فیلم ترسناک ایرانی

فیلم ترسناک ایرانی

فیلم های ایرانی ترسناک برتر تا امروز

لیست بهترین فیلم های ترسناک ایرانی

 

اینکه فیلم ترسناک ایرانی طرفدار کمتری نسبت به فیلم های خارجی داره و هنوز فیلم سینمایی ترسناک ایرانی نتونسته خودش رو به مردم ثابت کنه، بزرگترین دلیلش تفاوت و فاصله بین فیلم های ترسناک ایرانی و خارجی در بخش جلوه های ویژه هست. در واقع زمانی که شما یک فیلم خارجی ترسناک میبینید، متوجه میشید که از تمام توان سینمایی خودش استفاده کرده و جوری همه چی رو کنار هم چیده که کوچیکترین ایرادی رو نمیتونید بهش بیارید.

قطعا ژانر وحشت تو ایران تقریبا یه ژانر کمتر موفقه که نه تنها فیلم های زیادی تو این زمینه ساخته نشدن، بلکه به دلیل عدم استفاده از جلوه های ویژه پر زرق و برق به سختی قابل قیاس با سینمای روز جهانه. با این که با توجه به فرهنگ و عقاید مردم کشورمون موضوعات زیادی مثل جن، روح، شیطان و ... تو این ژانر وجود داره که فیلمنامه نویسا می تونن ازش استفاده کنن و فیلم های ترسناک ایرانی تاثیرگذار بسازن؛ ولی چون ممیزی تو این سبک خیلی زیاده، سینماگرا ترجیح می دن تا سراغ این سبک پردردسر و پرهزینه نرن.

البته اگه از حق نگذریم تو این سالها تلاش های زیادی تو این زمینه شده و افرادی با ساختن فیلم های ترسناک ایرانی که در ادامه بهش اشاره می کنیم؛ قدم های اولیه خوبی برداشتن، ولی هنوز راه زیادی مونده تا این ژانر از سینمای ایران به پویایی فیلم های تاثیرگذار دنیا برسه. 

 

فیلم های ترسناک ایرانی بر اساس واقعیت

 

شب بیست و نهم

 

فیلم شب 29ام

 

شاید هرچقدر از خوبی این فیلم بگیم کم گفتیم. در واقع فیلم شب بیست و نهم استارت ساخت فیلم های ترسناک ایرانی رو زد و تو زمان خودش فیلم بی نظیری بود. در زمان قدیم مردم درباره آل یا زائوترسان خیلی حرف میزدن و این فیلم ترسناک ایرانی دقیقا تونست پرده از واقعیت جامعه برداره. داستان فیلم بعد از ازدواج یک زوج شروع میشه که یک سری آدم از این ازدواج راضی نیستن و .... بعد از ازدواج و بارداری عروس این خانواده تمام اتفاقات شروع میشه که حرفی از این داستان نمیزنیم تا حتما برید و این فیلم رو ببینید. شاید براتون جالب باشه که تو اتاق فرار کرج ی بازی با موضوع آل به اسم هالای پوزان هست که خیلی پرطرفداره و ناراضی نداشته اصلا. درضمن فضاسازی بازی به شکلی بوده که شما واقعا خودتونو 40 سال قبل تصور میکنید.

 

ماهی و گربه

 

فیلم ماهی و گربه

 

شاید عجیب ترین اسم بین فیلم های ترسناک برای فیلم ترسناک ماهی و گربه باشه. این فیلم ترسناک ایرانی ی جورایی مستند هم حساب میشه اما واقعا شاهکاره. این فیلم بصورت پراکنده با چند اکیپ از جوونا شروع میشه که به سمت دریاچه ای میرن که اونجا جشن بادبادک ها قراره برگزار بشه. اما هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست. فیلم ماهی و گربه کلی جایزه داخلی و خارجی هم برده که تو ژانر خودش عالیه.

 

خوابگاه دختران

 

خوابگاه دختران

 

اگه اشتباه نکرده باشیم این فیلم رو 90 درصد ایران دیدن یا تعریفشو شنیدن. بعد از ی دوره که فیلم ترسناک نداشتیم یا حداقل انتظار مردم تو ژانر ترسناک برآورده نشده بود، فیلم خوابگاه دختران ی انفجار عجیب بود. این فیلم داستان دو دختری هست که اطراف تهران دانشگاه قبول میشن و به اون شهرستان میرن اما خوابگاه گیر نمیارن و مجبور میشن برای ی مدت کوتاه ی خونه اجاره کنن تا بتونن بعدا برن خوابگاه اما روبروی این خونه، ی خونه خرابه هست که کلی داستان داره. اگر ندیدید حتما این فیلم ترسناک ایرانی رو نگاه کنید.

