بهترین بازی فکری جهان

بهترین بازی فکری جهان

معرفی بهترین بازی های فکری معمایی جهان

بازی های فکری

 

این روزها بدلیل وجود گوشی های هوشمند و الکترونیکی شدن زندگی خیلی از ویژگی های مثبت انسان مثل هوش بالا در حال کاهش است و بازی های فکری یکی از راه های جلوگیری از این اتفاق ناگوار می باشد. بازی های فکری یا بازی های معمایی بدلیل درگیر کردن ذهن مخاطب طرفداران بسیاری دارد و همواره در حال گسترش است. در این مطلب قصد داریم شما را با 5 بازی فکری مهیج آشنا کنیم.

 

بازی معمایی فکری

 

بازی های فکری از زمان قدیم پرطرفدار بوده و ی مثال بارز این حرف ما بازی تخته نرد هست. این بازی فکری شاید بعد از شطرنج پرطرفدارترین بازی فکری ایران باشه. پس بهتره اولین توضیح رو از اولین بازی فکری ایرانی شروع کنیم.

 

تخته نرد

 

بازی تخته نرد

 

تخته نرد ی بازی دونفره هست که دوتا تاس و 30 مهره داره. روش بازی اینجوریه که هر دو نفر نوبتی تاس میریزن تا یک نفر همه مهره های خودشو به خونه ببره و شروع کنه برداشتن مهره ها و برنده بازی اعلام بشه. این بازی از اون دسته بازی های فکری هست که خیلی پرطرفداره و اگه ی جا بازش کنید میبینید که میتونید باهاش ی جمعیت رو درگیر این بازی فکری کنید.

 

اتاق فرار یا اسکیپ روم

 

اسکیپ روم

 

تاکائو کاتو (Takao Kato) به عنوان اولین ارائه کننده بازی اتاق فرار واقعی و به سبک امروزی شناخته می‌شه. ایده‌ی اتاق‌فرار در ذهن اون وقتی دوستش در حال بازی آنلاین اتاق‌فرار بود شکل گرفت. در کلاب‌ها برنامه زنده ‌می‌گذاشت و شرکت کنندگان باید از فضایی که تاکائو در اون محل درست کرده بود خارج می‌شدند. این ایده در ژاپن صدا کرد و بلیط‌های برنامه‌های زنده تاکائو به سرعت فروش می‌رفت. محبوبیت این ایده به سرعت به سنگاپور، مجارستان‌، رومانی، سوئیس و بقیه کشورهای دنیا کشیده شداتاق فرار یا همان اسکیپ روم یک بازی در سبک Real-Life است. به صورتی که شما و تیمتون وارد اتاقی میشید که از قبل طبق سناریویی که بهتون گفته میشه فضا سازی شده و حالا نوبت شماست!

باید با تکیه به ذهن و خلاقیتتون در زمان مشخصی راه فرار از اتاق رو پیدا کنید.

اتاق فرار ژانرهای متفاوتی داره و از نظر تنوع یکی از بهترین بازی های فکری جهان است. طرفداران بازی فکری اکثرا بدنبال اتاق فرار معمایی هستند.

اگرچه برای این بازی نیازی به تحصیلات یا حرفه خاصی ندارید، اما در محیط اتاق فرار با معماهای سخت و آسون وسرنخ‌های عجیبی روبرو میشید که هرکدومش میتونه خلاقیت، هوش، ریزبینی و دقت شمارو شدیدا به چالش بکشه

 

 

یکی از مهم‌ترین نکات برای اینکه یه فرار حرفه ایی رو تجربه کنید اینه که همه دست به کار بشید. هیچکس بیکار نباشه تا بقیه معما هارو حل کنن، گرچه شاید در خیلی از اتاق های فرار نیازی هم نباشه همه باهم یه یک معما رسیدگی کنن، تقسیم بشید و هرکسی یه بخشی از کار رو انجام بده اما فراموش نکنید همه چیز کار تیمی نیست

برای حل کردن معماهایی که در حین بازی اسکیپ روم با آن‌ها مواجه می شوید، نیاز نیست خیلی باهوش یا قوی باشید و یا حتی تحصیلات عالیه داشته باشید، فقط کافیست کمی خلّاقیت داشته باشید، استدلال کنید و از همه مهمتر در کار گروهی موفق عمل کنید. امروزه اتاق فرار در تهران به تعداد بالایی وجود دارد.

شاید این روزها با پیشرفت تکنولوژی و وجود بازی های بی نظیر کامپیوتری با گرافیک بالا، این عقیده را داشته باشید که دیگر کسی به سراغ بازی های واقعی مانند اسکیپ روم نمی رود. اگر این عقیده را دارید کاملا در اشتباه هستید. چرا؟

زیرا اتاق های فرار بهترین راه برای لمس واقعیت در بازی هستند. بازی های کامپیوتری هرچقدر هم طبیعی جلوه کنند نمی توانند جای بازی های فکری واقعی را بگیرند. حضور در لوکیشن اتاق فرار و جو بازی با دکور اتاق فرار بسیار هیجان انگیز است. حین بازی، اکت های متفاوتی دریافت می کنید که این هم دلیلی است برای انتخاب اتاق فرار بعنوان یک تفریح جذاب در زمان اوقات فراغت از میان بازی های فکری جدید که اکثر این بازی های فکری معروف هستند.

