افتادن در خواب

افتادن در خواب

پریدن از خواب بدلیل افتادن از یک بلندی چیزیه که همه یک بار تجربه کردیم اما کسی دلیل اون رو نمیدونه.....

علت پرت شدن در خواب

 

افتادن در خواب حسی هست که اکثرا تجربه کرده ایم و به کسانی که احساس افتادن در خواب را تجربه کرده اند باید بگوییم که: شما نوعی اختلال رایج در خواب را تجربه کرده اید که از آن تحت عنوان حرکت سریع در خواب یا افتادن در خواب یاد می شود و معمولا باعث بیدار شدن فرد نمی شود.

قطعا برای شما هم اتفاق افتاده که وقتی تو یه تختخواب گرم و نرم دراز کشیدین و کم کم داره چشماتون گرم میشه، یکدفعه بدنتون تکون بخوره و از خواب بپرین یا فک کنین از یه جای بلند سقوط کردین!

حالت افتادن در خواب یا پرش بدن که به عنوان جهش هیپنیک شناخته میشه یه پرش غیر ارادیه که هم می تونه با تکان های شدید همراه باشه و هم به صورت یه تکان خفیف خودشو نشون بده. پرش بدن تو خواب یه اتفاق رایج و نرماله که در صورتی که با تکان شدید همراه باشه، باعث بیداری میشه؛ وگرنه در بسیاری از موارد چون شخص خوابیده اصلا متوجه این حالت نمیشه. البته در بیشتر موارد شریک خواب ممکنه متوجه این تکان ها بشه. 

تکان های هیپنیک یا احساس افتادن در خواب به صورت کاملا تصادفی هنگام خواب رفتن افراد اتفاق میفته و معمولا فقط یه طرف بدن مثل دست چپ یا پای چپ رو درگیر می کنه. سقوط در خواب می تونه برای هر فردی ناخوشایند باشه؛ چون که اگه زیاد تکرار بشه و یا با تکان های شدید همراه باشه، خواب رو از چشمای افراد می گیره و مشکلاتی براشون ایجاد می کنه.

تام استافورد روانشناس در این رابطه می گوید: هیچکس با اطمینان نمی داند که چه چیزی باعث بروز این مسأله می شود با این حال از نظر من این پدیده عوارض جانبی نوعی نبرد پنهان در مغز است که برای به دست گرفتن کنترل بدن رخ می دهد و هر شب در میانه های خواب و بیداری فرد را درگیر خود می کند.

 

به بیان دیگر، زمانی که اثرات خواب به تدریج بدن و مغز فرد را درگیر می کنند، خویشتن آنگاه او در برخی موارد به صورت غیر منتظره به عقب حرکت می کند و مانع از خوابیدنش می شود.

 

حرکت سریع در خواب

 

 افتادن در خواب

 

این پدیده در واقع کشش ناگهانی و ناخواسته ماهیچه است که با نام میوکلونوس یا انقباض ناگهانی ماهیچه ها از آن یاد می شود و سکسکه نیز زیر گروه آن قرار می گیرد.

این اختلالات لحظه ای خواب هنوز هم ناشناخته اند با این همه، نظریه های مختلفی در رابطه با علل بروز آنها مطرح می شود.

 

افتادن در خواب نشانه چیست؟

 

پروسه خوابیدن برخی از افراد با پرش دست، پا و یا احساس سقوط و پرش تمام بدنشان آغاز می‌شود که بهتر است دلایل این نوع افتادن در خواب را بدانید. بعد از گذراندن یک روز بسیار خسته کننده، به تخت خواب می‌روید و در حال چرت زدن هستید تا کاملاً به خواب بروید. در همین حس و حال هستید که ناگهان احساس سقوط کردن، تمام وجود شما را در بر می‌گیرد و با لرز و دلهره عجیبی از خواب بلند می‌شوید و دوباره می‌خوابید. آیا این احساس سقوط و پرش نشانه به خواب عمیق‌تر رفتن است و یا یک مشکل سلامتی جدی است؟

 

علت پرت شدن در خواب

 

علت پرت شدن در خواب

 

این احساس سقوط و پرش در اوایل خوابیدن، بسیار رایج هستند و مضر نمی‌باشند. بر اساس تخمین‌های بنیاد ملی خواب، حدود 70% از مردم این پرش‌ها و احساس سقوط ناگهانی را بعد از خوابیدن، تجربه می‌کنند. این احساس سقوط ممکن است در شرایط خاصی برای هر کس اتفاق بیفتد (به عنوان مثال احساس خستگی مفرط، استرس و یا شرایط روحی نامناسب می‌تواند باعث احساس سقوط و پرش بعد از خوابیدن شود). اسناد خاصی برای اثبات دلایل حرکت غیر ارادی عضلات و پرش ماهیچه‌ها وجود ندارد، اما ایده‌هایی راجع به دلایل احتمالی این احساس سقوط و افتادن در خواب وجود دارد. یک نظریه اساسی می‌گوید، دلیل این احساس سقوط و پرش عضلانی، تعویض سیستم عصبی به حالت خواب است.

 

احساس افتادن در خواب

 

در اصل، مغز شما قبل از بدنتان به خواب می‌رود و در نتیجه تمام ماهیچه‌های شما آرام می‌شوند، این آرامش ماهیچه‌ها موجب احساس سقوط و پرش ماهیچه‌ها می‌شود. بر اساس شواهد به دست آمده، تعداد افرادی که مشکل احساس سقوط و پرش بعد از خواب را تجربه می‌کنند، بسیار زیاد است و بروز این مشکل در میان بیماران، اختلال خواب در بیماران را افزایش می‌دهد.
در واقع هر چه مغز شما سریع‌تر از بدنتان بخوابد، بیشتر دچار بی خوابی، احساس سقوط و پرش و اختلال خواب می‌شوید.

