حقایقی از هرکول پوآرو

حقایقی از هرکول پوآرو

ده حقیقت هرکول پوآرو که تا حالا نشنیدید

کارآگاه هرکول پوآرو

هرکول پوآرو معروف به موسیو پوارو کاراگاه تخیلی 33 رمان، 59 داستان کوتاه و یک نمایشنامه کامل از آگاتا کریتسی، نویسنده شهیر انگلیسیه که قهرمان 4 رمان ادامه دار سوفی هانا هم هست. پوارو از مشهورترین شخصیت های داستانی تاریخ ادبیاته که جمله معروفش" همه چیز بر عهده سلول های خاکستری مغزه" هیچ وقت از یادها نمیره. شاید اینجوری که مردم ایران طرفدار پوآرو هستن، مردم کشور خودش یعنی بلژیک هم طرفدارش نیستن. البته این حجم از طرفدار و علاقه مند تو کل جهان وجود داره و همین باعث شده ما این مطلب بسیار جذاب رو برای شما آماده کنیم.

هرکول پوآرو در واقع خفن ترین کارآگاه داستان های کریستی هست که خیلی از مردم حداقل ی قسمت از فیلم های اونو دیدن و همون ی قسمت کافی بوده تا بقیه قسمت های اونم ببینن. خالق این شخصیت یعنی آگاتا کریستی اصلا فکرشم نمیکرد این اتفاق برای شخصی اول داستان های اون بیفته. هرکول پوآرو حتی یک پرونده حل نشده هم نداره و تو همه اونا موفق بوده. شاید همین اتفاق اون رو انقدر محبوب کرده وگرنه از لحاظ شخصیتی اصلا مردم پسند نیست. عادت های غذایی هرکول پوآرو همه آشپزهای شهر رو اذیت کرده. جوری که تو هر شهری پا میذاشت همه مشتاق دیدنش بودن بجز آشپزها.

حتی اگه تجربه خوندن کتاب های آگاتا کریستی رو هم نداشته باشین، قطعا هرکول پوآرو رو با اون قیافه بانمک، سبیل های خاص و کله تخم مرغی می شناسین. شخصیتی زیرک که به واسطه بازی حیرت انگیز دیوید سوشه با لهجه خاص بلژیکی- فرانسوی برای همیشه تو ذهن عاشقان ژانر معمایی – پلیسی نقش بسته.

هرکول پوآرو بلژیکی که به خاطر جنگ جهانی اول و حمله آلمان به بلژیک، مجبور میشه به انگلستان مهاجرت کنه؛ با حل کردن معماهای پلیسی تو لندن موفقیت هایی کسب می کنه که محل رجوع اشراف و ثروتمندان میشه. یکی از منحصر بفردترین جنبه های شخصیتی این کاراگاه کوتاه قد، توانایی او در مشاهده و تجزیه و تحلیله، به طوری که حتی کوچکترین جزئیات از دید اون مخفی نمی مونه. داستان های پوارو به عنوان کاراگاهی عاشق تجمل و غذاهای عالی، کفش های چرمی براق و کاپیتان هستینگز و سربازرس جپ یکی از پرفروش ترین رمان های ژانر پلیسی -کاراگاهی تو دنیا به شمار میاد که به خوبی خواننده رو مجذوب و شیفته خودش می کنه.

نکات جالب اما عجیب در مورد هرکول پوآرو:

هرکول پوآرو به عنوان شخصیت دوست داشتنی رمان های آگاتا کریستی خصوصیات خاص و منحصر بفرد دیگه ای هم داره که دونستنشون خالی از لطف نیست. خصوصیاتی مثل:

