بهترین راه افزایش هوش کودکان

بهترین راه افزایش هوش کودکان

از چه راه هایی هوش کودکان و نوجوانان افزایش می یابد

افزایش هوش نوجوانان

 

خیلی از خانواده ها نگران آینده فرزندان و وضعیت هوشی آنها برای حضور در مدرسه و ادامه تحصیل هستند و اینکه آنها از ابتدای تولد تا سنین جوانی بدنبال راه های افزایش هوش کودکان یا راه های افزایش هوش نوجوانان هستند کاملا طبیعی می باشد.

 

راه های افزایش هوش نوجوانان

 

همه‌ی پدر و مادرها انتظار دارند که فرزندان باهوش داشته باشند و والدین دوست دارند تا از کودکی ذهن بچه‌ها را برای یادگیری آماده کنند. بد نیست بدانید که چگونگی تعلیم و پرورش کودکان در باهوش شدن آن‌ها تاثیر خواهد داشت. طبق تحقیقات انجام شده روش‌های احتمالی وجود دارد که کودک شما را باهوش کند. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی ۱۰ مورد از این اقدامات برای پرورش ذهن کودکان و باهوش کردن آن‌ها بپردازیم.

 

آموزش مهارت‌های اجتماعی

 

یک تحقیق ۲۰ ساله توسط محققان ایالت پنسیلوانیا و دانشگاه دوک نشان داده که ارتباط مثبتی بین مهارت‌های اجتماعی کودکان در مهد کودک و موفقیت آنها در اوایل بزرگسالی وجود دارد. پس به کودکان خود نحوه‌ی ارتباط صحیح، گوش دادن، کمک به دیگران، حل مشکلات با دوستان و اشتراک‌گذاری وسایل را بیاموزید تا کودکان باهوش‌تری را پرورش دهید.

 

بازی فکری

 

بازی‌های فکری، لگو و پازل

 

یکی از مواردی که به هوش کودکان و پرورش ذهن آن‌ها کمک می‌کند، انجام بازی‌های فیزیکی مانند لگو، پازل و اتاق فرار یا موارد این چنینی است. در نتیجه برای اینکه ذهن کودک را پرورش دهید به سراغ این بازی‌های فکری بروید. شایان ذکر است که تنوع این بازی‌ها بسیار زیاد بوده و می‌توانید در مراکز خرید انواع مختلفی از بازی‌های فکری را برای گروه‌های خاص سنی تهیه کنید.

 

بهترین بازی فکری واقعی

 

شاید شما هم از خانه نشینی کودکان خود خسته شده باشید. اتاق فرار انیگما با طراحی سه اتاق برای افراد بالای 10 سال (به همراه یک بزرگتر و حداقل 4 نفر) ذهن فرزندان شما را به چالش می کشد. نام این اتاق ها بترتیب اتاق قتل مرموز، اتاق رویا، اتاق جنگ می باشد.

البته لیست بهترین اتاق های فرار تهران هم وجود داره که برای افراد بالای 16سال می باشد. افراد بالای ده سال با حضور در اتاق فرار به همراه والدین خود وارد چالش جدیدی می شوند که هم برای بچه ها جالب هست هم 60 دقیقه بازی معمایی جذاب و فرصت فرار برای بزرگسالان بحساب می آید.

 

بیش از حد از کودکان محافظت نکنید

 

در این روزها والدین بیش از حد کودکان را تحت نظارت و مراقبت قرار می‌دهند در نتیجه کودک هرگز اجازه ندارد مشکلاتش را حل کند و با چالش‌ها روبرو شود. یک مطالعه در دانشگاه هاروارد نشان داده که وقتی کودکان اشتباه می‌کنند و مشکلاتشان را خودشان هضم یا حل می‌کنند، بسیار منعطف‌تر خواهند بود و مدیریت و موفقیت را یاد خواهند کرد. در نتیجه سرتان را از کار کودکان بیرون بکشید و اجازه دهید با مشکلات روبرو شوند.

