فیلم های ژانر بقا

فیلم های ژانر بقا

برترین فیلم های ژانر بقا

فیلم تلاش برای بقا

 

تلاش برای بقا و زنده موندن یکی از قویترین و مهم ترین غریزه های وجود انسانیه که در شرایط سخت و دشوار به خوبی خودشو نشون میشه. درمورد این موضوع با ارزش داستان های تخیلی و واقعیه زیادی نوشته شده که بیانگر لحظات سخت و طاقت فرسایی هستن که این افراد به خاطر تنهایی و مشکلات تحمل می کنن.

در این خصوص فیلم های بسیار زیبایی هم ساخته شدن که همه اونها با وجود روایت های مختلف تو مضمون ترس و بقا مشترکن. در واقع انسان هیچ وقت به اندازه ی زمانی که خطر مرگ بیخ گوششه، برای نجات و زنده موندن خودشو به آب و آتیش نمی زنه. این تلاش و تقلا اونقدر صحنه های زیبا و بی نظیری رو رقم می زنه که بیشتر فیلم های ساخته شده تو این ژانر پر طرفدار و جذاب هستن.

 

نجات سولاریس

 

فیلمهایی در مورد گم شدن در جنگل

 

در اینجا به چند نمونه از برترین فیلم های ساخته شده تو این ژانر اشاره می کنیم:

 

دور افتاده cast away

 

فیلم cast away تام هنکس

 

مگه میشه بحث فیلم های ژانر بقا باشه و اسم تام هنکس یا فیلم دور افتاده نباشه. یکی از بهترین فیلمهای ژانر بقا که طرفداران زیادی هم داره و از لحاظ فیلمنامه هم کار قوی هست. در این فیلم که نقش اصلی اون رو تام هنکس بازی میکنه، بعد از سقوط یک هواپیما و مرگ خلبان، تام هنکس تو جزیره تنها میشه و باید تا زمان پیدا کردن یک راه نجات خودشو زنده نگه داره. این فیلم تو بعضی از لحظات خیلی نفس گیر میشه و شما توی خونه نشستید ولی انگار با تام هنکس در فیلم دور افتاده دارید زندگی میکنید و جون شما هم در خطره.

 

من افسانه هستم ( I am legend)

 

من افسانه هستم

 

این فیلم بسیار زیبا به کارگردانی فرانسیس لارنس محصول 2007 امریکائه و ویل اسمیت به عنوان قهرمان داستان یکی از بی نظیرترین بازیهای خودش رو تو این فیلم به نمایش گذاشته. داستان فیلم از این قراره که ویروسی زندگی طبیعی انسان ها بر روی کره زمین را از بین برده و همه را به موجودات مخوف و ترسناکی تبدیل کرده که فقط شب ها می تونن از این طرف به اون طرف برن.

 روزها هم عرصه یکه تازی مردی به همراه سگشه که به نظر می رسه آخرین بازمانده از حیات قبلی کره زمینه و یک تنه زندگی سابق انسان بر روی کره زمین رو نمایندگی می کنه. این فیلم که ترکیبی جذاب از سینمای بقا و ژانر وحشته، با اومدن زنی به همراه بچش حوادث جدیدی رو رقم می زنه که جذابیت فیلم رو به میزان قابل توجهی افزایش میده.

 

مریخی ( The Martian)

 

مریخی

 

یکی از بهترین فیلم های جهان تو ژانر بقا همین فیلم مریخیه که به نوعی یه فیلم علمی – تخیلی منحصر بفرد هم محسوب میشه. تو این فیلم قهرمان داستان به خاطر اشتباه دوستاش مجبور شده تا مدتی در سیاره مریخ به تنهایی زندگی کنه. تلاش این انسان برای زنده ماندن و کارهای شگفت انگیزش، این فیلم رو به یه اثر بسیار تاثیر گذار و ستودنی تبدیل کرده.