  • نفرت از طبیعت یکی از مهم ترین خصوصیات هرکول پوآرو محسوب میشه. به طور کلی اون از کوه، صحرا، جنگل، کوهستان و هر مکان غیر مسکونی بیزاره. علت این موضوع هم به خاطر وسواس و نظم زیاد این شخصیت عجیب و غریبه.
  • توجه هرکول پوآرو به ظاهر در برخی موارد شبیه خانم ها بود. مثلا موهاشو رنگ می کرد و از ادوکلنی استفاده می کرد که از نظر دوستاش هستینگز و بازرس جپ و منشی اش خانم لمون زنانه محسوب میشد. 
  • عادت هرکول پوآرو به نظم و ترتیب تقریبا تو همه جنبه های زندگی اون مشهوده. مثلا صبحانه پوآرو معمولا یه نان تست بود که به 9 قسمت مساوی تقسیم شده بود و روی هر قسمت یک قطره مربا به اندازه یکسان در وسط نان قرار داشت؛ به همراه دو تخم مرغ آب پز دقیقا یک اندازه.
  • اتکای خاص هرکول پوآرو به سلول های ریز خاکستری مغز به عنوان مهم ترین عامل پیروزی تو پرونده ها، نکته ایه که حتی خود پوارو هم بهش اشاره می کرد. به طوری که اگه تو حل پرونده ای به مشکل برمی خورد، حتی تو وعده غذایی هم ماهی می خورد تا بتونه این سلول های ریز رو قویتر کنه. 
  • توجه به تقارن یکی از عجیب ترین خصوصیات این کاراگاه بلژیکیه، به طوری که باعث می شد تا اون اغلب محیط اطرافش رو به شیوه ای خاص مرتب کنه. مثلا کتابهاشو به ترتیب قد می چینه. توجهش به سبیلها و تاب موزون نامتعارفش هم یکی دیگه از عادت های خاص این کارگاه کوتاه قد و دوست داشتنیه.
  • پوارو آدم خاله زنکیه یعنی برای حل کردن معماها پشت درها گوش وایمیسته، پشت پرده مخفی میشه و داخل کشوی لباسها رو می گرده، حتی یه وقتایی به غیبت ها و نظرات در گوشی، گوش می کنه.
  • پوارو برخلاف هوش سرشارش از لحاظ جسمی خیلی ضعیفه. توان دویدن و مبارزه سریع رو نداره. زود سردش میشه و غذای بد، بلافاصله مزاجشو بهم می ریزه. حتی با کوچکترین سرماخوردگی شروع به گلایه می کنه و غر می زنه.
  • استفاده از سنجاق سینه روی یقه کت ( گل و قطعه ای فلزی شبیه قیف که گلها اون تو قرار می گیرن ) به نوعی وسواس این کاراگاه برای خوش پوش و خوش بو بودن رو نشون میده. چون تو اروپای قدیم این سنجاق برای همیشه خوش بو بودن استفاده میشد.
  • هرکول پوارو بسیار متکبره و دوست داره که همه اونو به نام بشناسن. با وجود این که پوارو تو دوره ای تو لندن زندگی می کرد که انگلیسیا با خودستایی و غرورشون همه را عاصی می کردن؛ ولی پوآرو به تنهایی گوی رقبت رو از انگلیسیا ربوده بود و حسابی به قدرت ذهنش مباهات می کرد.
  • اعتماد به نفس یکی از مهم ترین و بارزترین خصوصیات این کارگاه مشهوره. او انقدر به خودش مطمئن است که با وجود وزن زیاد و اخطار خیاطها، همیشه مدعی بود که اونا هنگام دوختن لباس اشتباه می کنن و وزن اون هیچ وقت تغییر نمی کنه.

 

هرکول پوآرو

 

پوآرو در اصل بلژکیه نه فرانسوی. این یه حقیقته که پوارو بارها بهش اشاره می کنه.

پوآرو قبلا عضو نیروی پلیس بلژیک بوده و به خاطر هوش و سخت کوشی زیادش خیلی زود ترقی می کنه و قبل از جنگ جهانی اول حتی رییس پلیس بروکسل هم میشه.

با آغاز جنگ جهانی اول و اشغال بلژیک، پوارو به انگلستان پناه میاره و به مرحمت پیرزنی ثروتمند به نام امیلی اینگل تورپ در روستای استایلز سنت مری ساکن میشه. همونجایی که اولین پرونده جنایی رو حل می کنه.

پوآرو خیلی مغروره و بویی از فروتنی نبرده. داستان رمان تو زمان انگلیسی های عهد امپراتوری یعنی شاه ادوارد و شاه جورج رخ داده که انگلیسیها بزرگترین قدرت دریاها و امپراتوری قدرتمندی تو دنیا به شمار میرفتن؛ ولی پوارو با میل سیری ناپذیرش به خودستایی حتی انگلیسیارم از رو برده بود و عاصیشون کرده بود. کلا خیلی به قدرت ذهنش مباهات می کرد و دوست داشت اونو با عنوان مشهورترین و بهترین کاراگاه خصوصی جهان صدا بزنن.

