جذابترین معماهای شرلوک هلمز

جذابترین معماهای شرلوک هلمز

چهارتا از معماهای جذاب شرلوک هلمز

معما های جنایی شرلوک هلمز با جواب

 

شرلوک هلمز بدون شک یکی از خاص ترین و خارق العاده ترین شخصیت های داستانیه که تا حالا توسط نویسندگان خلق شده. در سال 1887 دکتر سر آرتور کانن دویل شخصیتی خیالی رو به جهانیان معرفی می کنه که با قدرت استثنایی استنتاج منطقی یقینا معروترین و مشهورترین کاراگاه خصوصی تاریخ به شمار میره .

برای شما که طرفدار سرسخت بازی های فکری و اتاق فرار هستید اینو نقل میکنیم که کانن دویل در طول 40 سال و در 60 داستان، شرلوک هلمز افسانه ای رو خلق می کنه. شخصیت شرلوک هلمز در 4 رمان و 56 داستان کوتاه اونقدر برای خواننده واقعی به نظر میاد که بسیاری به آدرسش توی لندن نامه می نوشتن و برای حل مشکلات ریز و درشتشون ازش راهنمایی و کمک میخواستن. پذیرفته شدن هلمز از سوی خواننده ها به مهارت فوق العاده دویل در شخصیت پردازی بر می گرده که هلمز از کاراگاه های واقعی شناخته شده تر و قابل اعتماد تره.

شرلوک هلمز باهوش، جذاب و کاریزماتیکه که مهارت های استدلالی فوق العاده ای داره. این کاراگاه  نابغه در عین حال سرد، گوشه گیر و به طور چشمگیری مغروره. قرار گرفتن هلمز در کنار شخصیت های دیگه داستان، یعنی دکتر واتسن به عنوان راوی و سربازرس لسترید باعث برجسته شدن و تاثیر گذاری بیشتر این شخصیت بر خواننده هم هست. ذهن معمولی دکتر واتسن و سربازرس در مقابل ذهن استثنایی شرلوک، در فضای معمایی و رازآلود، روند داستان رو بسیار جذاب می سازه.

مشاهده دقیق جزئیات و استنتاج منطقی بر اساس سرنخ ها و جزئیات مشاهده شده از روش های رایج حل پرونده های شرلوک هلمزه که در عین خاص بودن از جذابیت بالایی در بین خوانندگان برخورداره. هلمز کاراگاهی دقیق و باهوشه که بعضی وقتا حیله هاش همراه با ترفندها و جنب و جوش هایی همراهه که داستان رو هیجانی و زیبا می کنه.

از شاهکار کانن دویل حدود 30 اثر به صورت فیلم و سریال وجود داره که هر کدوم در ماندگاری این شخصیت تاثیر بسزایی داشتن. از بین داستان های مجموعه شرلوک هلمز، اینجا به چند تا از متفاوت ترین و ماندگارترینشون می پردازیم:

 

سگ شکاری باسکرویل

 

سگ شکاری باسکرویل

 

از میان داستان های کانن دویل هیچ داستانی به زیبایی The Hound of Baskerviles ساخته و پرداخته نشده، در تالاب های پرتگاه جنوب انگلستان جسد سر چارلز باسکرویل وحشت زده پیدا می شه، هیچ مدرک ظاهری دال بر قتل وجود نداره، تنها سرنخ موجود هم بر می گرده به یک افسانه قدیمی درباره یک سگ شکاری هیولا که نسل ها به وارثان باسکرویل حمله کرده و اونها رو کشته.

در نگاه اول موضوع ماوراء طبیعیه و شاید به همین خاطره که خیلی از داستان های دیگه جذابتره. بی شک صحنه پردازی رازآلود و مبهم داستان از قسمت های پر هیجانیه که نفس ها رو تو سینه حبس می کنه. در روند داستان کانن به آرامی اطلاعات لازم را از طریق نامه هایی که واتسون به هلمز می فرسته به خواننده انتقال میده، ولی در نهایت این شرلوک افسانه ایه که پرده از راز مهم باتلاق باسکرویل برمیداره.

 

رسوایی در بوهمیا

 

رسوایی در بوهمیا

 

این داستان که جزء به یاد موندنی ترین شخصیت های زن کل مجموعه شرلوک هلمزه مربوط به داستان عاشقانه آیرین به با پادشاه بوهمیا میشه، پادشاهی در آستانه ازدواج که عشق دوران جوانیش می تونه الان براش خطری بزرگ محسوب بشه. در این داستان هلمز نه برای حل جنایت که برای حفظ یک رابطه قدیمی در سکوت به کار گرفته می شه. ناکارامدی حیله ها و ترفندهایی که هلمز برای بدست آوردن عکس پادشاه استفاده می کنه، در نهایت او را مجبور به اعتراف می کنه که " این زن بر کل جنسیت خود مسلطه " قطعا این توصیف کوتاه از زبان نابغه ای چون هلمز بیانگر هوش سرشار و قابل ستایش آیرین به عنوان شخصیت زن داستانه

 

چارلز آگوستوس میلورتون

 

چارلز آگوستوس میلورتون

 

چارلز آگوستوس میلورتون یه فرد تنها و ثروتمنده که کار اصلیش باج گیریه. او با خریدن نامه ها و عکس های بی معنا و فروش آنها به هر کسی که بیشترین قیمت را بپردازه، زندگی خیلیا رو به نابودی کشیده.

