مقایسه شرلوک هلمز و پوآرو

مقایسه شرلوک هلمز و پوآرو

کدوم کارآگاه بهتری بوده

مقایسه پوآرو و شرلوک

 

مقایسه هرکول پوآرو و شرلوک هلمز میتونه کار اشتباهی باشه چون قطعا دوتا از مشهورترین و برجسته ترین کاراگاهای خیالی شناخته شده تو دنیا هستن که کمتر کسی پیدا میشه که اسمشون رو نشنیده باشه، دو کاراگاه خیلی جذاب و دوست داشتنی با خصوصیات اخلاقی متفاوت که تقریبا همه بیننده ها و خواننده ها رو مبهوت تیزبینی و هوش بالاشون میکنن. مهمترین نقطه اشتراک این دو کارگاه که از خیلی لحاظ با هم فرق دارن، هوش و ذکاوت فوق العادشونه که تو هر کدوم به یه شیوه خاص و منحصر بفردی نمود پیدا می کنه. با این شرایط این سوال برای خیلیا پیش میاد که شرلوک هلمز انگلیسی باهوش تره یا هرکول پوآروی بلژیکی؟

 

برای پاسخ به این سوال بهتره یه نگاهی به شخصیت ذاتی و نحوه حل معماها تو داستان های این دو کارآگاه بندازیم:

 

مقایسه کارآگاهان

 

مقایسه شرلوک و پوآرو

 

ماجراهای شرلوک هلمز اثر سر آرتور کانن دویل در سال 1886 خلق شده، کارآگاهی خصوصی حدودا سی ساله با هیکل ظریف، قدی بلند و موهای مشکی که بیشتر با کت بلند،کلاه کلاسیک ، پیپ و ذره بین تو یادها نقش بسته. در عوض موسیو پوارو 60 ساله با قد کوتاه و کت و شلوار مرتب و منظمش بیشتر با عصا و سبیل مخصوصش شناخته میشه که توسط اگاتا کریستی سال ها بعد خلق شده. ولی اون چیزی که تو معروفیت این کاراگاها نقش داشته، قطعا چیزی بیشتر از شکل ظاهر و نحوه لباس پوشیدن اونها بوده.

هلمز کارآگاهی باهوش و نکته بینه که با استفاده از سرنخ ها و دنبال کردن اونا مسایل را حل و فصل می کنه، برای هلمز بازدید دقیق از صحنه جرم و توجه به جزئیات خیلی مهمه، هلمز یه شیمی دان مجربه که مسایل علمی روبه خوبی درک می کنه و با تجزیه و تحلیل اونها پرونده ها رو می بنده. اما هرکول پواروی وسواسی برای حل کردن معماها بیشتر به ذهن و احساس ذاتیش وابسته ست و براش دونستن پیشینه مضنون خیلی مهمه. پوارو بر عکس شرلوک هلمز از فعالیت فیزیکی بیزاره و دوست داره یه جا بشینه، افراد و رخدادها رو تو ذهنش بچینه و با تحلیل شخصیت افراد و بازسازی صحنه جرم به نتیجه گیری نهایی برسه.

 

با این اوصاف به نظرتون کدومشون با هوش تره یا شیوه حل کردن معماهای کدوم کاراگاه کاربردی تر و موثرتره؟

 

واقعیت اینه که نظر دادن در این خصوص کار بسیار سختیه، خصوصا به این خاطر که هر دو کاراگاه خیالی بودن و وجود خارجی ندارن؛ عملا پاسخ واقعی و منطقی برای این سوال وجود نداره. ولی به طور کلی هلمز با ویژگی های فریبنده و جذابش در کنار هوش و نبوغ  فوق العاده اش، کارگاهی درجه یک و نابغه به شمار میره که در دنیای واقعی به نماد کلاسیک یه کاراگاه تبدیل شده و با اقتباس از شخصیتش بیش از 200 فیلم و سریال ساخته شده و در بین مردم سراسر دنیا محبوبیت خیلی زیادی داره، به طوری که وقتی در روند داستان کشته میشه، خیلیا رو سر در خونه هاشون پرچم سیاه نصب می کنن و کانن دویل مجبور میشه دوباره این شخصیت رو زنده کنه و داستان رو ادامه بده.

