سخت ترین معماهای حل نشده در تاریخ

سخت ترین معماهای حل نشده در تاریخ

این معماها تا حالا حل نشدن

دقیقا از زمانی که حیات انسان بر روی کره خاکی شروع شد، آنچه که باعث کشف چیزهای جدید و پیشرفت بشر شد، ذهن کنجکاو و جستجوگر آدمهایی بود که تو هر شرایطی یه سری سوال توی ذهنشون داشتن که برای پیدا کردن جوابشون، حاضر بودن به آب و آتیش بزنن.

هر چی علم پیشرفت کرد و لایه های گسترده تری از اون برای انسان مشخص شد، سوالا هم عجیب غریب تر و بیشتر شدن، واسه همین انسان ها هم با انواع پژوهش ها و تحقیقات تلاش می کردن تا جوابای درست رو پیدا کنن. به طوری که الان خیلی از سوالایی که شاید تو اعصار گذشته دلیل و منطقی براش پیدا نمی شد، با پیشرفت دانش، دلایلی کاملا واضح و منطقی دارن.

این چرخه که در طول قرن ها هم چنان ادامه داره، همیشه هم موفق نبوده و هنوز هم معماها و سوالایی وجود داره که هیچ جواب واضح و مشخصی واسش پیدا نمی شه. البته کسایی هم هستن که معتقدن این سوالا و معماها بی جوابن و هر چه از عمر بشر بگذره و علم و دانش پیشرفت کنه، باز هم لاینحل و بی پاسخ می مونن.

در اینجا به چند نمونه از معماهای حل نشده و سرگرم کننده که هنوز برای پژوهشگران و دانشمندان ناشناخته ست، اشاره می کنیم:

 

دست نوشته های ووینیچ

 

دستنوشته های ووینیچ

 

کتاب دست نوشته های ووینیچ ( Voynich manuscript ) که در سال 1912 بدست آمده، کتابیه 240 صفحه ای که به خطی عجیب و نامعلوم نگاشته شده که در اون تصاویری رازآلود از گیاهان و نمودارهای عجیب و غریب دیده میشه. این کتاب که لقب مرموزترین کتاب خطی دنیا رو به خودش اختصاص داده، نویسنده نامعلومی داره و تا حالا رمز گشایی نشده.

 

مثلث برمودا

 

مثلث برمودا

 

برمودا یه گروه جزیره تحت حکمرانی دولت بریتانیائه که 138 جزیره داره و در اقیانوس اطلس شمالی قرار گرفته. مهم ترین رمز و راز این مثلث برمی گرده به ناپدید شدن کشتی ها و هواپیماهایی که تو این محدوده در حال حرکت بودن. نخستین گزارش ثبت شده از این منطقه اشاره داره به گزارش کریستف کلمب که گفته بود قطب نما تو این محدوده جهت های عجیبی رو نشون می داد.

تو همین دو دهه گذشته، دو ناپدیدی در مثلث برمودا اتفاق افتاد؛ یکی در سال 2015 که یه کشتی حمل بار با 33 نفر خدمه که در طوفان گیر افتاده بود؛ برای چند هفته ناپدید شد و بعد از چند هفته کشتی بدون هیچ اثری از خدمه پیدا شد، دیگری هم یه هواپیما با چهار مسافر، که هنوز هیچ اثری ازشون پیدا نشده.

این پدیده هم تا حالا تو دنیای علم، ناشناخته و بی پاسخه.

 

مجسمه کریپتوس

 

مجسمه کریپتوس

 

اثر زیبای جیم سنبورن که در محوطه آژانس اطلاعات مرکزی در لانگلی، ویرجینیا قرار داره علاوه بر زیبایی، یه اثر معمایی حل نشده هم به شمار میره. این اثر شامل 1800 نویسه ( Character ) هست که از دل یه رمان قدیمی بیرون اومده و چهار پیغام رو تشکیل میده. البته تقریبا کل این معما حل شده ولی بخش سخت ماجرا یعنی قسمت چهارم با 95 نویسه باقی مونده که جزء سخت ترین کدهای شناخته شده محسوب میشه.

این مجسمه یه چالش واقعی واسه اوناییه که ادعای رمز گشایی دارن.

 

صفحه فستوس

 

صفحه فستوس

 

قطعا عجایب هفتگانه جهان بدون نام این صفحه کامل نمیشه، این لوح که متعلق به 1700 سال قبل از میلاد مسیحه، توسط یه باستان شناس ایتالیایی به نام لویجی کشف شد. بررسی ها نشون میده این اثر حاوی 45 علامت مجزاست که نگارشش به صورت ساعت گرد به سمت مرکزه، ولی تا حالا هیچ کس نتونسته این لوح رو رمز گشایی کنه.

با توجه به این که رمز نگاری عجیب و غریب این لوح به هیچ یک از نوشته های اون دوره شباهت نداره، بعضیا این اثر رو به تئوری فضانوردان باستانی ربط میدن.