در این داستان هلمز در مبارزه با این آدم بد، هیچ شاهد و مدرکی نداره و خواننده درگیری او در مورد درست و غلط بودن کاری که میخواد انجام بده رو لمس می کنه و در نهایت با یه پایان غافلگیر کننده، هلمز رو همراهی می کنه.

 

ماجراجویی سیلور بلیز

 

ماجراجویی سیلور بلیز

 

در این داستان گم شدن یک اسب مسابقه در آستانه مهم ترین مسابقه اسب دوانی و به قتل رسیدن مربی و لنگ شدن تعدادی گوسفند در یک مرتع، اتفاقات بی ربط و کم اهمیتی هستن که هلمز باید ازشون استفاده کنه و اسب رو به موقع برای مسابقه پیدا کنه.

تو این داستان دویل با چیدن چند تا سرنخ بی ارزش و کم اهمیت خواننده را تا اخر داستان به دنبال خودش می کشه و فضا رو کاملا معمایی و جنایی می سازه. ولی در نهایت هلمز با قرار دادن تکه پایانی پازل، پایان جذاب و شیرینی رو واسه این داستان رقم میزنه.

 

طبیعتا آدمی به هوش و درایت شرلوک هلمز در دنیای واقعی به ندرت یافت میشه، ولی با این حال تو دنیای واقعی هم آدمهای زیادی پیدا میشن که از لحاظ نکته سنجی و قدرت استنتاج کمی بالاتر از انسان های معمولی قرار می گیرن و با ضریب هوشی بالا و مشاهده دقیق جزئیات دیگران رو شگفت زده می کنن.

البته از نظر کارشناسان دقت و نکته سنجی علاوه بر توانایی ذاتی  یه مهارت هم هست که میشه از کودکی اون رو به بهترین شکل ممکن پرورش داد. در این زمینه هم تمرین های خاصی وجود داره که افراد می تونن با استفاده از اونا قدرت مغزشون رو از سنین کودکی افزایش بدن. البته امکان بازپروری و ارتقا مغز تو همه سنین برای همه آدما وجود داره و مغز انسان نشون داده که از قابلیت ها و توانایی های بالقوه ای برخورداره که فقط کافیه بهش توجه کنین.

پس لازم نیست از این که فرصت طلایی کودکی رو برای پرورش مغزتون از دست دادین، افسوس بخورین و با یه جا نشستن؛ بقیه فرصت های زندگی رو از دست بدین، بلکه تو هر سنی می تونین با فعالیت های فکری و تمرین های مستمر، تواناییهای مغزتون رو بالا ببرین و تقویتش کنین.

یکی از کارهای خوبی که معمولا تاثیر بسیار مستقیم و مفیدی بر عملکرد مغز داره، انجام فعالیتهای فکری مثل حل کردن جدول، شطرنج، و یا معماهای فکریه. از بین این فعالیت های فکری، معماهای فکری که معمولا چند بعدی هستن و جنبه های مختلفی از مهارتهای فکر و ذهن رو درگیر می کنن، کارامدتر و مفیدترن.

در حال حاضر مراکز معتبری وجود دارن که معماهای فکری ارائه می کنن که از بین اونا مجموعه اتاق های فرار انیگما یه مجموعه شناخته شده و کاربلده که این امکان را به بازیکناش میده تا با مشاهده دقیق و برقراری ارتباط بین داده ها، مغز خودشون رو درگیر مساله های پیچیده اما قابل حل کنن.

 از بین اتاق های این مجموعه نیز، اتاق فرار قتل مرموز بیشتر از بقیه اتاقها سبک و سیاق معمایی داره و بیشتر ذهن رو درگیر میکنه. بازیکنای این اتاق عملا به عنوان کاراگاه باید معمای یه قتل پیچیده و مرموز رو حل کنن. دقت عمل و نکته سنجی تو این اتاق برای رسیدن به نتیجه بسیار کمک کننده ست و کاراگاهها باید با دنبال کردن سرنخ هایی که تو بازی قرار داده شده، قاتل قتل های سریالی اتاق رو پیدا کنن.

محیط و دکوراسیون اتاق قتل مرموز در کنار شخصیت پردازی، موسیقی و نور فضای رازگونه ای رو به اتاق میده که مغز بازیکن رو قبل از شروع بازی فعال تر از همیشه می کنه و با شروع بازی و مطرح شدن معماها اونقدر ذهن درگیر میشه و فسفر می سوزونه که لحظه به لحظه انرژی تون رو بالا می بره و  هیجان بین بازیکنا رو افزایش میده .

حل کردن معمای اتاق قتل ذهن بازیکنا رو حسابی فعال میکنه و حس اعتماد به نفسی که بعد از 60 دقیقه بازی نفس گیر و جذاب بهشون دست میده، یه تمرین فوق العاده و منحصر به فرد واسه مغز و ذهنه.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (0)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید

زینب ۳۱ شهریور ۱۴۰۱

خیلی خوبه واقعا آدم به نکته سنجی شرلوک هلمز باشه

09120030269 09120036614