خون آشام

خون آشام

آیا وجود خون آشام ها واقعیت دارد؟

خون آشام واقعی

 

از ابتدای بشریت تا به الان بحث بر سر خون آشام واقعی یا ساخته ذهن مردم زیاد بوده و این سوال که آیا خون آشام ها واقعی هستند؟ زیاد در ذهن مردم بوده است. زمانی که باستان شناسان در نزدیگی بزرگراهی در نزدیکی گلیویس در لهستان مشغول نبش قبر یک قبر باستانی بودند با صحنه ای وحشتناک مواجه شدند. در داخل زمین، اسکلت هایی از انسان دفن شده بودند که سرهای آنها جدا شده و بر روی پاهایشان قرار گرفته بود.

درواقع باستان شناسان می دانستند که این عمل یک رسم تدفین باستانی اسلاوی برای دفع ارواح خون آشام بوده که با این هدف انجام می شده که این افراد سربریده قادر نباشند از قبرهای خود برخیزند. اما این اولین باری نبود که باستان شناسان لهستانی با این موضوع مواجه می شدند.

شاید هیچ موجود افسانه ای، به اندازه خون آشام ها عجیب و غریب نباشه؛ زیرا با وجود آن که در فرهنگ بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی داستان های زیادی در مورد آنها نقل می شه؛ ولی ویژگی ها و مشخصات کلی خون آشام ها در هر فرهنگ به گونه ای متفاوت نقل شده؛ به طوری که حتی در مورد نحوه به وجود آمدن و از بین بردن خون آشام ها هم اتفاق نظر وجود نداره.

مهم ترین و تکراری ترین افسانه ای که در مورد به وجود آمدن خون آشام ها وجود داره اینه که این موهبت ( از دید خود خون آشام ها ) از سوی شیطان به آنها اعطا شده و آنها رو به موجوداتی با قدرت ماورایی تبدیل کرده و یا توسط جادوگری از شخصی معمولی به یه خون آشام بد ذات تبدیل شدن. 

کلمه انگلیسی ومپایر (Vampire) از واژه آلمانی Vampir گرفته شده که خود این واژه از زبان صربی به زبان آلمانی وارد شده. صرب ها از این کلمه برای اشاره به خفاش ها یا موجوداتی که توانایی پرواز دارن استفاده می کنن. البته عده ای هم این واژه رو به دو بخش " وم " به معنی دندان و "پیر" به معنی نوشیدن تقسیم می کنن. 

 

ویژگی های مشترک خون آشام ها

با توجه به این که واژه ومپایر یا همان خون آشام مربوط به سال 1745میلادیه و قصه هایی که امروزه از اونها شنیده میشه؛ بیشتر مربوط به قرن هفدهم و هجدهم میلادیه، طبیعیه که در نوع روایت ها تغییرات زیادی به وجود اومده باشه و در مورد بعضی از ویژگی ها و قدرت های خون آشام ها اغراق شده باشه.

 ولی به طور کلی برخی از قدرت های عجیب و غریبی که در بین مردم همه گیر شده اینه که خون آشام ها عمر طولانی و قدرت بازوی زیادی دارن و چون در برابر تابش مستقیم نور خورشید آسیب پذیرن، شبها فعالیت می کنن. خون آشام ها سایه ندارن و تو آینه دیده نمیشن. یکی دیگه از قدرت های عجیب و غریب خون آشام ها که از اون در خیلی از فیلم ها هم استفاده شده، قدرت هیپنوتیزم اونهاست که با استفاده از این قدرت، قربانی رو به برده ای فرمان بردار تبدیل می کنن.

برای از بین بردن خون آشام ها روش های گوناگونی تو افسانه ها ذکر شده، مثلا این که حتما باید سرشون رو از بدنشون جدا کرد و یا یه تکه چوب یا خنجر رو درست تو قلبشون فرو کنیم. البته سوزاندن هم یکی از این روش های رایج و مطمئن برای خلاص شدن از دست خون آشام ها بود.

 

آیا خون آشام وجود دارد؟

خون‌آشام یا وامپیر، در افسانه‌های مردمی برای توصیف شخصی استفاده می‌شود که به دنبال خوردن خون انسان‌ها هستند. اما در واقعیت، هیچ شواهدی برای وجود خون‌آشام‌های واقعی وجود ندارد و این مفهوم صرفا در داستان‌های فانتزی و ادبیات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در افسانه‌ها و داستان‌های فانتزی، خون‌آشام‌ها معمولا به شکل افرادی با زندگی ابدی و قدرت‌های فوق‌العاده توصیف می‌شوند که از خوردن خون انسان‌ها برای حفظ این قدرت‌ها و زندگی ابدی استفاده می‌کنند. در اغلب این داستان‌ها، خون‌آشام‌ها در حالی که به صورت جسمی بی‌نقص هستند، اما روح و عاطفه انسانی را از دست داده‌اند.

