان باستان به شرح ذیل هستن:

 

1. هرم بزرگ جیزه (Giza)

 

هرم بزرگ جیزه، بزرگترین هرم از اهرام ثلاثه مصره که قطعا اولین مقصد گردشگری هر توریستیه

 

هرم بزرگ جیزه، بزرگترین هرم از اهرام ثلاثه مصره که قطعا اولین مقصد گردشگری هر توریستیه. ساخت این اهرام نتیجه باور مصریان باستان در مورد مرگه که معتقد بودن" مرگ یه زندگی جدیده".  به همین خاطر خانوداه های سلطنتی رو تو مقبره های بزرگ و باشکوه سلطنتی دفن می کردن که از معماری عجیب و غریبی هم برخوردار بود.

هرم بزرگ جیزه که حدود 100 هزار نفر به مدت 20 سال اونو ساختن؛ تنها اعجوبه ای از عجایب هفتگانه جهانه که در طول این سالها باقی مونده و به عنوان 4000 سال بلندترین سازه جهان در نظر گرفته میشد؛ چون انسان تا قرن نوزدهم نتونسته بود، بنایی بلندتر از این هرم بزرگ رو بسازه.

 اهرام ثلاثه در اصل مقبره های سلطنتی هستن که 2500 تا 2700 سال قبل از میلاد مسیح در مصر باستان ساخته شدن. این اهرام سه گانه به نام های خئوپس ( خوفو یا هرم بزرگ جیزه ) بزرگترین هرم و خفرع ( خفرن ) و منفرع ( میسرینوس ) دو هرم کوچکتر هستن که همه اونها شگفت انگیز و شاهکار محسوب میشن.

هرم بزرگ جیزه با زیر بنای 13 جریب معادل 5 هکتار با دیوارهای شیب دار ساخته شده که در اون از بیش از 2 میلیون بلوک سنگی استفاده شده که وزن هر کدوم از بلوک ها 2 تا 30 تن محاسبه شده. نکته حائز اهمیت اینه که این بنای متقارن و شکیل در دوره ای ساخته شده که بر اساس شواهد و قرائن هیچ ابزار نوین نقشه برداری و اندازه گیری وجود نداشته. دیوارهای شیب دار هرم یاداور پرتوهای رع ( خدای خورشید ) که در ابتدا به عنوان پله ازش استفاده می شد، بعدها اون رو با سنگ آهک پر کردن. 

این سازه که مملو از راهروهای پیچ در پیچه که دسترسی به هر اتاقش به راحتی امکان پذیر نیست، به خاطر نحوه ساخت و محل قرار گیریش به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان در نظر گرفته شده. درون هرم ها هم پر از راهروهای باریک و اتاقک های مخفیه که برای جلوگیری از گنجینه پنهان شده تو هرم ساخته شده. هر چند که باستان شناسا حدس می زنن؛ که بسیاری از اشیای قدیمی موجود تو این هرم ها در عرض 250 سال تکمیلش غارت شد. 

 

حقایق جالب در مورد هرم بزرگ جیزه

  • ساخت و معماری هرم به شیوه ایه که در داخل اون همیشه هوای تازه و خنک جریان داره.
  • اگه تو شب به بالای هرم برین، ستاره هایی رو می بینین که الگوی قرارگیری اونها مطابق با موقعیت مکانی هر یک از این اهرامه.
  • این هرم از نظر مختصاتی دقیقا در مرکز کره زمین قرار داره.
  • برخی از محققان معتقدن، ساخت چنین هرمی توسط بشر امری محاله و این مجموعه توسط موجودات فرا زمینی ساخته شده. چون تا شعاع 300 کیلومتری در اطراف این اهرام هیچ کوه یا منبعی از جنس سنگ های به کار رفته در ساخت هرم وجود نداره. از اونجا که سنگ ها پس از استخراج از معادن توسط کارگرها به محل ساخت هرم انتقال داده می شد، انجام این کار توسط انسان در اون دوران خیلی از دور از ذهن و تقریبا غیر ممکنه.

 

2. باغ های معلق بابل

 

باغ های معلق بابل حدود 600 سال قبل از میلاد مسیح در ارتفاع 33 متری از سطح زمین روی محوطه ای بزرگ و آجری قرار داشت

 

به گفته شاعران یونان باستان باغ های معلق بابل حدود 600 سال قبل از میلاد مسیح در ارتفاع 33 متری از سطح زمین روی محوطه ای بزرگ و آجری قرار داشت که در اطرافش پله هایی قرار می گرفتن که باعث می شد؛ محوطه شبیه صحنه تئاتر به نظر بیاد. این باغ طبقاتی زیبا شامل طیف متنوعی از درخت ها، بوته ها و شاخه ها می شد که کوه سبز بزرگی رو می ساخت که چشمها رو خیره می کرد. 