 

آن شب

 

فیلم آن شب

 

یکی از فیلم های ترسناک ایرانی متفاوت (چون خارج از ایران بازی کردن) که تقریبا جدیدترین فیلم ترسناک ایرانی هم هست، فیلم آن شب با بازی زیبای شهاب حسینی هست. این فیلم درباره ی خانواده 3نفره هست که بعد از ی مهمونی با دوستای ایرانی خودشون که دارن به سمت خونه ای که تازه اجاره کردن و راهش رو بلد نیستن میرن، گم میشن و همه اتفاقات از اینجا شروع میشه.

 

پستچی سه بار در نمیزند

 

پستچی سه بار در نمیزند

 

این فیلم ترسناک ایرانی ساخته حسن فتحی درباره مردیه که با ی نفر به مشکل میخوره و برای اینکه با اون فرد تسویه حساب کنه، دخترشو میدزده و به خونه متروکه در اطراف شهر میبره تا اون فرد برای بردن دخترش بیاد اما اونجا ی اتفاقاتی میفته که کل داستان رو عوض میکنه و اون چیزی میشه که شما اصلا فکرشم نمی کنید. اینو گفتم تا حتما توی برنامه هاتون دیدن فیلم پستچی 3بار در نمیزد رو بذارید.

 

اثیری

 

فیلم اثیری

 

ی فیلم ترسناک ایرانی دیگه با بازی امین حیایی و هانیه توسلی که طرفدارای خاص خودشو داشت و دهه 80 خیلی دست به دست میشد. داستان این فیلم به این صورته که خورشید که عروس خانواده هست، بعد از سر خونه رفتنشون ی سری چیزای غیر عادی مثل تکون خوردن وسایل، کشیده شدن مبل روی زمین و ... میبینه. با دیدن این فیلم نترسید و به چشم ی تفریح بهش نگاه کنید. اصلا فک نکنید توی خونتون چیزی تکون میخوره.

 

زار

 

فیلم زار

 

بریم سراغ یکی از فیلمهای ترسناک ایرانی که تو سال 2017 توی لیست بهترین فیلم های ترسناک جهان قرار گرفته و واقعا هم فیلم خوبیه. داستان این فیلم، درباره ی زوج جوون هست که برای ماه عسل به ویلای شمال میرن و اونجا ی سری اتفاقات براشون میفته که شما اصلا فکرشم نمیتونید بکنید. دیدن این فیلم رو حتما بهتون توصیه میکنیم، چون واقعا ارزش یک بار دیدن رو داره.

 

خواب لیلا

 

فیلم خواب لیلا

 

این فیلم ترسناک ایرانی واقعا جذابه و تقریبا نزدیک به واقعیته. در واقع توی این فیلم دختری به اسم لیلا، توی خونه ای که از پدر و مادرش بهش ارث رسیده زندگی میکنه و با ی چالش عجیب و بزرگ دست و پنجه نرم میکنه. لیلا خواب های عجیبی میبینه و تو این خواب میبینه ی دختر 6ساله داره خفش میکنه و این کابوسا ادامه داره. بنظرتون چی میشه؟

 

پارک وی

 

فیلم پارک وی

 

حتما هی این مقاله رو میخوندید و میگفتید پس پارک وی کو؟ الان باید بریم سراغ ی فیلم ترسناک خاطره انگیز، ساخته فریدون جیرانی که داستان ی زوج جوونه. این دو نفر همدیگه رو روی پل پارک وی میبینن و باهم آشنا میشن و خیلی زود باهم ازدواج میکنن. اما همه چی به این خوبیا پیش نمیره و رابطه این دونفر به جاهای عجیب و ترسناکی میکشه که شما رو کاملا غافلگیر میکنه. حالاکه انقدر دنبال اسم پارک وی بودید این فیلم رو ببینید یا اگه دیدید حتما ی بار دیگه ببینید.