اما هرکول پوارو به عنوان شخصیت زیرک و وسواسی داستان آگاتا کریستی، هوش اجتماعی فوق العاده ای داره که با بهره بردن از سلول های خاکستری مغزش و تحلیل های روان شناختی، معماهای پیچیده رو به روش های خلاقانه ای حل می کنه. داستان ها و معماهای هرکول پوارو پر رمز و رازتر از قصه های شرلوک هلمزه ولی از لحاظ شخصیت پردازی داستان هلمز به لطف دکتر واتسن بسیار قویتر و جذابتره.

 

بهترین کارآگاه تاریخ

 

با این وجود، هم هوش و تیزبینی هلمز برای دنبال کردن سرنخ ها و هم قدرت استنتاج و روان شناسی پوارو برای حل کردن معماها؛ آن قدر مبهوت کننده و خارق العاده ست که باعث شده نام این ستاره ها حتی از نام خالقشان مشهورتر و محبوب تر باشه.

در هر صورت اگه از اون دست افرادی هستین که به طور ذاتی قدرت استنباط و استنتاج خوبی دارین و از دیدن فیلم های کاراگاهی و معمایی لذت می برین، می تونین برای تجربه شرایط خاصی مانند شرایط فیلم های مورد علاقتون به مجموعه اتاق فرارای انیگما اعتماد کنین و لحظات حساس و منحصر بفردی را با دوستا و آشناهاتون تجربه کنین.

البته لازم نیست برای حضور تو این اتاق فرار مثل شرلوک هلمز به یادداشت نشانه ها و علامت های مشکوک بپردازین و یا مثل پوارو نابغه ای باشین که از قدرت فوق العاده استنباطی برخورداره، بلکه تو مجموعه انیگما، معماهای مختلف با سرنخ های قابل ردیابی وجود داره که با کمی دقت نظر و هوش به راحتی قابل حل شدنه. ولی اگه به طور خاص به داستان هایی مثل شرلوک هلمز و پوارو علاقمندین، اتاق قتل مرموز انیگما براتون جذابتر و مناسب تره. چون تو اتاق قتل مرموز، شما باید به عنوان یه کاراگاه خصوصی معمای قتل زنجیره ای اتفاق افتاده تو لندن رو حل کنین و قاتل دیوانه ای که 11 نفر رو به قتل رسونده؛ شناسایی و دستگیر کنین.

 فضا و دکور اتاق کاملا شبیه اتاق یه کاراگاه ماهره که با ردیابی سرنخ ها در نهایت به چهار مظنون رسیده و درست در لحظه آخر به دست قاتل کشته میشه. حالا نوبت شماست که با دنبال کردن مسیر کاراگاه مقتول، قاتل اصلی رو پیدا کنین.

فضای راز آلود و مرموز این اتاق که کاملا حال و هوای فیلم های جنایی رو داره به همراه معماهای پلیسی احتیاج به هوش ودرایت فوق العاده ای داره که با عث تسریع در روند حل پرونده میشه. علاوه بر این لحظات حل معماها و دنبال کردن سرنخ ها پر از هیجان و نشاطه که به خاطر کار گروهی نیازمند توجه و تامل به همه نکات ریز و درشته.

پس اگه دلتون میخواد که یک بار هم شده مثل شرلوک هلمز با دیدن سرنخ ها به هیجان بیاین و از ربط دادن مسائل پیچیده مثل پوآرو دچار نشاط و شادمانی بشین، اینجا همون جاییه که می تونه براتون خاطره ساز و متفاوت باشه.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (4)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید

سپهر ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

شرلوک هلمز خیلی بی احساس و خشکه ولی پوآرو وجدان دار و بلده همدردی کن

علیرضا ۲۶ آبان ۱۴۰۲

شرلوک هلمز ادمی خون سرد و نکته بینی بوده وبا استفاده از سرنخ ها پرونده های جنایی رو حل میکرده در مقایسه شرلوک با پوآرو نمیشه گفت کودوم باهاوش تر بوده اما شرلوک مسائل رو می تونسته خیلی سریع تر از پوآرو حل کنه اما باز نمیشه گفت کودوم باهوش تر بوده

09120030269 09120036614