 

ذهن کودکان

 

کودکان را درگیر تکالیف و درس کنید

 

تحقیقات نشان می‌دهد که درس خواندن کودکان و آموزش زودهنگام ریاضی به آنها می‌تواند موفقیت سال‌های بعد را تحت تأثیر قرار دهد. پس بهتر است کودکان در دوره‌ی ابتدایی آموزش‌های خوبی دریافت کنند. از سوی دیگر بد نیست بدانید که کمک به کودک در انجام تکالیف در واقع می‌تواند رشد آنها را متوقف کند. پس در انجام تکالیف به کودکان کمک نکنید و از کودکی آن‌ها را مسئول و مستقل کنید تا کارهایشان را به عهده بگیرند. در این زمینه شما به عنوان والدین فقط وظیفه دارید آن‌ها را به درس و مطالعه تشویق کنید.

 

اجازه ندهید به طور مداوم با گوشی موبایل، کامپیوتر و تلویزیون سرگرم شوند

 

وقتی کودکان زمان زیادی را با نمایشگر‌های مختلف گوشی هوشمند، تلویزیون و کامپیوتر سرگرم شوند، الگوی خوابشان نامنظم خواهد شد، تغذیه‌ آنها تغییر خواهد کرد و چاق می‌شوند، مشکلات رفتاری را در آن‌ها شاهد خواهیم بود و تنبل می‌شوند. در نتیجه بهتر است زمان استفاده از این تجهیزات را برای کودکان مدیریت کنید و آن‌ها را در این زمینه محدود سازید. استفاده‌ی زیاد از این امکانات به مغز آسیب می‌رساند و باعث از بین رفتن سلول‌های مغز کودکان خواهد شد. پس اگر فرزندان باهوش‌تر می‌خواهید باید به این موارد توجه داشته باشید.

 

انتظارات بالایی را برای کودک تعیین کنید

 

با استفاده از داده‌های یک نظرسنجی، تیم UCLA دریافت که انتظاراتی که والدین از فرزندانشان دارند تأثیر زیادی در موفقیتشان خواهد داشت. در واقع وقتی از کودکان انتظار بالایی داشته باشید آن‌ها بیشتر تلاش می‌کنند تا انتظارات را برآورده کنند و نتیجه‌ی بسیار خوبی دریافت خواهند کرد.

 

رفتار صحیح با کودکان

 

به تعریف و تمجید از خصوصیات ذاتی مانند هوش یا ظاهر کودک نپردازید

 

جملاتی مانند "وای، تو بدون اینکه حتی درس بخونی ۲۰ گرفتی؟ خیلی باهوش هستی!" کودکان را تنبل می‌کند. یک مطالعه از دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که تعریف و تمجید از کودکان با جملاتی مانند موارد بالا و تمرکز بر هوش و ظاهر آنها، در واقع می‌تواند منجر به عملکرد نامناسب شود. در نتیجه والدین باید تلاش، تمرکز و عزم راسخ کودکان را ستایش کنند نه هوششان را.

 

برای کارهای عادی و روزمره‌ی کودکان برنامه‌ریزی کنید

 

کارهای روزمره به رشد کودکان کمک خواهد و نظم را به آن‌ها آموزش خواهد داد. اما فقط ۲۸ درصد از والدین کودکان را درگیر کارهای روزمره می‌کنند. در واقع یکی از عواملی که باعث موفقیت کودکان در بزرگسالی می‌شود، انجام منظم کارهای روزمره است.

 

محیطی آرام را در خانه برای کودکان ایجاد کنید

 

اگر می‌خواهید کودکان باهوش‌تر شوند باید فضای خانه را بسیار آرام حفظ کنید. کودکان در خانواده‌هایی که دارای درگیری بالا هستند نمی‌توانند دقت و تمرکز بالایی داشته باشند. در نتیجه اگر می‌خواهید فرزندانی سالم و باهوش داشته باشید، لازم است تا آن‌ها را از هر درگیری و بحثی دور نگهدارید و محیط خانه را در آرامش و عشق نگهدارید.

 

سختگیر نباشید و با کودکان دوستانه رفتار کنید

 

رفتار سختگیرانه‌‌ی والدین، کودکان را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد و این فشار می‌تواند بر عملکرد مغز کودکان تاثیر بگذارد. در نتیجه رفتار نرمی با کودکان داشته باشید و سعی کنید با روابط دوستانه به کودکان آموزش دهید و مهارت‌های خوبی را در اختیارشان قرار دهید.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (0)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614