پوآرو از نظر جسمی آدم ضعیفیه و تاب و تحمل فشار بدنی نداره. تو سفر با هواپیما و کشتی، همش ناله و بی تابی می کنه. هوای سرد و بارانی رو دوست نداره و معتقده که قدرتش تو مغزشه و از زد و خورد و زورازمایی هم تا جایی که امکان داره، دوری می کنه. در کل از فعالیت فیزیکی که همراه با قدرت و سرعت باشه استقبال نمی کنه.

پوآرو به ظاهرش خیلی اهمیت میده و توجهش به سرو وضعش وسواس گونه ست. پوشیدن جامه های گران قیمت و رسمی حتی تو شرایط غیر رسمی با کفش های ورنی براق و تلاش برای پوشاندن موهای خاکستری که خیلی وقتا تمسخر اشکار یا پنهان اطرافیان رو به همراه داشت، از خصوصیات بارز این شخصیته. برای پوارو آرایش سبیل شق و رق و نظامیش که به صورتش شکوه خاصی میداد؛ به اندازه دقتش به جزئیات پنهان یه قتل مهم و حیاتی بود.

پوآرو وسواس فکری و عملی داره و به رعایت نظم و ترتیب و قرینگی خیلی توجه می کنه. به همین خاطر بعضی از رفتاراش از نظر دیگران عجیب و غریبه مثلا خطوط منحنی تو چیدمان منزل رو نمی پسنده و مبلمان با زوایای گرد رو اصلا تحمل نمی کنه. در حال صحبت با دیگران بی اختیار در حال مرتب کردن خرت و پرتهاست. از نظر پوارو واقعا غیر قابل تحمله که هر مرغ، تخمایی با اندازه های متفاوت بذاره!!! چون در این صورت تقارن روی میز صبحانه بهم می خوره. از همه عجیب تر این که هرکول هیچ وقت یه قرص نان با شکل نامنظم رو  هم نمی خورد.

هرکول غذای خوشمزه رو می پرسته و به اشپزی علاقه داره و در انتخاب اونا وسواس زیادی به خرج میده. در بهترین رستوران های غذا می خوره و صبحانه کامل از نظرش هات چاکلت با کروسان یا یه خوردنی شیرینه. نوشیدنی های مورد پسندش هم خاص و یکم منحصر بفردن. مثلا قبلنا قهوه می خورد ولی الان فقط شکلات داغ و کروسان می خوره.

در بلژیک یه آبجو به نام هرکول وجود داره که به نام M.Piorot نامگذاری شده. هرچند که هرکول برخلاف انگلیسیا لیکورهای شیرین با طعم میوه رو می پسندید. به نظرم یه بطری شراب و یا شاید یه لیکور خوب انتخاب بهتری بود.

روش کار هرکول پوآرو هم کاملا با بقیه کاراگاها فرق داشت و برخلاف اونا از طریق بررسی شواهد مثل ردپا یا خاکستر سیگار و ... نتیجه گیری نمی کرد. بلکه قدرت منحصر بفرد پوارو تو بازافرینی صحنه های قتل تو ذهنش بود. استفاده از سلول های خاکستری مغز بعد از بدست آوردن سرنخ ها از زیبا ترین جنبه های داستان پوآروئه.

 

پوآرو

 

فیلم های هرکول پوآرو

محبوبیت فراوان این رمان باعث اقتباس از این کاراکتر در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی زیادی شده. از بین اونا سریال هرکول پوآرو در ژانر درام جنایی با لوگوی مخصوص، موسیقی منحصر بفرد و بازی فوق العاده دیوید سوشی شاهکاریه که در ماندگاری این اثر بیشترین تاثیر رو داشته. پوارو کوتاه قد (تقریبا 150 سانتی متر)، مرتب، شنگول و شیک پوش یه سری خصوصیات منحصر بفرد داره که شنیدنشون می تونه برای همه جالب و جذاب باشه، مثل این که:

 

چه جوری حس کاراگاهیمون رو محک بزنیم؟

اگه شما هم عاشق کتاب ها و فیلم های ژانر معمایی- پلیسی هستین و دلتون میخواین واسه یه بار هم شده جای کاراگاه باهوشی مثل پوارو باشین و هوش و ذکاوتون رو محک بزنین، بهتون پیشنهاد میدم یه سر به اتاق فرار قتل مرموز مجموعه انیگما بزنین. 