 

فیلم ترسناک جدید ایرانی

 

طلسم

 

فیلم طلسم

 

این فیلم یکی از بهترین فیلم های ترسناک ایرانی لقب گرفته، چون تو چهار بخش جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه شده و واقعا یکی از بروزترین فیلم های ترسناک ایرانی هست چون به فیلم های ترسناک خارجی خیلی نزدیکه و ساخت این فیلم حرف نداره. داستان این فیلم از جایی شروع میشه که عروس و داماد بعد از عروسی به همراه خانواده به سمت روستای خودشون میرن و تو راه گرفتار طوفان بدی میشن که مجبورشون میکنه به ی قصر طلسم شده پناه ببرن اما اونا از عاقبت ماجرا خبر ندارن. این فیلم رو تو برنامه خودتون بذارید.

 

فیلم پوست

 

فیلم ترسناک ایرانی بنام فیلم پوست

 

فیلم پوست به کارگردانی برادران ارک یکی از بهترین فیلم های ترسناک ایرانیه که علاوه بر داستان خلاقانش، از موسیقی شگفت انگیزی هم برخورداره. این فیلم که تو یه روستای دورافتاده در آذربایجان ساخته شده، در مورد مردی به نام آرازه که تو جوانی عاشق دختری به نام مارال شده که در نهایت به هم نرسیدن. مادر آراز از افراد مشهور روستا بوده که با جادو و جنبل سر وکار داره و به قول روستاییان با جنیان سَر و سِر داره. 

در قسمت جذاب و هیجان انگیز فیلم، آراز متوجه میشه که مادرش با طلسم و جادو نذاشته که اون و مارال به هم برسن، واسه همین تصمیم می گیره تا بعد از سالها شانس خودشو برای رسیدن به عشق زندگیش دوباره امتحان کنه؛ غافل از این که اون هر چه به عشقش نزدیک تر می شه؛ حال مادرش بدتر میشه. 

 

فیلم ترسناک ایرانی جدید

 

آنها

 

فیلم آنها

 

دو تفاوت بزرگ این فیلم ترسناک ایرانی با بقیه فیلما، نمایش خانگی بودن و داشتن چندین داستان متفاوت هست. در واقع این فیلم شامل قسمت هایی هست که هیچ ربطی بهم ندارن و هرکدوم موضوع جداگونه ای دارن. از دو شخصیتی بودن ی نفر گرفته تا وجود آل و ... این فیلم رو شدیدا برای طرفدارای فیلم های ترسناک توصیه میکنیم که تو هر قسمت ی فیلم ترسناک جدید ببینن.

 

فیلم نه

 

فیلم ترسناک ایرانی نه 9 به کارگردانی شاهین رشیدی

 

این فیلم ترسناک ایرانی به کارگردانی شاهین رشیدی با حالتی معما گونه به حضور نازیها تو ایران می پردازه. داستان این فیلم در مورد عکاسیه که هر سال، هشت جوان رو انتخاب می کنه و با خودش به منطقه ای دورافتاده می بره تا آیین سالانش رو اجرا کنه. شخصیت های قصه که از سرنوشت هولناکی که انتظار اونها رو می کشه؛ خبر ندارن، اتفاقاتی رو تجربه می کنن که دیدنش می تونه برای طرفدارای ژانر وحشت، جذاب و دوست داشتنی باشه.

 

چرا فیلم ترسناک ایرانی می بینیم؟

لذت بردن از دیدن فیلم ترسناک ایرانی، پدیده پیچیده و مرموزیه؛ چون ترس به خودی خود دلهره آور و پر استرسه و از اون دست واکنش هایی به شمار میاد که در حالت طبیعی آدم ازش دوری می کنه. ولی با این وجود ژانر وحشت یکی از محبوب ترین و جذاب ترین ژانرهای سینماییه که تقریبا بین همه اقشار جامعه طرفدار داره. قطعا این که آدم ها در یه شرایط ایده آل بشینن و بدون حس نا امنی، فضاها و ترس هایی رو تجربه کنن که حتی از فکر کردن بهشون فرار می کنن، نه تنها یه تجربه ناب و دوست داشتنیه؛ بلکه می تونه بهشون کمک کنه؛ بدون قرار گرفتن در چنین موقعیت هایی، دانش خودشون رو افزایش بدن و حداقل یاد بگیرن بهترین رفتار ممکن در چنین شرایطی چیه؟