 

احساس افتادن در خواب

 

علت سقوط در خواب چیه؟

با وجود این که حالت پرش در خواب یا سقوط در خواب عملا یه اتفاق معمولیه که هیچ ضرری برای بدن نداره؛ ولی برای خیلی از افراد این سوال وجود داره که اصلا چرا این اتفاق می افته؟

به طور کلی وقتی ما می خوابیم، مغز از حالت هشیاری به حالت خواب آلودگی تغییر حالت میده. این تغییر حالت مثل عملکرد کلید روش و خاموش نیست که به محض بستن چشم ها از حالت روش به حالت خاموش تغییر وضعیت بده. بلکه بیشتر یه مکانیزم کشوئیه، یعنی از یه نقطه شروع میشه و با طی کردن یه مسیر به نقطه نهایی یعنی خواب عمیق می رسه. این تغییر حالت برای افراد مختلف، در شرایط گوناگون، متفاوته و امکان داره از یک دقیقه تا چندین دقیقه طول بکشه، حالت پرش در خواب معمولا در این بازه زمانی رخ میده.

بر اساس نظریه پزشکی احساس افتادن در خواب تنها یه انقباض عضلانی و انعکاس غیر ارادی بدن محسوب میشه که ممکنه در هر فردی اتفاق میفته.  بنابراین پرش های هیپتیک در بین مردم یه عارضه ی کاملا شایع و متداوله و تقریبا 70 درصد مردم تکان یا پرش در خواب رو تجربه کردن.

این عارضه کاملا بی خطره و از نظر محققان هنوز دلیل مشخصی براش پیدا نشده. ولی عواملی مثل اضطراب، استفاده از محرک هایی مثل کافئین و نیکوتین قبل از خواب، برخی داروها، خستگی، مصرف الکل و برنامه خواب نامنظم می تونه این مشکل رو تشدید کنه.

 

فرق افتادن در خواب با رویا

برخی افراد حالت افتادن در خواب رو مثل سقوط از ارتفاع توصیف کردن، حالتی مثل خواب دیدن. ولی این حالت کاملا با حالت خواب دیدن و رویا فرق می کنه. حالت جهش هیپنیک یه انقباض شدید ناگهانی و مختصر بدنه که معمولا در لحظات اولیه خواب رخ میده ولی رویا شامل اتفاقات عادی و روزمره یا عجیب و غریب میشه که در هنگام خواب عمیق دیده میشه. به طور کلی انسان ها به صورت تاریخی اهمیت زیادی برای رویا قائل هستن و هر وقت چیزی یا اتفاقی براشون خیلی خاص و باورنکردنی باشه؛ از واژه رویا برای توصیفش استفاده می کنن. 

بنابراین کلمه رویا برای همه انسان ها یاداور یه مکان یا اتفاق خاصه که بسیار متفاوته و فوق العادست. مثل اتاق فرار رویای مجموعه انیگما که از همه نظر با همه اتاق فرارهای شهر تهران فرق داره. اتاقی پر از انرژی و هیجان که بر عکس همه اتاق های فرار ترسناک بسیار جذاب و دوست داشتنیه.

 

اتاق فرار رویا، رویایی در واقعیت!!

اتاق فرار رویای مجموعه انیگما مثل اسمش برای بزرگترهایی که بازی های دهه پنجاه و شصت رو تجربه کردن یه رویای واقعیه، یه سفر رویایی و باور نکردنی به گذشته که هر لحظه اش یادآور خاطرات دوران کودکیه. تجربه این اتاق مثل یه رویا پر از حس های شیرین و دوست داشتنیه، کافیه چشماتونو ببندین و وا کنین، تا مثل فیلما وارد یه دنیای رویایی و باور نکردنی بشین. دنیایی متفاوت که پر از اتفاقات هیجان انگیز و عجیب و غریبه. 

اتاق رویای مجموعه انیگما برای ترسیدن طراحی نشده؛ اینجا یه جای بخصوص برای لذت بردن و یاد گرفتنه. کار گروهی و همفکری تو این اتاق نه تنها باعث حل کردن معماها و پشت سر گذاشتن چالش ها میشه؛ بلکه انرژی و نشاط محیط رو هم بالا می بره و فضا رو پر از دلهره و هیجان می کنه. اتاق فرار رویا جوری طراحی شده که سرگرمی های مختلفی مثل حل کردن معما رو با فعالیت های ورزشی و بازی های گوناگون مثل دوچرخه سواری، پرش، طناب بازی و...  ترکیب کرده که خیلی برای دورهمی های خانوادگی که معمولا با همراهی والدین و کودکانه، مفید و نشاط آوره. از اونجا که چالش های استفاده شده تو اتاق فرار رویا، بیشتر مهارتی و حرکتیه و بر اساس بازیهای قدیمی طراحی شده، برای همه از کوچیک و بزرگ جذاب و باور نکردنیه. 

 

همه رویا و خواب ها بد نیستن!!!

اتاق رویا بر پایه فعالیت بدنی هست.ابتدای بازی به شما کلاه مخصوص داده میشهتم این اتاق فرار کاملا فان هست و البته پر از هیجان و اتفاقات باحال و خنده دار برای شما و گروهتون. تازه باید به این مورد هم اشاره کنیم که اتاق رویا انقدر طرفدار داشته که قراره اتاق رویا2 هم افتتاح بشه و شعبه این بازی اتاق فرار ایران مال هست.

میزان محبوبیت (11)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید

اسما ۹ اسفند ۱۴۰۲

الان واقعا این واقعیه یا الکی چون یه بار برای دوستم اتفاق افتاده

09120030269 09120036614