 

رمزهای بیل سایفر

 

رمزهای بیل سایفر

 

این مجموعه در اصل سه متن رمز نگاری شده ست که نقشه ای از یک گنجینه باستانی دفن شده در زیر زمین رو نشون میده، متن اول در مورد مکان گنجینه ست که هیچ وقت رمز نگاری نشده، متن دوم که حل شده، محتوای این گنج رو نشون میده که شامل طلا، نقره و جواهراتی مانند الماسه، ارزش این دفینه 43 میلیون دلارتخمین زده شده، رمز سوم هم در مورد اسم صاحبان گنج و نزدیکاشونه.

از اونجا که قسمت اصلی گنج یعنی محل اون هنوز رمز گشایی و شناسایی نشده، بهتون پیشنهاد می کنم، تا اونجا که امکان داره  مهارتهاتون تو اتاق فرار رو افزایش بدین، شاید شما اونی باشین که این مجموعه با ارزش رو شناسایی می کنه.

قطعا اسرار و معماهای لاینحل دنیا به همین چند مورد ختم نمیشه و سوالات و مسائل زیادی وجود داره که نه تنها تا حالا هیچ پاسخی براش پیدا نشده؛ بلکه شاید سال های سال هم بدون جواب بمونن. باید بپذیریم که جهان پر از شگفتیه و همیشه رازهایی وجود دارن که هیچ توضیح منطقی و درستی براشون وجود نداره. این رازها می تونن درمورد ارواح و بشقاب پرنده ها باشن تا قتل و ماجرای گم شدن افراد. بدیهیه که انسان های کنجکاو برای رسیدن به جواب سوالایی که تو ذهنشون دارن، هیچ وقت دست از تلاش بر نمی دارن.

قطعا انکار توجیه مناسبی برای این شرایط نیست و انسان جستجوگر و کنجکاو همواره در تلاشه تا با درگیر شدن با این اسرارهای حل نشده، مغزش رو به چالش بکشه و تو این مسیر مثل یه کارآگاه ماهر به تجربه ای منحصر به فرد دست پیدا کنه.

برای رسیدن به چنین مرحله ای، مغز انسان مثل هر مهارت دیگه ای احتیاج به تمرین و ممارست داره تا با تکرار و آزمون وخطا به سطح گسترده ای از توانایی ها دست پیدا کنه و بتونه بر هیجان ناشی از برخورد با معماهای سخت فائق بیاد. با زیاد شدن این مهارت فرد می تونه با خونسردی و آرامش به محک زدن مهارت های کاراگاهیش بپردازه و لذتی وصف ناشدنی از شرایط و وقایع رو نصیب خودش بکنه.

برای رسیدن به این مرحله، واقعا لازمه که افراد علاقمند در شرایط مشابه با معماهای واقعی روبرو بشن، شرایطی مانند اتاق فرار مجموعه ی انیگما که کاملا تداعی کننده معماها و پازل های واقعیه و یه چالش پر فراز و نشیب واسه مغز به شمار میره. البته تو این مجموعه معمای غیرقابل حل نداریم، چون طبق نظر کارشناسا در صورتی که معما خیلی سخت یا غیر قابل حل باشه، بازیکن رو دلسرد می کنه که اصلا خوشایند نیست. با این وجود تعدادی از معماهای مجموعه خیلی دشوارن که لازمه بازیکنا با دقت و تیز بینی همه سرنخ هایی که تواتاق قرار داره رو دنبال کنن که همین انگیزه ای میشه واسه پیدا کردن راه حل و رسیدن به هدف نهایی.

در هر صورت حل کردن معما و قرار گرفتن تو شرایط رمزآلود می تونه جذابیت های خاص خودشو داشته باشه که واسه افراد کنجکاو هم یه سرگرمی فوق العادست و هم یه تمرین واسه مغز، از نظر علمی هم حل کردن پازل، جدول و... مغز رو فعال و شاداب نگه می داره.

بودن تو محیط ها و فضاهای معمایی که شرایط واقعی رو برای مغز تداعی می کنه، به مراتب اثر بخشی بیشتری نسبت به بازیهایی مثل شطرنج و جدول داره و طراحان مجموعه انیگما با آگاهی از این موضوع تلاش کردن هم در طراحی معماها و هم در طراحی سرنخ ها به نوعی مغز رو به چالش بکشن و همه عوامل رو جوری در کنار هم قرار بدن تا مغز بتونه رفته رفته مهارتهاشو بیشتر کنه و با فائق اومدن بر ترس در شرایط بحرانی، تصمیم های درست و منطقی بگیره. کنترل هیجان و قرار دادن مغز در شرایط تصمیم گیری منطقی، مهارتیه که تو اتاق های فرار مجموعه انیگما بهش توجه خاص شده و سعی کردن تا با قرار دادن بازیکنا در جریان بازی، به صورت ناخودآگاه این شرایط رو کم کم ملموس و اجرایی کنن.

بنابراین اگه علاوه بر سرگرمی و هیجان به دنبال کسب مهارت و بالابردن تواناییهای مغزتون هم هستین، یه سر به مجموعه اتاق فرار انیگما و معمای حل نشده اتاق تسخیر بزنین تا معنای واقعی لذت و هیجان رو درک کنین.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (7)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید

مهتاب ۳۱ خرداد ۱۴۰۲

واقعا عالی

09120030269 09120036614