ماجرای این اتاق هم که مثل داستان های هرکول پوارو تو لندن اتفاق افتاده، در مورد یه قاتل زنجیره ایه که 11 نفر رو به قتل رسونده و بدون گذاشتن هیچ سرنخی داره به کارش ادامه میده، به طوری که اسکاتلند یارد که از پیدا کردن قاتل ناامید میشه. در نهایت یه کاراگاه با تحقیق زیاد به 4 نفر مشکوک میشه؛ ولی متاسفانه اون هم به شیوه ای مشکوک به قتل می رسه.

حالا پیدا کردن این قاتل زنجیره ای به یکی از بزرگترین چالش های پلیس شهر لندن تبدیل میشه و همه به دنبال یه هرکول پوآرو می گردن تا بتونه این قاتل مرموز رو پیدا کنه. اگه شما هم به این سناریو علاقمند شدین و فک می کنین از نظر ذهنی آمادگی کامل را دارین، می تونین با حضور تو این اتاق و پیدا کردن قاتل مرموز، شهر رو از بهت و وحشت نجات بدین.

شاید تو حل کردن معمای این اتاق، شیوه خاصی که پوارو برای حل معماهاش استفاده می کنه و شامل مشاهده دقیق، استنباط و توانایی درک ماهیت و انگیزه های انسانیه بدردتون بخوره. این روش قطعا به عنوان یک روش کاربردی خیلی می تونه به شما کمک کنه؛ چون وقتی به جزئیات توجه کنین و به دنبال یه مسیر منطقی برای حل معما باشین، خیلی راحت و سریع می توین چالش ها و معماها رو پشت سر بذارین و معمای به ظاهر حل نشدنی این اتاق رو حل کنین. البته معما ها و چالش های این اتاق به گونه ای طراحی شدن که لازم نیست مثل پوارو نابغه باشین؛ بلکه کافیه با تکیه به قدرت استنتاج و توجه به جزئیات به راحتی مراحل مختلف این بازی رو پشت سر بذارین و یه تجربه هیجان انگیز و لذت بخش داشته باشین.

قطعا کمتر کسی پبدا می شه که بعد از دیدن فیلم های پوارو یا خوندن داستانش، دلش نخواد جای این کاراگاه زیرک بلژیکی باشه. حتی بعضیا پا رو فراتر میزارن و از همون اول فیلم یا کتاب شروع می کنن به فرضیه پردازی و سعی می کنن با در نظر گرفتن جزئیات در مورد قاتل و یا علت قتل حدسایی داشته باشن.

در حال حاضر با وجود پیشرفت های خیلی زیادی که توعرصه بازی به وجود اومده؛ شما می تونین خیلی راحت و سریع به خواستتون برسین و خودتونون رو تو جایگاه یه کاراگاه معروف مثل پوارو قرار بدین و چالش های این شغل رو از نزدیک لمس کنین، مجموعه های اتاق فرار با اتاق هایی که دقیقا برای فعال شدن سلول های خاکستری مغزتون طراحی شدن.

 پس اگه واقعا فک می کنین که انسان زیرکی هستین و نکته سنجیتون مثال زدنیه، می تونین خودتون رو تو اتاق قتل مرموز مجموعه انیگما محک بزنین و برای یه ساعت خودتون رو تو نقش یه کارگاه زبده و کاربلد به چالش بکشین. تو اتاق قتل مرموز مجموعه انیگما، معمای یه قتل عجیب و به ظاهر حل نشدنی منتظر شما و دوستاتونه تا تو یه فضایی رازگونه  قاتل رو پیدا کنین. قاتل قتل های سریالی ای که 11 نفر رو به یه روش واحد به قتل رسونده و پلیس از پیدا کردنش عاجزه. برای حل کردن این پرونده به کاراگاهایی احتیاجه که از نظر ذهنی آمادگی حل معما و روبرو شدن با واقعیتها رو داشته باشن و بتونن با کمک سرنخ های به جا مانده قاتل رو پیدا کنن. فضاسازی و شخصیت پردازی این اتاق فرار کاملا راز آمیزه و اگه شما شخصیت کاوشگرانه ماجراجویانه دارین، لذت حل کردن معما تو این اتاق رو به هیچ وجه از دست ندین.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (6)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614