در داستان‌ها و فیلم‌ها، دختران و پسران جوانی را نشان می‌دهند که به طور تصادفی با یک خون‌آشام آشنا می‌شوند و درگیر ماجراهایی می‌شوند که علاوه بر نبرد با خون‌آشام، شامل روابط عاطفی و اجتماعی نیز می‌شوند.

همچنین، در برخی فرهنگ‌ها و باورهای مردمی، مفهوم خون‌آشام به شکلی دیگر نیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در بعضی قوم‌ها و فرهنگ‌های غرب آفریقا، افرادی که به طور مسئولیت پذیری خون خود را به دیگران اهدا می‌کنند، به عنوان خون‌آشام شناخته می‌شوند.

 

خون آشام

 

 

خون آشام در ایران باستان

 

تا امروز، محققان از تدفین خون آشام های مظنون هم در دنیای قدیم و هم در دنیای جدید گزارش هایی کرده اند. در دهه 1190، دانشگاه بریتانیایی کلمبیا، باستان شناس هکتور ویلیامز و همکارانش، در قبرستان قرن نوزدهم در جزیره لسبوس یونان، اسکلتی از یک مرد بزرگسال را یافتند که بدن او را به زمین میخکوب کرده بودند. در حقیقت هر کسی که این مرد را دفن کرده بود، چند میخ آهنی هشت اینچی (20 سانتی متری) را از گردن، لگن و مچ پای وی میخکوب کرده بوده.

وجه تمایز دیگر این مورد با دیگر موارد موجود در قبرستان در این بوده که او در یک تابوت چوبی کاملا پوسیده و سنگین قرار داشت در حالی که بیشتر موارد دفن شده در این قبرستان، بطور ساده در ورقه ها و ملافه هایی پیچیده شده و در زمین قرار داده شده بودند.

واضح بود که کسی نمی خواسته که این مرد از قبر فرار کند و زمانی که باستان شناسان فیزیکی به مطالعه این اسکلت پرداختند، هیچ چیز غیرمعمولی در آن پیدا نکردند.

اخیرا، یک تیم باستان شناسی که توسط باستان شناسی به نام ماتئوبورینی از دانشگاه فلورنس هدایت می شد، به قبر یک خون آشام مظنون در جزیره لازارتونوو در ایتالیا برخورد کرد. در این مورد، ثابت شد که بدن یافته شده مربوط به یک زن سالخورده است که بطور آشکار با یک آجر متوسط در دهانش دفن شده بود. درواقع این یک مورد طرد خون آشام ها در ایتالیا بود که در گذشته در ایتالیا انجام می شده است.

 

خون اشام ها واقعی هستند؟

 

همچنین در دهه 1990، باستان شناسانی که در قبرستان های قرن نوزدهم و هجدهم در نزدیکی گریسولد در کانتکتیکات کار می کردند، به یک مورد بسیار غیر معمول برخوردند. قبر یک مرد تقریبا 50 ساله که استخوان های پای فوقانی و سر وی به شیوه جمجمه ای و متقاطع قرار گرفته بودند. اما باستان شناسان فیزیکی با انجام آزمایشاتی تعیین کردند که این مرد به دلیل بیماری سل از دنیا رفته است و کسانی که دچار این بیماری می شدند، اغلب رنگ پریده بودند و وزن خود را از دست می دادند که این ویژگی ها عموما به افراد خون آشام و قربانیان آنها نسبت داده می شده است.

این درحالیست که محققان در مقاله ای که در مجله آمریکایی انسان شناسی فیزیکی به این موضوع اشاره کردند که تمایل ارواح خون آشام به غذا، آنها را مجبور می کرد تا از خویشاوندان زنده خود که از این بیماری و زوال رنج می بردند، تغذیه کنند.

 

خون آشام ها واقعی هستند؟

 

خون آشام واقعی

 

هم اکنون اکثر باستان شناسان تصور می کنند که باور و اعتقاد به ارواح خون آشام برخاسته از درک نادرست رایج در مورد بیماری هایی از قبیل سل و عدم آگاهی در مورد فرایند تجزیه است.

اگر چه در قرن 19 بسیاری از آمریکایی ها و اروپایی ها با تغییرات بدن انسان بلافاصله پس از مرگ آشنا شده بودند اما به ندرت آنچه را که در طی هفته ها و ماه ها در قبر ها اتفاق می افتاده را مشاهده می کردند.

در یک مورد، جمود نعشی (حالتی است که پس از مرگ در ماهیچه های جانداران رخ می دهد و در جریان آن بافت های ماهیچه ای سفت و سخت می شود) که منجر به ایجاد انعطاف اعضای بدن می شود از همین موارد است که در قرن 18 و 19 مردم از آن اطلاعی نداشتند.

در مورد دیگر بعد از مرگ دستگاه گوارش شروع به فاسد شدن می کند، که در این هنگام مایع تیره ای را ایجاد می کند که ممکن است در طول نبش قبر، با خون تازه اشتباه گرفته شود که این مورد ظاهر یک خون آشام واقعی را ایجاد می کند.

