داستان های برتر شرلوک هلمز

داستان های برتر شرلوک هلمز

ماجراهای شرلوک هلمز و 10 داستان برتر این رمان

اتاق های فرار پر طرفدار

داستانهای کوتاه شرلوک هلمز

 

ماجراهای شرلوک هلمز (The Adventures of Sherlock Holmes) یه مجموعه پرطرفدار بریتانیاییه که بر اساس یک مجموعه داستانهای کوتاه شرلوک هلمز و چندین رمان به قلم بسیار زیبای سر آرتور کانن دویل نگاشته شده و در سال های 1984-1994 از کمپانی آی تی وی کانادا پخش میشد و جزء سریال های برتر دنیا محسوب میشه.

 بازی زیبا و بی نظیر جرمی برت در نقش شرلوک هلمز که از حرکات خاص و تن صدای خاص و واضحی برخوردار بود نیز در محبوبیت این مجموعه نقش اساسی داشته. این مجموعه قرار بود تمام داستان های شرلوک هلمز رو تهیه کنه که به دلیل مرگ ناگهانی جرمی برت این پروژه ناتموم موند.

اگه کسی کتاب شرلوک هلمز رو نخونده باشه و فیلمش رو هم ندیده باشه، قطعا اسم این کارآگاه بی نظیر رو شنیده. چرا که این کاراگاه خیالی در دنیای واقعی بسیار معروف و مشهوره و به نوعی نماد هوش، استدلال و منطق در دنیا به شمار میاد. به طوری که الان بیش از 130 سال از خلق این اثر میگذره و هنوز هوش و ذکاوت هلمز زبانزد خاص و عامه.

داستان های این مجموعه طولانی بسیار جذاب و خواندنین و دسته بندی کردنشون واقعا کار سختیه ولی در این بین اونا، چند داستان جذاب و خاص وجود داره که اینجا بهشون اشاره می کنیم:

 

داستانهای شرلوک هلمز

 

مشاهده سرخ  (A Study in Scarlet)

 

کانن دویل با انتخاب این داستان به عنوان شروع ماجراهای شرلوک هلمز، انتخاب هوشمندانه و منحصر بفردی انجام داده که به خاطر داستان قوی و پیچیده معماییش، یکی از پر طرفدارترین بخش های این مجموعه به شمار میره.

در این کتاب علاوه بر معرفی شخصیت های اصلی، به ماجرای قتل پیچیده ای پرداخته میشه که شرلوک به کمک دکتر واتسن حل می کنه.

 

 شش ناپلئون (The Adventures of The Six Napoleons)

 

این داستان یکی از 56 داستان کوتاه مجموعه شرلوک هلمزه که برای اولین بار در 30 آوریل سال 1904 در مجله کولیرز در ایالات متحده و در ماه مه همان سال در مجله استرند در انگلستان منتشر شد.

موضوع داستان در مورد مردیه که نیم تنه های گچی ناپلئون رو خرد می کنه. شکسته شدن نیم تنه های یک شکل که همه توسط یه قالب یکسان ساخته شدن، بسیار مشکوکه و قطعا نظریه لسترید که این کار توسط یه دیوانه متنفر از ناپلئون انجام میشه اصلا درست نیست.

تیز بینی و پیگیری دقیق جزئیات بیان شده در خصوص نوع و تعداد مجسمه ها، سر نخ هایی به هلمز میده که داستان رو بسیار جذاب و اسرارآمیز می کنه.

 

 معمای پایانی  (The Final Problem)

 

این بخش نه تنها یکی از بهترین های داستان های شرلوک هلمز به شمار میاد بلکه نقطه اوج این سری هم محسوب میشه. موضوع داستان نبرد مرگبار بین هلمز با موریارتی، اصلی ترین دشمن هلمزه که به توصیف خود شرلوک تنها کسیه که از نظر هوش و ذکاوت باهاش برابری می کنه.

کانن دویل قصد داشت بعد از این داستان هلمز را برای همیشه بازنشسته کنه که به علت فشار طرفدارا موفق نشد و مجبور به نوشتن سری جدید میشه.

 

 شکارچی باسکرویل (THE Hound Of The BASKERVILLES)

 

سومین رمان از چهار رمان بلند داستان های هلمز، داستان بی نظیر شکارچی باسکرویله که پس از 9 سال غیبت و در حالی که در داستان معمای پایانی، زندگی هلمز به پایان رسیده بود، نوشته شد.

شکوه ها و گلایه های طرفدارا، کانن دویل را مجبور می کنه تا سری جدید شرلوک هلمز را بنویسه که به طرز شگفت آوری اولین داستان بعد از این غیبت طولانی، یکی از شاهکارهای این مجموعه به شمار میاد.

 معمایی پیچیده پر از نکات انحرافی که داستان را به یک شاهکار بعد از 120 سال تبدیل می کنه و پایان شوکه کنندش امکان نداره از خاطر هیچ خواننده ای پاک بشه.

 

فیلم های شرلوک هلمز

 

ماجرای باند عجیب و غریب

 

این داستان پر طرفدار که بر اساس اعلام خود کانن دویل که در فهرستی در سال 1972 در مجله استراند منتشر شده، یکی از 12 داستان برتر شرلوک هلمز محسوب میشه، در خصوص قتلی عجیب و غریبه که به شیوه ای کاملا غیر منطقی و محال رخ داده. در این داستان زیبا که هیچ نشانه ای از نحوه ورود و خروج قاتل به اتاق وجود نداره، یکی از خلاقانه ترین پرونده های جنایی دیده میشه که با هوشمندی هلمز به پایان میرسه.