این باغ دل انگیز توسط پادشاه نبوچادنزار دوم یا همان بخت النصر دوم برای همسر بیمارش به نام آمیتیس دختر پادشاه ماد ساخته شد. گفته میشه آمیتیس که تا قبل از ازدواج در محیط خوش آب و هوای شمال غرب ایران که پر از تپه های سرسبز و باغ های زیبا بود زندگی می کرد؛ بعد از اومدن به آب و هوای خشک سرزمین بابل بیمار میشه و پادشاه دستوری میده تا برای بهبودی حالش در جایی نزدیک فرات در عراق امروزی باغ های زیبایی رو بر روی ستون های بلند بنا کنن. به طور کلی اعتقاد بر اینه که این باغ ها پس از 700 سال بر اثر زلزله از بین رفتن که در این صورت باغ های معلق بابل کوتاه ترین عجایب باستانی جهان محسوب میشن.

درسته که در ادبیات کلاسیک روم و یونان درباره این باغ ها مطالبی وجود داره، ولی در کتیبه های خط میخی بابل هیچ نشانه ای مبنی بر وجود این باغ ها وجود نداره؛ به همین خاطر از نظر دانشمندا باغ های معلق بابل تنها مورد از عجایب هفتگانه جهانه که احتمال داره هرگز ساخته نشده باشه.

 

حقایق جالب در مورد باغ های معلق بابل

  • در صورت وجود چنین باغ هایی، روزانه 8 هزار گالن آب برای آبیاری تمامی گیاهان این باغ لازم بود.
  • با توجه به این که این باغ ها حدود 30 متر از زمین ارتفاع داشتن؛ این بنا در صورت وجود، شاهکاری در زمینه معماری باستان محسوب میشه.
  • از اونجا که برای آبیاری این باغ ها لازم بود تا آب رو از نهر فرات به محل این باغ ها بیارن، دانشمندا معتقدن باید برای آبیاری از پمپ، چرخ و مخزن های آب استفاده می کردن که این موضوع بیشتر به افسانه شبیه تا واقعیت.

 

3. معبد آرتمیس

 

معبد آرتمیس یا معبد دیانا بارها ویران میشه و هر بار در همان محل قبلی تو افه سوس بنا میشه

 

بر اساس نوشته ها معبد آرتمیس یا معبد دیانا بارها ویران میشه و هر بار در همان محل قبلی تو افه سوس بنا میشه. یکی از شگفت انگیزترین معابد آرتمیس رو خرسیفرون معمار و پسرش متاگنس، حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح طراحی می کنن، که در 356 سال قبل از میلاد مسیح در شبی که اسکندر متولد میشه آتش می گیره و می سوزه.  

حدود 6 سال بعد یعنی 350 سال قبل از میلاد مسیح کار ساخت معبد جدید با مساحتی بزرگتر از یه زمین فوتبال شروع میشه که تراسی به وسعت 37 متر مربع داشت و از هر طرف با پله محصور می شد. این بنای فوق العاده 127 ستون 18 متری از سنگ مرمر و یه مجسمه از آرتمیس داشت. این معبد زیبا رو استراگوتس ( OstrogothS) در سال 262 پس از میلاد تخریب می کنه که  با این کارش یکی دیگه از عجایب هفتگانه جهان نابود میشه. باستان شناسان در سال 1860 میلادی بقایای ستون های آرتمیس رو در اعماق رودخانه کایستر ( Cayster)  کشف کردن. 

حقایق عجیب در مورد معبد آرتمیس

این معبد در گذشته دور مهم ترین مرکز معنوی و البته تجاری منطقه بود.

از نظر بسیاری از باستان شناسان، معبد آرتمیس باشکوه ترین اثر در میان عجایب هفتگانه به شمار میاد.

این معبد به افتخار الهه آرتمیس الهه شکار و باروری ساخته شده. 

علت قرار گیری این معبد در عجایب هفتگانه جهان، قدمت زیاد و جلال و شکوه این شاهکار بی نظیره.

 

4. تندیس زئوس در المپیا

 

مجسمه زئوس در المپیا به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان در نظر گرفته میشه

 

در اساطیر یونان باستان، زئوس خدای خدایان و خدای رعد و برق محسوب میشه که مجسمه زئوس در المپیا به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان در نظر گرفته میشه. این تندیس عظیم الجثه در اواسط قرن پنج میلادی توسط پیکر تراش آتنی، فیدیاس، طراحی و تکمیل میشه که بعد از اتمام کار به پرستشگاه زئوس در المپیا که اکنون محل بازی های المپیک باستانیه، انتقال داده میشه. در این تندیس شگفت انگیز زئوس با بالا تنه ای عریان بر تختی چوبی دیده میشه که عصای بزرگی در یک دست و مجسمه کوچک نایک، الهه پیروزی در دست دیگه داره. زیر پایه های تخت هم دو موجود خیالی تعبیه شدن که سر و بالا تنشون به شکل زن و بدنشون به شکل شیر که دو بال هم دارن. 

