خرافات

خرافات

جایگاه خرافات در زندگی مردم

خرافات چیست؟

خرافه در اصل باوری ثابت شده است که تاثیر اون بر روی زندگی افراد به صورت ماورالطبیعه صورت می گیره؛ هر چند که هیچ تعریف همه پسند و مشخصی برای خرافه وجود نداره؛ ولی با این تعریف تقریبا همه مردم جهان یه سری باورهای عجیب و غریب دارن که به مرور تبدیل به خرافه میشه، باورهایی که از نظر اونها منطقی و عاقلانه ست و از نظر ما خرافه محسوب میشه.

اصلا یکی از نشونه های خرافات اینه که هیچ دلیل منطقی پشت باور افراد وجود نداره. به همین خاطر یه باور یا همون خرافه تو یه منطقه، تو یه جای دیگه ی جهان عجیب، غریب و یا خنده دار به نظر می رسه. در هر صورت باید بپذیریم خرافات به عنوان بخش جدایی ناپذیر همه زندگی ها وجود داره و در برخی شرایط فقط باید به این باورها احترام گذاشت و اجازه داد؛ افراد به زندگیشون با همین باورهایی که از نظر ما غلط و خنده داره؛ ادامه بدن؛ البته به شرطی که باعث آسیب یا آزار و اذیت کسی نشن.

 

شایع ترین خرافات در بین مردم

 

شایع ترین خرافات در بین مردم

قطعا شما هم آدم هایی رو می شناسین که کارهایی انجام میدن که به نظر شما بدور از عقل و منطقه و خیلی خرافاتی هستن! البته از نظر من، همه ما کم و بیش انسان هایی خرافاتی هستیم، همین که اسفند دود می کنیم؛ تا چشم بد رو از خودمون دور کنیم و یا وقتی برق میاد؛ صلوات می فرستیم، نشون میده یه ریشه هایی از خرافات تو ما وجود داره. با این اوصاف سر اصل قضیه یعنی " خرافاتی بودن اغلب آدمها " به توافق رسیدیم و تفاوت در میزان خرافاتی بودنه که قطعا مساله مهمیه، چون مثل هر باور و اعتقاد دیگه ای اگه از حد و حدودش بگذره؛ می تونه جریان زندگی رو مختل کنه و مشکلاتی رو برای افراد به وجود بیاره. به همین خاطر لازمه اول شناخت درستی از خرافه داشته باشیم؛ تا اجازه ندیم با تاثیر زیادش، زندگی رو از حالت معمول و عادی خارج کنه، سپس با استفاده از عقل و منطق سعی در کنترل این باورهای نادرست داشته باشیم. 

 

نکات جالب در مورد خرافات

در حقیقت هیچ کجای جهان رو نمیش؛ه پیدا کرد که مردمش به یه سری خرافات، اعتقاد نداشته باشن. یکی از موارد جذاب و شنیدنی در مورد خرافات اینه که یک رفتار یا باور در یه منطقه می تواند در جای دیگر فاقد اهمیت باشه، حتی در برخی موارد بعضی باورها و رفتارهای خرافی برای نسل جدید همون منطقه هم بی اهمیت میشه. قطعا این اتفاق به این خاطره که این عقاید خرافی هیچ دلیل منطقی و پشتوانه علمی ندارن. اصلا یکی از مهم ترین دلایل از بین رفتن یا کمرنگ تر شدن برخی از این باورها و عقاید همینه، چون تو جهان مدرن، دیگه عواملی مثل سحر و جادو مثل قبل جایگاه خاص و ویژه ای ندارن و افراد معمولا چیزی رو می پذیرن که بتونن با عقل و منطق توجیهش کنن. پس هر چه جامعه ای منطقی تر و علمی تر باشه، عقاید خرافی مردمش، کمتره.

 

خرافات در زندگی

یه نکته جالب دیگه در مورد خرافات اینه که وقتی بهش باور داشته باشی، حتما اتفاق میفته. همین تناقض هم باعث میشه؛ تا یه سری افراد با تمام وجود به یه موضوع غیر علمی معتقد باشن و حضورش رو تو زندگیشون حس کنن؛ ولی واسه آدمهای دیگه که به همون موضوع اعتقاد ندارن، هیچ اتفاق خاصی نیفته و همه چیز روال عادیش رو طی می کنه. یکی از مهمترین دلایل جاودانه شدن برخی خرافات هم، همینه. چون افرادی که در مورد یه خرافه به باور قلبی می رسن، با فکر کردن بهش باعث میشن؛ تا اون موضوع محقق بشه و اون خرافه از یه باور موهوم و غیر منطقی به یه موضوع ماورالطبیعه تبدیل بشه. همین موضوع در ظاهر ساده باعث میشه تا این گونه خرافات از نسلی به نسل دیگه منتقل بشه و جاودانه بشه.