قطعا ترس، جزء جدایی ناپذیر زندگی هر انسانیه و هر فردی یه سری ترس های شناخته شده و ناشناخته داره که نمی تونه تا ابد ازشون فرار کنه. بنابراین بهترین راهکار ممکن اینه که اگه دوست نداره باهاشون مقابله کنه؛ حداقل یاد بگیره تا در شرایط بحرانی چه عکس العملی از خودش نشون بده. البته این شیوه بهترین راهکار ممکن نیست؛ ولی می تونه کمک کنه در مواجه با ترس هامون کمترین آسیب ممکن رو ببینیم. شاید یکی از دلایل دیدن فیلم های ترسناک هم همین باشه و افراد تو این نوع فیلم ها با همزاد پنداری با شخصیت داستان و قرار دادن خودشون تو موقعیت مشابه قهرمان داستان، به نوعی به دنبال یه راهکار مناسب برای مواجهه به ترسهاشون می گردن. ولی آیا به راستی این شیوه جواب میده؟

 

جایگزین مناسب برای فیلم های ترسناک در ایران

سینمای وحشت به عنوان یکی از پرطرفدارترین ژانرهای فیلم سازی، طرفدارای خاص و بیشماری تو ایران داره. یکی از دلایل این محبوبیت، شاید ریشه در گذشته های دور ایرانیان داشته باشه. زیرا اون قدیما که هنوز خبری از سینما و فیلم نبود، داستان های زیادی از جن و پری از زبان مادربزرگها و پدربزرگها نقل می شد که با وجود ترسناک بودن، جالب و دوست داشتنی هم بودن. علاوه بر این فرهنگ ما ایرانیا پر از خرافه های جذاب و حشتناکیه که در طول این سالها به صورت غیر مستقیم تو نوع زندگی و باور مردم تاثیر گذاشته، مسائلی مثل سحر و جادو که اگه با مضامین دیگه مثل عشق و انتقام ترکیب بشه به راحتی می تونه هر بیننده ای رو ساعت ها مجذوب اتفاقات عجیب و غریب فیلم کنه. 

شاید شباهت بسیار زیاد بین بازی های اتاق فرار با فیلم های ترسناک دلیل اصلی محبوبیت این بازی نوظهور تو ایران باشه. چون با وجود این که مدت زمان زیادی از طول عمر این بازی تو ایران نمی گذره؛ علاوه بر شهرهای بزرگ، تو شهرهای کوچیک هم این اتاق ها جزء پرطرفدارترین بازیهای گروهی ترسناک محسوب می شن. خصوصا اگه از یه سناریو قوی و طراحی جذاب برخوردار باشه و تو مجموعه های کاربلدی مثل انیگما اجرا بشه.

البته برای این که یه بازی مشهور و پرطرفدار بشه، علاوه بر سناریوی خوب و قوی، حضور یه تیم اجرایی حرفه ای و متخصص که بتونه با استفاده از عواملی مثل نور پردازی، اجرای موسیقی، طراحی دکور و ... فضا رو واقعی و ملموس جلوه بده، هم کاملا ضروریه.

 از اونجا که بازیگرای سناریوهای اتاق فرار، معمولا افراد عادی هستن که عاشق ژانر وحشت و فیلم های ترسناکن، عوامل اجرایی مجموعه اتاق فرار باید شرایط رو به گونه ای تنظیم کنن که بازیکنا بدون حس کنترل شدن، از جریان بازی لذت ببرن. مدیریت چنین شرایطی قطعا کار سختیه که از عهده هر مجموعه ای برنمیاد. خصوصا در مورد برخی سناریوها مانند جن و روح، این شرایط کمی پیچیده تر و ظریف تر هم میشه، چون باور پذیر شدن سناریو به یه سری نکات ریز و تکنیکی بستگی داره که اگه بهشون توجه نشه، می تونه یه سناریویی خوب و جذاب رو برای همه خسته کننده و تکراری جلوه بده.

بنابراین اگه نمی خواین از انتخابتون پشیمون بشین و دنبال یه اتاق فرار متفاوت وجذاب با موضع جن و روح می گردین، اتاق تسخیر یا هالای پوزان مجموعه انیگما رو امتحان کنین که برای یه ساعت کاملا شما رو تو حال و هوای فیلم های ترسناک و جذاب قرار میدن.

برای کلام آخر باید به شما بگیم که این لیست فیلم های ترسناک از دید اتاق فرار بود و هرکسی سلیقه خاص خودشو داره و دیدن هر فیلم ترسناکی برای هرکسی مناسب نیست حتی اونایی که اتاق فرار ترسناک رو تجربه کردن. پس بدلیل متفاوت بودن سلیقه ها بخش کامنت رو برای شما باز گذاشتیم تا نظرات خودتونو برای ما بنویسید که کدوم فیلم برای شما جذاب بوده.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (7)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614