 

غیر ممکن (2012) The impossible

 

فیلم غیرممکن داستان خانواده ای که در سونامی گیر می کند

 

داستانِ فیلم غیرممکن بر اساس تجربه ماریا بلون، پزشک اسپانیایی به همراه خانواده‌اش در سونامی ۲۰۰۴ اقیانوس هند نوشته شده‌ که این خانواده برای گذراندنِ تعطیلات کریسمس به یکی از سواحل تایلند رفته بودن و در همون لحظه با سونامی مرگباری مواجه میشن. اتفاقات عجیبی برای این خانواده در حال رخ دادنه که نفس شما رو در سینه حبس خواهد کرد

 

پشت خطوط دشمن ( Behind Enemy Lines)

 

پشت خطوط دشمن

 

یه فیلم جنگی که موضوعش در مورد خلبانیه که توجریان جنگ بوسنی در حال عکسبرداری از خطوط دشمن دچار حادثه میشه و سقوط می کنه. بعد از سقوط، این خلبان باید تلاش کنه هم به دست سربازای دشمن کشته نشه و هم با محیط یخ زده اطرافش کنار بیاد و زنده بمونه. این فیلم اکشن بقا به کارگردانی جان مور بسیار در انتقال وضعیت سخت پیش اومده که به خاطر تنهایی، عدم توانایی برقراری ارتباط برای کمک و نا آشنایی با منطقه بسیار دشوارتر هم شده، موفق عمل کرد.

 

خاکستری ( The Gray)

 

خاکستری

 

قهرمان این فیلم زیبا کسی نیست به جز لیام نیسون که در یه پالایشگاه نفتی تو الاسکا کار می کنه و شغلش کشتن گرگ هاییه که به محل کار کارکنا نزدیک میشه. در ادامه ی فیلم وقتی نیسون به همراه دوستاش برای زمان استراحت سوار هواپیما میشه، هواپیما سقوط می کنه و یه عده ای کشته میشن. نیسون به همراه بقیه بازمونده ها نه تنها باید خودشو از سرما و گرسنگی نجات بدن؛ بلکه باید از دست گله گرگ هایی که هر لجظه بهشون نزدیک تر میشن هم، جون سالم بدر ببرن.

 تو این فیلم جدال هیجان انگیز انسان با طبیعت اونقدر به خوبی نمایش داده شده که در هر لحظه از فیلم شاهد جدال نابرابری از انسان با محیط اطرافش هستیم که هم آدرنالین مخاطب رو بالا میره و هم قصه رو جذاب تر و متفاوت تر می سازه.

 

فیلمهایی در مورد گم شدن در بیابان

 

محموله ( Cargo)

 

محموله

 

این اثر به یاد ماندنی محصول سال 2017 استرالیا یکی از برترین های ژانر بقا به شمار میره. تو این فیلم، جهان به خاطر پاندمی ویروسی در حال فروپاشیه، دولت ها در حال از دست دادن قدرت ها و شهرها جولانگاه افراد آلوده ست. در این شرایط که هرج و مرج همه جا رو فرا گرفته، اندی که به تازگی همسرش رو به خاطر این بیماری از دست داده و تو مرز فروپاشی قرار داره باید به خاطر فرزندش قوی باشه و هم از فرزندش مراقبت کنه و هم برای زنده موندن تلاش کنه.

 

فیلم بازگشته یا از گور برخاسته (The Revenant)

 

فیلم بازگشته یا از گور برخاسته (The Revenant)

 

این فیلم فوق العاده که با بازی زیبای لئوناردو دی کاپریو و تام هاردی، نامزد دریافت 12 جایزه اسکار، 8 جایزه بفتا و 4 جایزه گلدن گلوب شده؛ یک شاهکار تمام عیار در ژانر بقا محسوب میشه. از گور برخاسته، یه اتفاق کم نظیر تو کارنامه کاری الخاندرو گونسالس اینیاریتو ( کارگردان فیلم ) محسوب میشه و در مورد یه گروه شکارچی سفید پوسته که با سرخپوستا در حال معامله هستن و به علت دزدیده شدن یه دختر سرخپوست مورد حمله قرار می گیرن. از این گروه 42 نفره که با سختی های فراوانی برای نجات جونشون مواجه میشن، در نهایت فقط 10 نفر زنده می مونن.