در واقع نا آگاهی از حالات و شرایط فیزیولوژی بدن آدمی، گاه مردم اقوام مختلف به خصوص در اروپا را به آن سو سوق می داد که داستان ها و باورهای قبیله ای خود را به سمت تایید وجود خون آشام ها ببرند که تبدیل این باورها، به اعتقادات این قشر از انسان ها در طول تاریخ باعث بوجود آمدن شخصیتی رویایی به نام «خون آشام» شده استبرخی اعتقاد دارن که هنوزم خون آشام ها هستن و فرقه ای وجود داره که هنوز هم این اعتقادات رو دارن و خودشون رو خون آشام میدونن.

 

چرا فیلم های مربوط به خون آشام ها پرطرفدارن؟

خون آشام ها به عنوان یکی از اصلی ترین نماد فیلم های ترسناک طرفدارای خیلی زیادی دارن که باعث شده کارگردان های زیادی با استفاده از این مضمون فیلم های جذاب و تاثیرگذاری بسازن. شاید اون چیزی که باعث شد تا خون آشام ها از موجوادت افسانه ای در ادبیات به داستان خیلی از فیلم ها و سریال ها نفوذ کنن، ناشناخته بودن این موجودات باشه. به نوعی حس کنجکاوی بشر باعث میشه تا افراد سعی کنن با دیدن فیلم های مختلف، اطلاعاتشون رو در مورد خون آشام ها کامل کنن. غافل از این که همه قدرت هایی که در مورد تغییر شکل یه خون آشام به خفاش، پوست رنگ پریده، دندان نیش بلند و قرمزی چشم گفته میشه، می تونه برگرفته از تخیلات افرادی باشه که تو قرن هفدهم و هجدهم از بخش مرکزی اروپا به جاهای مختلف سفر می کردن. 

 

خون آشام ها واقعی بودن؟

البته تو اون دوران یک بیماری نادر به نام پورفیریا ( Porphyria ) وجود داشته که به بیماری خون آشام معروفه. تو این بیماری علائمی مثل حساسیت شدید به نور خورشید و خارش وجود داره که در موارد بسیار شدید دندان بیمار به رنگ قرمز مایل به قهوه ای تبدیل میشه. این گونه بیماران در نهایت دیوانه میشدن. 

علاوه بر این در دوران گذشته خون آشامی با بیماری سل هم اشتباه می شد، چون در بیشتر موارد افرادی که سل داشتن بر اثر سرفه های مکرر خون بالا میاوردن و گاهی این خون رو که دوباره به سیستم گوارششون بر می گشت؛ می خوردن که باعث میشد تا دیگران فک کنن؛ اونا خون می خورن. 

 

نظر جدید علم پزشکی در مورد خون آشام ها؟

با این وجود علم پزشکی وجود خون آشام ها رو تائید می کنه. بر اساس مقاله ای که دکتر جان ادگار برونینگ محقق موسسه جورجیا در سال 2015 منتشر کرد، برخی از افراد در سن بلوغ میل به نوشیدن خون پیدا می کنن. از نظر ایشان این حالت غیر طبیعی از عملکرد نادرست و ناقص انرژی در بدنشون به وجود میاد که یه نوع بیماریه. این افراد که مردم عادی هستن و قدرت ماورائی ندارن اگه بهشون خون نرسه، ضعیف میشن و سرشون گیج میره و شکمشون از گرسنگی به صدا در میاد. 

به طور کلی در علم پزشکی به حالت خون آشامی، سندروم رنفیلدز می گن که معمولا این افراد در سنین کودکی تجربه  هیجان انگیزی و خوبی با خون داشتن. با این وجود برخی از این افراد برای درمان به بیمارستان ها مراجعه می کنن؛ ولی تا کنون درمانی برای این بیماری پیدا نشده و هم چنان چیزی به اندازه نوشیدن خون، مشکلات جسمی و روحی این افراد رو بهبود نمی بخشه.

قطعا برای شما هم جالب است بدانید، مجموعه اتاق فرار انیگما دارای طراحی بی نظیر برای شبیه سازی صحنه های ترسناک نزدیک به واقعیت است.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (54)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید

ناشناس ۱۳ خرداد ۱۴۰۲

چگونه این افراد تبدیل به خون اشام میشند

ژنرال ۱۴ مرداد ۱۴۰۲

سوال خیلی هاس

ناشناس ۱ تیر ۱۴۰۲

تا الا چند تا جسد خوناشام پیدا شده؟

باران قربانی ۹ تیر ۱۴۰۲

خون آشام ها وجود ندارن

محمد ۳۰ شهریور ۱۴۰۲

خیلی خوب عالی

Setayesh ۴ فروردین ۱۴۰۳

خیلی خوب بود واقعا از این مطلب استفاده کردم

09120030269 09120036614