 

خرافات در زندگی

 

البته تو این بین برخی از این خرافه ها خیلی عجیب و غریب و دور از ذهن هستن که شنیدنشون خالی از لطف نیست: 

 

1. خرافات اعداد

اعددا یکی از مهم ترین باورهای خرافی ملت های مختلف جهان رو تشکیل میده. مثلا تو کشور چین عدد 4 شوم شناخته میشه. از اونجا که تلفظ عدد چهار در زبان چینی بسیار شبیه واژه مرگه، تو چین خیلی از ساختمان ها طبقه چهارم ندارن و به جای اون از حرف انگلیسی F استفاده می کنن یا حتی صندلی شماره چهار تو این کشور وجود نداره. نکته جالب توجه اینه که نتایج یه مطالعه 25 ساله تو بی ام جی ( مجله پزشکی بریتانیایی) تو امریکا نشون میده: احتمال مرگ چینی ها و ژاپنی های ساکن امریکا به علت نارسایی قلبی تو چهارمین روز از ماه نسبت به بقیه روزهای هفته  13 درصد بیشتره. همین بررسی تو کالیفرنیا  27 درصد رو نشون میده. 

همتای غربی عدد 4، عدد 13 تو فرهنگ غربیاست که اون رو نحس می دونن. به همین خاطر تو ساختمون های جهان غرب، آسانسوها طبقه ای با شماره 13 نداره. این اعتقاد هم به این خاطره که عدد 13 ناکامل و غیر عادیه. یا مثلا عدد 26 بدیمن و نحس محسوب میشه و منجر به بدشانسی میشه.

 

2. خرافات سطل خالی 

یه باور عجیب و غریب تو روسیه وجود داره که حمل کردن یه سطل خالی یا حتی دیدن کسی که سطل خالی حمل می کنه، نشانه بدیه و باید منتظر یه اتفاق بد بود. این باور خرافی هم ریشه در این داره که روس ها میگن تزار، الکساندر دوم توسط یه مرد با سطل خالی ترور شد.

 

3. خرافات پنکه

یکی از عجیب ترین خرافات دنیا،  مربوط به مردم کره جنوبی و اعتقادشون به پنکه ست. تو کره جنوبی مردم بر این باورن که اگه پنکه ای رو تو یه اتاق بسته تو شب روشن کنن، اون پنکه شما رو می کشه. بر اساس همین باور، مردم کره جنوبی پنکه رو فقط تو اتاق هایی استفاده می کنن که شیشه های ترک خورده داشته باشه.

 

4. خرافات قیچی

باور مصریا در مورد قیچی به عنوان یکی از عجیب ترین خرافه های دنیا شناخته میشه؛ چون اونا بر این باورن که اگه بدون این که چیزی رو ببرن؛ یه قیچی را باز و بسته کنن؛ حتما اتفاق بدی واسشون میفته. البته بدتر از باز و بسته کردن قیچی، باز گذاشتنشه. مصریا معتقدن باز گذاشتن قیچی، باعث میشه روح های شیطانی معلق تو هوا بریده بشه و اونها عصبانی بشن.

 

5. خرافات شوم یا نحس بودن روزهای هفته 

یکی از باور رایج خرافاتی خیلی از ملت ها، در مورد روزهای هفته ست. مثلا تو ایتالیا از جمعه ای که هفدهم ماه باشه؛ می ترسن. چون اعداد رومی XVII می تونه واژه VIXI رو بسازه که تو زبان لاتین یعنی زندگی من تموم شده. 

 

6. خرافات تخم مرغ

انگلیسیا جزء خرافاتی ترین مردم دنیا به حساب میان که باورهای عجیب و غریبشون زبانزد خاص و عامه. یکی از عجیب ترین خرافات انگلیسیا در مورد تخم مرغه که برخی از مردم بر این باورن که وقتی میخوان یه تخم مرغ آب پز رو بخورن یا بشکنن؛ علاوه بر شکستن سر اون، حتما باید ته اون رو هم بشکونن، چون اگه این کار رو نکنن، یه جادوگر تکه های پوست تخم مرغ رو جمع می کنه و با اون یه قایق می سازه و باعث به وجود اومدن یه طوفان وحشتناک میشه.