فیلم از گور برخاسته پر از لحظات دلهره اور و هیجان انگیزه، صحنه های تاثیر گذاری که تا مدت ها تو یاد و خاطره بیننده می مونن؛ مثل حمله خرس گریزلی که سکانسی خونین و بیرحمانست. این سکانس که می تونه برای خیلی از بیننده ها غیر قابل تحمل باشه؛ نماد اینه که انسان اگر چه ضعیف تر از خیلی از حیوانات به نظر می رسه، ولی از تمام اونها وحشی تره. بهتره این فیلم باشکوه رو که به زیبایی تونسته تلاش انسان حریص، وحشی، تنها و رنجور برای زنده موندن رو به تصویر بکشه، از دست ندین.

 

فینچ finch

 

فیلم سینمایی فینچ

 

یکی از احساسی ترین فیلم های ژانر بقا که تو نوع خودش واقعا جالبه. جایی که شخصیت اصلی داستان برای ادامه زندگی سگ خودش حاضره هرکاری بکنه در صورتی که هیچ موجود زنده ای بجز سگش هم وجود نداره اما باید بعد از مرگ خودش هم ی جورایی از سگش محافظت کنه، پس تصمیم به ساخت یک ربات میگیره که بعد از مرگ خودش، مواظب سگش باشه و تو این راه اتفاقات عجیب و جالبی میفته و بخاطر همین باعث میشه شما یکی از احساسی ترین فیلم ژانر بقا رو ببینید.

 

127 ساعت

 

فیلم 127 ساعت ژانر بقا

 

یکی از نفس گیرترین فیلم های ژانر بقا همین فیلم 127 ساعت هست. در واقع حقیقت داشتن داستان این فیلم باعث میشه شما با شخصیت اصلی فیلم گام به گام حرکت کنید و توی همه صحنه ها خودتون رو جای شخصیت اصلی فیلم بذارید. توی این فیلم یک نفر که خیلی مغرور بوده و هیچکس رو توی کوهنوردی و بیابون گردی قبول نداشته، تنهایی به دل طبیعت میزنه غافل از اینکه ی اتفاق ناگوار منتظرشه. شما رو به دیدن این فیلم دعوت میکنم. راستی اگر چیپس و پفک خریدید نگه دارید برای فیلم بعدی چون قرار میخکوب فیلم بشید.

 

راه بازگشت (The Way Back)

 

فیلم راه بازگشت (The Way Back)

 

فیلم راه بازگشت به کارگردانی پیتر ویر محصول کشور امریکاست که از کتابی به نام پیاده روی طولانی به قلم اسلاوومیر راویکز ساخته شده.  موضوع فیلم در مورد پانوش، یکی از افسران ارتش لهستانه، که بعد از اشغال این کشور تو جنگ جهانی دوم به 20 سال حبس تو اردوگاه های کار اجباری تو شوروی واقع در سیبری محکوم میشه. اون تو اردوگاه با افردی آشنا میشه که با کمک هم یه نقشه فرار رو طراحی و اجرا می کنن. جذاب ترین قسمت فیلم، ماجراهای بعد از فراره. چون که این افراد باید برای زنده موندن با مناطق بی آب و علف، سرما، حیوانات وحشی و بلایای طبیعی دست و پنجه نرم کنن تا بتونن خودشون رو به هند که تحت حاکمیت انگلستانه، برسونن.

یکی از نکات قابل تامل فیلم که به خوبی بهش پرداخته شده، اینه که انسان برای زنده ماندن و به آزادی رسیدن، نیاز به جدال با طبیعت نداره؛ بلکه باید نشانه ها رو به خوبی ببینه و از اونها به نفع خودش استفاده کنه. وقتی که این گروه وارد اردوگاه میشن؛ رئیس زندان میگه که فرار از این اردوگاه غیر ممکنه، چون اگه گیر نگهبانا نیفتن، تو طبیعت خشن اونجا می میرن. در حالی که ما تو جریان فیلم می بینیم که طبیعت دقیقا در بدترین لحظات، درست وقتایی که دیگه امیدی به زنده موندن این افراد نیست، راه رو نشونشون میده. مثلا در حالی که از تشنگی رو به موت بودن؛ ماری اونها را به سمت برکه ای می بره یا وقتی از گرسنگی در حال مردن بودن، گوزنی خودش را در اختیارشون قرار میده.

این فیلم زیبا نمایش تمام عیار نقش امید تو زندگیه که تا چه حد می تونه برای تلاش انسان واسه زنده موندن لازم باشه.