 

برق نقره ای  (Silver Blaze The Adventures of)

 

این داستان کوتاه در مورد ناپدید شدن اسب شماره یک جام وسکس و قتل فاجعه آمیز مربی اسبه که به شیوه ای کاملا هوشمندانه توسط هلمز خاتمه پیدا میکنه.

این داستان پیچیده و پرونده جذاب یه دیالوگ فراموش نشدنی داره که نشون میده هلمز چقد دقیق و نکته سنجه.

هلمز در پاسخ لستراد که پرسید آیا نکته ای هست که بتونی توجه منو بهش جلب کنی؟ شرلوک جواب میده: رفتار عجیب سگ در شب. لستراد با تعجب میگه: ولی سگ در شب هیچ کاری نکرده !!! و هلمز میگه : این رفتار عجیبه...

 

ماجرای لکه دوم (the Second Stain The Adventures of)

 

این داستان هم جز، داستان های کوتاه مجموعه شرلوک هلمزه که در اون شرلوک مامور پیدا کردن سندی میشه که از جعبه مدارک و اسناد هوپ، وزیر امور خارجه در امور اروپا، به سرقت رفته. سندی که در صورت پیدا نشدن می تونه باعث به وجود اومدن جنگ جهانی بشه.

این ماجرا که با یه لکه زیر قالیچه ایرانی شروع میشه با هوش و درایت هلمز به خیر و خوشی تموم میشه.

 

رسوایی در بوهم  (A SCANDAL IN BOHEMIA)

 

این داستان یکی از قشنگ ترین داستان های شرلوک هلمزه که آدم دلش میخواد بارها بخوندش و حتی فیلمشو دوباره و دوباره ببینه.

در این داستان شگفت انگیز که هلمز ظاهرا توسط زنی فریب میخوره، این واقعیت رو نشون میده که این زن خیلی خفنه.

 

شرلوک هلمز

 

معمار نوروود   (The Adventure of The NOORWOOD BUILDER)   

 

این داستان از اون پایان های غیر منتظره و جذابی داره که همه دوسش دارن. ماجرای قتل و دستگیر شدن قاتلی که به نظر اسکاتلند یارد قاتل اصلی ماجرائه و پرونده بسته شده؛ ولی با حضور هلمز همه چیز تغییر می کنه. زیبایی این داستان زمانی به اوج می رسه که هلمز این پرونده عجیب رو با یه سطل آب و یه بسته کاه حل می کنه.

 

باند خال دار (  The Speckled Band The Adventures of)

 

این داستان از جمله داستان هاییه که تا مدت ها در ذهن خواننده می مونه و اونو کاملا تحت تاثیر فضای رمانتیک داستان قرار میده.

ماجرا از این قراره که دو خواهر با ناپدریشان زندگی می کنن و خواهر بزرگتر برای شب های متعدد در شب های پیش از عروسی صدای سوت می شنوه و در نهایت یه شب جیغ زنان در حالی که میگه "باند خال دار "در آغوش خواهر جون میده و حالا تکرار ماجرا برای خواهر کوچکتر، توجه هلمز رو جلب می کنه و یه داستان بی نظیر دیگه رو رقم میزنه.

در تمامی داستان های شرلوک هلمز، اون چیزی که از همه جذاب تر و دوست داشتنی تره، مشاهده گری و ذهن استدلاگری هلمزه که به اون در حل معماها کمک می کنه. درسته که هلمز یه شخصیت خیالیه و در دنیای واقعی وجود نداره. ولی کانن دویل پزشک و نویسنده انگلیسی این شخصیت رو با تاثیر از شخصیت یکی از استادان دوران دانشگاهیش خلق کرد. پس قطعا آدمهای زیادی در دنیای واقعی از این قدرت و توانایی برخوردارن که در صورت توجه بهش، می تونن به حالت بالفعل ازش استفاده کنن.

اگه از اون جمله آدمایی هستین که فک می کنین از این نیروی خدادای برخوردارین و دلتون میخواد، یه جورایی خودتون رو به چالش بکشین، پیشنهاد می کنم یه سر به مجموعه اتاق فرار انیگما بزنین. این مجموعه یه فرصت طلایی برای شماست تا نه تنها خودتون رو محک بزنین بلکه می تونین از یه کار گروهی و دسته جمعی هم لذت ببرین.

تو مجموعه انیگما اتاق فرار با موضوعات مختلف و متنوعی وجود داره که شما می تونین بر اساس سلیقتون ازشون استفاده کنین ولی اگه دوست دارین تو یه فضای معمایی و چالش برانگیز قرار بگیرین اتاق قتل مرموز یا کلبه وحشت اتاق فرار برج میلاد رو از دست ندین. معماهای این اتاق های فرار، یه چالش عالی واسه ذهنه که در عرض چند ثانیه حسابی فعالش می کنه و شما رو مجبور می کنه به کوچکترین نکات و عوامل دقت کنین و در نهایت با استنتاج و استدلال به یه پایان زیبا برسین.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (1)

به این مقاله امتیاز دهید

اتاق های فرار پر طرفدار

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614