 

بردگیم یا بازی های رومیزی

 

 

بازی رومیزی

 

بعید است که یک نفر آدم اجتماعی و شادی باشد، اما بردگیم ها را نشناسد. شاید اگر چند سال پیش بود، می‌گفتیم بلااستثنا همه با این نوع بازی‌ها آشنا هستند و حداقل یک دست منچ، توی خانه‌ها پیدا می‌شد، اما حالا وضعیت فرق می‌کند و آنقدر برخی با این بازی‌ها غریبه هستند که اگر از آنها بپرسیم بازی رومیزی یا بردگیم چیست، نتوانند پاسخ درستی به سوال ما بدهند.

این روزها سرگرمی‌های مجازی مجال استفاده از این بازی‌ها را گرفته‌ و باعث شده‌است خیلی‌ها نه تنها از بازی‌های جمعی و دوستانه دور شوند، بلکه از خود آن جمع هم غافل بشوند. اکثر مردم دوست دارند، خودشان را در دنیایی غرق کنند که کم کم، هوش، بینایی و روابط اجتماعی‌شان را از آنها می‌گیرد. ولی شما اینجاییددر صفحه‌ای که قرار است درباره بردگیم، جدیدترین انواع برد گیم ها، مزایای بازی های رومیزی و آمار مربوط به محبوبیت بردگیم‌ها در آن صحبت کنیم.

تقریبا در خانواده های ایرانی بدون اینکه اسم بردگیم را شناخته باشیم، با شطرنج آشنا شده ایم. تقریبا شطرنج پرطرفدارترین بردگیم در جهان است. بعد از شطرنج، تخته نرد و فکر بکر بازی هایی بود که مردم ایران انجام می دادند ولی با مفهوم بردگیم آشنایی نداشتند.

بازی‌های رومیزی یا بردگیم (Board Game) در سال‌های اخیر در دنیا محبوبیت چشمگیری داشته‌‌اندبردگیم‌ها معمولا به دو بازیکن یا بیشتر نیاز دارند و خوشبختانه برخلاف اکثر بازی‌های ویدئویی باعث پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی میشوند. تعامل در حین بازی و گیم‌پلی های مهیج و سرگرم کننده تجربه‌های کم‌نظیر و به خاطره‌انگیز برای جمع دوستان و خانواده به وجود می‌‌‌آورند

امروزه توی هر خونه ای که پا بذارید، یک مورد یا بیشتر بردگیم پیدا میکنید که ساعت های خالی شما رو پر میکنه. اسم بهترین بردگیم ها در جهان توی سایت boardgamegeerk.com اومده که بصورت مجزا بهترین بردگیم از نگاه مردم و بهترین بردگیم از نگاه گیمرها رو مشخص کرده است.

 

اسم چندتا از این بردگیم ها رو برای شما جمع کردیم تا در خرید بردگیم به شما کمک کنیم:

 

Chess-

Stratego-

Monopoly-

Risk-

The Settlers of Catan-

Scrabble-

Battleship-

Clue-

 

انجام بازی های فکری در روزهایی که کرونا ویروس اومده و اکثرمون خونه نشین و قرنطینه هستیم کمک میکنه از این زمان بهترین استفاده را ببریم و لحظاتی شاد در کنار خانواده داشته باشیم .

بازی‌ فکری هم فال است و هم تماشا. لحظات‌مان را شاد و مفرح می‌کند و از طرفی مغزمان را هم ورزش می‌دهد و برای تقویت ذهن و تقویت حافظه مفید است. در این مقاله درباره انواع بازی فکری و مزایای مختلفی که برای تقویت مهارت‌های ذهنی و اجتماعی‌ شما دارند صحبت میکنیم و بهترین بازی های فکری بزرگسالان و نوجوانان را در اینجا میتوانید ببینید.

 

بهترین بازی های فکری بزرگسالان

 

بازی‌های فکری عموما باعث می‌شوند تا در ذهن خود برنامه‌ریزی کنید، نقشه بکشید و تلاش کنید، اطلاعاتی را به خاطر بسپارید که در شکست دادن حریفان به کمک‌تان می‌آیند. وقتی که از مغزتان به اندازه کافی کار بکشید، از پیری و اختلالات حافظه و… دور خواهید ماند. هدف از انجام بازی فکری، بهبود حافظه، قدرت تفکر، افزایش سرعت انتقال و تقویت مهارت‌های شناختی است.