 

7. خرافات نمک

این خرافه که مربوط به یه ملیت خاصی نمیشه؛ معمولا تو برخی از جوامع مسیحی رایجه. تو این خرافه، ریختن نمک روی سفره بدشگون و شوم شناخته میشه. احتمالا اعتقاد به این خرافه ریشه تو ریختن نمک تسط یهودا و خیانتش به حضرت مسیح داره. البته جوامعی که به این باور اعتقاد دارن؛ برای پیشگیری از وقوع حادثه شوم، پس از ریختن نمک بر روی سفره، یه کم نمک تو شانه چپ فردی که نمک از دستش ریخته؛ می پاشن. اونها به باور خودشون با این کار چشم شیطان رو که قصد بدبخت کردن فرد مورد نظر رو داره؛ کور می کنن و یا حتی شیطان رو فراری میدن.

 

8. خرافات قرار دادن برگ ها زیر بالش

تو کشور ایرلند، مجردهای ایرلندی برای خوش شانسی تو عشق، قبل از رفتن به تختخواب تو عید سال نو، برگ های هالی یا پیچک رو زیر بالششون میذارن و به شخصی که میخوان باهاش ازدواج کنن؛ فکر می کنن. البته این رسمشون یکم شبیه گره زدن سبزه تو مراسم سیزده بدر ایرانیاست که معمولا جوونای دم بخت انجام میدن.

 

انواع خرافه های رایج در جهان

 

9. خرافات شکسته شدن آینه

امریکایی ها معتقدن اگه آینه ای بشکنه، هفت سال بدبختی میاره. حتی تو گذشته وقتی یه خانواده امریکایی، عزیزی رو از دست میدادن، آینه های خونه رو می پوشاندن تا روح مرده توش گیر نیفته. اگه آینه ای هم می شکست، بخشی از آینه رو به سنگ قبر می کشیدن یا قطعاتشو اونقدر می سابیدن تا پودر بشه. 

البته شکستن آینه تو خیلی از فرهنگ ها خصوصا تو فرهنگ ما ایرانیا هم شوم و نحس به شمار میاد، مثلا قدیما معتقد بودن اگه آینه ای تو مراسم عقد کنان بشکنه، اون ازدواج شومه و سرانجام نداره.

 

10. خرافات مخفی کردن انگشت شست

مخفی کردن انگشت شست از اون دست خرافات عجیب و غریبیه که ژاپنی ها بهش اعتقاد دارن، به این صورت که تو ژاپن معمولا مردم انگشت شستشون رو توی مشتشون مخفی می کنن. دلیلش هم اینه که تو این کشور انگشت شست، انگشت والدین نام داره و براساس افسانه ها، وقتی که تو گورستان راه میرن با مخفی کردن این انگشت توی دستاشون از پدر و مادرشون محافظت می کنن و از مرگشون پیشگیری می کنن.

 

11. خرافات نگهداری پولک ماهی کپور

یکی از باورهای عجیب مردم آلمان اینه که نگهداری پولک ماهی کپور با خودش خوشبختی میاره. کپور سال نو به عنوان یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی آلمان در نظر گرفته میشه که خیلی از آلمانیها بر این باورن، اگه پولک این ماهی رو تو کیف پول یا اطراف خونشون نگه داری کنن، ثروت و خوشبختی به سمت خودشون و خاتوادشون میاد. البته به شرطی که در تمام طول سال این پولک ها رو تو کیف پولشون نگه دارن. حواستون باشه؛ خارج کردن زودتر از موعد  پولک ها هم می تونه، این شانس رو از بین ببره.

 

12. خرافات نشستن موها

به طور کلی  تو هند به عنوان یکی از عجیب ترین کشورهای دنیا که پر از عقاید مختلفه، خرافات بیشتر از هر جای دیگه دنیا عمل میشه، مثلا هندیا معتقدن اگه موهاشون رو کوتاه کنن یا بشورن؛ بدشانسی میارن، خصوصا این کار تو روزهای پنج شنبه و شنبه خیلی بد محسوب میشه. برای کره ایها هم  شستن موها تو سال نو بدبختی میاره، چون اونا معتقدن، سال نو یه شروع تازه همراه با شانس جدیده که شستن موها می تونه باعث از بین رفتن این خوش شانسی بشه.

 

13. نگه داشتن قلب وزغ

یکی از قدیمی ترین خرافه هایی که در میان دزدهای انگلیسی شکل گرفته و تا قرن های متمادی وجود داشته این بود که دزدها باور داشتن، اگه قلب یه وزغ رو تو جیب خودشون نگه دارن، هیچ وقت دستگیر نمیشن. البته خرافات انگلیسی در مورد وزغ به همین یه مورد ختم نمیشه و اونا اعتقاد دارن اگه یه وزغ زمانی که عروس و داماد عازم کلیسا هستن، سر راهشون قرار بگیره؛ اون زوج حتما خوشبخت میشن.