 

کاپیتان فیلپس (Captain Phillips)

 

فیلم کاپیتان فیلپس (Captain Phillips)

 

فیلم کاپیتان فیلیپس در مورد یه گروه چهار نفره از دزدان دریایی سومالیایی ست که یه کشتی کارگو ( باری ) امریکایی رو به قصد دریافت پول می دزدن. ماجرای واقعی وقتی شروع میشه که کاپیتان فیلیپس به عنوان کاپیتان و مسئول کشتی سعی در نجات خدمه داره...

موضوع گروگانگیری موضوع ناآشنایی برای سینما نیست، چون نمونه این مضمون هر ساله به صورت های مختلف تولید میشه، ولی اون چیزی که این فیلم رو خاص و منحصر بفرد می سازه؛ شیوه ایه که این فیلم ساخته شده. پل گرینگرس به عنوان کارگردان این فیلم سعی نکرده فقط به قسمت اکشن فیلم بپردازه و از قسمت درام فیلم غافل بشه. 

قطعا یکی از مهم ترین دلایل دیگه ای که منتقدین این فیلم را لایق تحسین جهانی خواندند و جوایز فراوانی به آن تعلق گرفته، وفاداری فیلمساز به واقعیت تاریخی داستانه، زیرا این فیلم برگرفته از کتاب ریچارد فیلیپسه که یه داستان واقعی رو روایت می کنه. زیبایی بی نظیر فیلم زمانی به اوج می رسه که فیلمساز نخواسته از کاپیتان فیلیپس یه قهرمان خودخوانده بسازه. زیرا این فرد یه کاپیتان کشتیه نه یه سوپر من. اون یه انسان معمولیه که سلاحش هوش، ذکاوت، صبر و درایتشه.

بدون شک یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت بازی های اتاق فرار، جذابیت بالای فیلم های ژانر بقاست، چون از یه طرف این بازی قدمت زیادی نداره و از طرف دیگه محدودیت هایی که در اجرای این بازی ها وجود داره، مثل انتخاب  لوکیشن ها یا صحنه آرایی ) شرایط رو برای ایجاد یه یازی ایده ال نامطلوب می سازه. ولی با این وجود انگار این اتاق ها با همین فضاهای کوچک و محدودیت های ریز و درشت، می تونن به اندازه دیدن یه فیلم پرخرج، هیجان و دلهره ایجاد کنن.

استفاده از قوه خلاقیت افراد که معمولا عادت دارن با نقش اول این فیلم ها همزاد پنداری کنن، یکی از تکنیک های کاربردی تو این اتاق های کوچک اما دوست داشتنیه. افرادی که می تونن به محض قرار گرفتن تو شایط نامساعد مثل کاپیتان فیلیپس بدور از اداهای سوپرمنی با استفاده از سلاح هوش و ذکاوت، صبر و درایت هر مشکلی رو حل کنن و دوستاشون رو نجات بدن.

اگه دوست دارین مثل کاپیتان فیلیپس توانایی های خودتون رو محک بزنین و بفهمین که تو شرایط بحرانی تا چه حد می تونین احساسات و عواطف اطرافیانتون رو کنترل کنین و وقتی که همه چیز دلهره اور و ترسناکه، تصمیم های درست بگیرین؛ اتاق فرار نجات سولاریس مجموعه انیگمارو امتحان کنین.

این اتاق با همه گره ها و چالش های پیش رو، یه فرصت استثنایی برای شماست که بدونین آیا می تونین زمین رو نجات بدین یا نه؟ سفینه سولاریس ماموریت پیدا کردن شرایط حیات روی سیاره های دیگر رو داره و شما به همراه پنج تا از دوستاتون به عنوان متخصصان برگزیده با این سفینه سفر می کنین تا زمین رو از نابودی نجات بدین.... قطعا اون چیزی که تو این اتاق شما رو نجات میده، هوش، ذکاوت، کارگروهی و مدیریت شرایطه. پس بهتره فرصت رو از دست ندین و برای بیدارکردن استعدادهای ناشناخته وجودتون، این اتاق رو با همه چالش ها و معماهاش تجربه کنین.

تو فیلمهای ژانر بقا، فیلم های زیبایی مثل اورست، دور افتاده، مدفون، تنها بازمانده، جاده و ... هم قرار دارن که همشون ارزش دیدن و لذت بردن رو دارن. در طول تاریخ سینما، این ژانر جذاب و پر طرفدار همیشه مخاطبای زیادی داشته که همشون به نوعی از تلاش و تقلای انسان برای زنده موندن لذت می برن.