شاید بپرسید مهارت‌های شناختی چیست؟ مهارت‌های شناختی همان مهارت‌هایی است که باید برای پردازش افکارتان داشته باشید. به عبارت ساده‌تر، توانایی‌هایی که در یادگیری و حل مسأله به کمک‌تان می‌آیند. چه کودک باشید و چه بزرگسال، برای بهتر زندگی کردن باید دائما فکر کنید و تصمیم بگیرید. پس چه خوب که به کمک روش‌هایی مانند استفاده از بازی فکری به مغزتان کمک کنید.

 

شهروند و مافیا

 

 

شهروند و مافیا

 

این بازی برای اولین بار توسط فردی به نام دیمیتری دیویدف دانشجوی دانشکده روانشناسی دانشگاه مسکو تحت عنوان یک پروژه تحقیقاتی ایجاد و مورد بررسی قرار گرفت و پس از آن به تدریج در آمریکا و اروپا نیز گسترش یافت تا جایی که در دهه 90 به عنوان یک سرگرمی محبوب در میان خانواده ها جا باز کرد. بازی شهروند و مافیا به شکل های مختلف در دنیا انجام می شود. شیوه ای که در این نوشته به شما معرفی می کنیم یکی از متداول ترین و معتبرترین روش های انجام بازی است.

به‌طور کلی در این بازی قدرت تکلم، حفظ خونسردی و آوردن استدلال‌های منطقی نقش بسزایی در پیروزی دارد. بازیکنان به‌طور مخفیانه نقش شان مشخص می‌شود؛ مافیاها همدیگر را می‌شناسند و شهروند که تنها از تعداد افراد مافیا آگاه هستند و عده معدودی از آن‌ها از برخی نقش‌ها اطلاع دارند. در فاز شب بازی، افراد مافیا به صورت مخفیانه یک شهروند را به قتل می‌رسانندپزشک سعی می‌کند فردی که مافیا او را می‌خواهند به قتل برسانند را نجات دهدکارآگاه نیز در پی شناختن مافیا است و اگر مافیا را شناسایی کند باید با استدلال به بقیه شهروندان ثابت کند او مافیا است. مافیا، پزشک، شهروند و کارآگاه شخصیت‌های اصلی بازی هستند و ممکن است در بازی‌های دیگر شخصیت‌های دیگری مانند تک تیرانداز هم به بازی اضافه شود. در طول فاز روز، تمام بازیکنان بازمانده در مورد هویت‌های مافیایی بحث می‌کنند و برای حذف یک مظنون رای‌گیری می‌کنند.

 

بازی های فکری موبایل

 

اتاق فرار مجازی

 

بخشی از مجموعه پادکست های اتاق فرار انیگما با عنوان"گربه خانه" روی وب سایت انیگما قرار گرفته و شما دعوتید به اینکه با شنیدن هر قسمت،وارد دنیای مهیج،مرموز و ترسناک داستان بشید و ضمن لذت بردن از داستان،سرنخ هایی که داخل داستان مخفی هستند رو پیدا کنید و معمای هر قسمت رو حل کنید.

 

نکاتی که باید بهشون توجه کنید:

گوش کردن به گربه خانه کاملا" رایگان و مجازه!

ترجیحا" از هدفون استفاده کنید یا توی یه مکان خلوت به پادکست گوش کنید تا هم خودتون تمرکز بیشتری داشته باشید و بیشترین لذت رو از داستان ببرید و هم برای دیگران مزاحمتی ایجاد نشه.

حتما کاغد و خودکار،مداد یا هر ابزار دیگه ای برای یادداشت کردن دم دستتون باشه،چون یادداشت کردن سرنخ های متعدد برای نتیجه گیری از اونها ضروریه .

ممکنه برای پیداکردن بعضی اطلاعات،نیاز بشه که کمی توی اینترنت جست و جو کنید.

در آخر اینکه،برای گوش دادن به هر اپیزود(به جز اپیزود اول) باید رمزی رو وارد کنید که از کنار هم قراردادن اطلاعات و سرنخ های اپیزود(یا اپیزودهای) قبلی به دست میاد!

برای مثال، گوش دادن به اپیزود دوم گربه خانه،نیازمند رمزیه که از اپیزود اول به دست میاد... پس خوب و دقیق گوش کنید،نکته ها رو دربیارید و یادداشت کنید و رمز رو کشف کنید!

سفر خوبی رو براتون آرزو می کنیم به دنیای داستان.

برای انجام این بازی به صفحه اتاق فرار صوتی بروید.

 

بازی های فکری در خانه

 

بطورکلی علت اصلی بوجود آمدن بازی های فکری به چالش کشیدن مغز انسان است. بعنوان مثال مهمترین دلیل پیدایش اتاق فرار، علاقه شدید مردم به انجام یک بازی واقعی بود که حس مهم بودن در قالب گروه و نشان دادن ویژگی های فردی را به آنها منتقل کند می باشد

میزان محبوبیت (2)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614