 

14. خرابکاری پرنده ها نشانه پولدار شدن

شاید این موضوع، توجیه جالبی برای خرابکاری پرنده ها باشه و دفعه بعدی که این اتفاق براتون افتاد؛ خیلی عصبانی یا ناراحت نشین. چون مردم روسیه اعتقاد دارن اگه پرنده ای روی شما یا چیزی که متعلق به شماست؛ خرابکاری کنه، شما آدم پولداری میشین. اصلا پولدار شدن تو روسیه کار سختی نیست؛ فط کافیه یه سری باورها داشته باشین و اونها رو رعایت کنین؛ مثلا روس ها معتقدن اگه تو یه محیط سربسته سوت بزنین؛ همه پولتون رو از دست میدین و آس و پاس میشین. البته مردم لیتوانی هم معتقدن سوت زدن داخل خانه، شیطان را به درون خانه دعوت می کنه، به همین خاطر تو این کشور سوت زدن در خانه و حین انجام کار تقریبا ممنوعه.

 

انواع خرافه های رایج در ایران

شاید از نظر خیلی از ماها به عقب راه رفتن یه سرگرمی باشه؛ ولی تو کشور پرتغال این موضوع بدشانسی میاره؛ چون داری راهتو به شیطان نشون میدی و یا شاید این باور انگلیسیا که اگه در ابتدای هر ماه بگن" خرگوش خرگوش " تا برای 30 روز آینده، موفقیت کسب کنن؛ هم خیلی مسخره به نظر بیاد، ولی بیاین بپذیریم با وجود همه پیشرفت های علمی و سفر انسان دوپا به کره ماه، هم چنان باورها و اعتقاداتی وجود دارن که هیچ ربطی به سن و سال و جنسیت ندارن و امکان داره همه افراد یه ملیت بهش عمل کنن. این نوع خرافه ها تو کشور خودمون هم وجود داره و افراد زیادی هستن که به این چیزها اعتقاد دارن. 

 

اتاق های فرار با استناد از مفاهیم خرافه

اگه از اون دست آدمایی هستین که نسبت به ترس های آدم های قدیمی در مورد اجنه و ارواح کنجکاوید و دلتون میخواد حال و هوای اون موقع ها رو درک کنین، تو مجموعه اتاق های فرار انیگما چند تا انتخاب جذاب و دوست داشتتنی مثل اسکیپ روم ترسناک منتظرتونه که هر کدوم به راحتی می تونه علاوه بر القای حس ترس و دلهره، هیجان ناشی از تجربه ای مشابه تجربه مادربزرگاتون رو براتون بسازه که تا مدت ها توخاطرتون می مونه و از یادتون نمیره. 

 

اتاق فرار دلاک

اولین بخش هیجان انگیز اتاق فرار دلاک، لوکیشن خاص و بی نظیرشه که نه تنها تو تهران و کرج بلکه تو کل کشور نمونه دیگه ای نداره. این اتاق فرار تو یه حمام قدیمی 1000 متری اجرا میشه که پر از دالان های تو در تو و سرسراهای مرموزه. از اون حمام هایی که تو داستان های مادربزرگا پیدا میشه و از هر گوشه و کنارش صداهای عجیب و غریب شنیده میشه. فضای بسیار بزرگ و بکر این حمام قدیمی، این فرصت رو در اختیار عوامل اجرایی مجموعه انیگما قرار داده تا یه سناریوی ترسناک اما جذاب رو تو این اسکیپ روم اجرا کنن و برای شرکت کننده ها یه تجربه متفاوت بسازن. چون خیلی چیزای این اتاق فرار با اتاق های فرار معمولی که تا حالا اجرا شده فرق می کنه؛ مثلا این که اتاق فرار دلاک تو سه ساعت اجرا میشه و به جای 4 نفر، امکان شرکت 12 نفر به صورت همزمان تو این حمام وجود داره. 

بزرگ بودن این مجموعه در کنار سناریوی فوق العاده دلاک، به قدری این اتاق فرار رو خاص و بی نظیر ساخته که تجربه اون حتی برای حرفه ای های اتاق فرار، پر از هیجان و ترسه. ضمن این که سناریوی اتاق فرار دلاک با استناد به باورهای خرافی افراد در مورد اجنه و ارواح نوشته شده و همه عوامل مثل نورپردازی، موسیقی، طراحی صحنه و .... هم تداعی کننده حمام های قدیمی و داستان های عجیب و غریبشونه. 

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (9)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614