ارتفاع این مجسمه که از طلا، عاج و چوب ساخته شده به 12 متر می رسه؛ به حدی که سرش به سقف پرستشگاه می رسید. بر اساس افسانه ها، فیدیاس پس از اتمام کار از زئوس میخواد که با نشانه ای کارش رو تائید کنه که در همون لحظه آذرخشی میاد و همه پرستشگاه رو روشن می کنه.

این مجسمه غول پیکر بیش از هشت قرن تو پرستشگاه قرار داشت؛ ولی تو قرن چهارم پس از میلاد مسیح، کشیش ها امپراتور روم رو متقاعد می کنن که پرستشگاه رو ببنده و مجسمه رو به پرستشگاه قسطنطنیه منتقل کنه که در نهایت در سال 462 پس از میلاد این مجسمه زیبا تو آتش سوزی به طور کامل از بین میره.

 

حقایق جالب در مورد تندیس زئوس

  • علت معرفی این مجسمه به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان به شیوه ساخت و جنس منحصر بفرد این اثر بر می گرده.
  • تندیس زئوس با توجه به جنس منحصر بفردش همواره نیاز به رسیدگی داشت.
  • نقش تندیس زئوس بر روی سکه های قدیمی که از دوران یونان باستان وجود داره، پیدا میشه.

 

5. آرامگاه هالیکارناسوس

 

مقبره هالیکارناسوس

 

این آرامگاه عظیم و زیبا 353 سال قبل از میلاد مسیح به دستور بانو آرتمیسیا ساخته شد. گفته می شه؛ زمانی که ماسولوس، پادشاه کاریا و همسر بانو آرتمیسیا دار فانی را وداع می کنه، بانو به قدری از فوت همسر که برادرش هم بود؛ غمگین میشه که خاکسترش را با آب مخلوط می کنه و میخوره.

این بنای باشکوه که از سنگ مرمر سفید ساخته شده، طراحی پیچیده ای داشت و از سه طبقه مستطیل شکل تشکیل میشه؛ که ارتفاعی نزدیک به 41 متر داشت. تو معماری این بنا از سبک های معماری لیسیایی، یونانی و مصری استفاده شده که سقفی هرمی شکل داشت. بر روی طبقه زیرین مستطیل شکل این آرامگاه، طبقه میانی با 36 ستون وجود داشت و چهار مجسمه 6 متری که ارابه ای چهار اسبه را می راندن، بر روی قسمت بالایی ارامگاه قرار داشت.

این بنای زیبا در قرن سیزدهم بر اثر زلزله فرو می ریزه که بعدها از بقایای به جا مونده ازش، در استحکامات قلعه ای استفاده می کنن. البته هنوز نشانه هایی از این آرامگاه در جنوب شرقی ترکیه یعنی بودروم وجود داره. در سال 1846 میلادی، قطعات یکی از کتیبه های کناری آرامگاه رو از قلعه جدا کردن و به موزه لندن بردن که این قطعه با ارزش هنوز در کنار سایر اشیای قیمتی و قدیمی هالیکارناسوس نگهداری میشه.

 

عجایب هفتگانه جدید

البته علاوه بر این بناهای عجیب هفتگانه قدیم، فهرستی از بناهای هفتگانه جدید هم وجود داره که در سال 2007 از سوی یه سازمان غیر انتفاعی به نام بنیاد عجایب هفتگانه جدید انتخاب شد که انتخاب این بناها توسط یه نظر سنجی جهانی انجام شده بود که در اون بیش از یک میلیارد نفر شرکت کردن. این عجایب هفتگانه جدید جهانی شامل: دیوار بزرگ چین، آرامگاه تاج محل در هند، شهر باستانی پترا در اردن، کولوسئوم در رم ایتالیا، مجسمه حضرت مسیح در برزیل، هرم و بقایای شهر چیچن ایترا در مکزیک و ویرانه های ماچو پیچو متعلق به تمدن اینکا در پرو میشه.

ما در اتاق فرار انیگما آماده ایم تا ذهن شما رو با عجیب ترین چیزها آماده کنیم تا در رزرو اتاق فرار تهران همه چیز برای شما قابل درک باشه و هیچ مورد غیرواقعی به چشم شما نیاد.

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (0)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614