از اونجا که غریزه بقا تو همه انسان ها وجود داره، مخاطب به راحتی در این شرایط با قهرمان داستان همزاد پنداری می کنه و تو تمام فراز و نشیب ها همراه قهرمان داستان از تصور حس مرگ گریزان و فراریه. تو این ژانر هدف اصلی زنده موندنه و همه ی تلاش قهرمان داستان؛ رهایی از شرایطیه که توش گیر افتاده. شرایطی که باعث میشه همه ی نقاب ها کنار زده بشه و هرکس خود واقعیش رو به نمایش بذاره. تصویر دقیق و عمیقی که از شخصیت واقعی انسان ها تو این ژانر به نمایش گذاشته میشه، وجه تمایز اصلی این فیلم با ژانر های دیگه سینماییه.

تصور نزدیک شدن به مرگ اونقدر ترسناکه که اگه فیلم خوبی تو این ژانر ساخته بشه، قطعا جذابیت بالایی داره و مخاطب به خوبی ازش استقبال می کنه. این شرایط سخت فقط تو دل طبیعت و یا با سقوط هواپیما و ... رخ نمیده، این شرایط می تونه تو همین شهر و درست کنار ما هم رخ بده و انسانی برای زنده موندن دست و پا بزنه تا خودشو نجات بده.

ژانر بقا می تونه تو هر شرایطی شکل بگیره، فقط باید توجه داشت که قصه حول محور تلاش برای زنده موندن و فرار از اون محیط باشه مثل همون چیزی که تو اتاق های فرار طراحی و ساخته میشه.

 شاید علت اصلی محبوبیت اتاق های فرار واسه اونایی که عاشق این ژانر هستن هم به خاطر همین ماجراجوییها و هیجان های حاکم بر شرایط باشه. با این تفاوت که تو اتاق فرار بازیکن دیگه احتیاج به همزاد پنداری و تخیل نداره، چون قراره خودش قهرمان یه داستان باشه.

تنوع ژانر بقا می تونه یکی دیگه از دلایل محبوبیت این ژانر باشه که در مجموعه هایی مثل اتاق های فرار انیگما به این موضوع توجه خاص شده و این شرایط رو کاملا با موضوعات و سناریوهای مختلف برای بازیکن آماده کرده. بنابراین بازیکن می تونه انتخابی کاملا مطابق سلیقه و میل خودش داشته باشه .

اتاق فرار مجموعه انیگما پر از معماها و چالش هاییه که بر گرفته از زندگی واقعیه و بازیکن باید همه تلاشش رو بکنه  تا بتونه جان خودش و دوستاش رو نجات بده. شرایط سختی که می تونه فشار و استرس زیادی رو به بازیکن وارد کنه ولی برنده واقعی کسیه که تو این شرایط سخت بتونه با حفظ خونسردی، سخت ترین چالش ها رو پشت سر بذاره و درست ترین تصمیم ها رو بگیره.

در این شرایط اونایی می تونن به درستی از عهده مدیریت بحران بر بیان که مهارت های خاصی مثل حفظ خونسردی، کار گروهی، دقت و تیزبینی، مهارت های درست اندیشدن و حل مساله  و... رو به خوبی یاد گرفته باشن. البته اتاق های فرار مجموعه انیگما جوری طراحی شدن که ناخوداگاه شما رو تو این مسیرها قرار میده و با فعال سازی مغز و حل کردن معماها فرصتی ایجاد می کنن که ناخودآگاه از همه تواناییهای ذاتیتون استفاده کنین و از لحظه لحظه یه بازی قهرمانانه و تلاش برای زنده موندن، لذت ببرین.

ژانر بقا اصلی ترین سناریوی موجود تو اتاق های فرار مجموعه ی انیگماست (مخصوصا تو اتاق روانی)، اتاق هایی که بهترین شرایط رو براتون فراهم می کنه تا مثل یه قهرمان واقعی، برای زنده موندن اعضای گروهتون تلاش کنین و تمام اونچه که تا حالا تو فیلمها دیدید رو بازی کنین.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (51)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614