محبوب ترین کارآگاهان تاریخ

محبوب ترین کارآگاهان تاریخ

کدوم یکی برای شما جذاب تر بوده

اتاق های فرار پر طرفدار

از بچگی تا همین سنی که رسیدیم عشق داستان جنایی کارآگاهی داشتیم. اینو خیلی راحت میشه فهمید که دوساعت پای فیلم مینشستیم تا بفهمیم قاتل کیه؟

ژانر جنایی یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین موضوعات داستانی در بین مردمه و تقریبا تو هر رسانه ای حضور کاراگاها و سر بازرسای پلیس دیده میشه. شخصیت های خیالی که خیلی وقتا از کاراگاههای واقعی جذابترن و داستان هاشون سرگرم کننده تره. کاراگاها تو این داستانا با یه معمای پیچیده روبرو میشن و برای رسیدن به حقیقت، ماجراهای جذابی رو پشت سر میزارن.

تمام کاراگاهها شبیه هم نیستن و تو یه سطح قرار ندارن. بعضی هاشون مهارت های حیرت انگیزی دارن که جذابیت های شخصیتی شون رو زیادتر می کنه و باعث میشه بیشتر تو یادها بمونن. اینجا به 10 تا از مشهورترین کاراگاههای خیالی دنیای ادبیات اشاره می کنم

 

بازرس رودریک الن

 

کارآگاه مشهور

 

خالق این اثر، انجیو مارش، از این سربازرس انگلیسی در سی و دو رمان استفاده کرده که مجموعه داستانهاش به خاطر روش های قتل عجیب و غریب بسیار جذاب و خواندنیه. شروع مجموعه از زمانیه که این کاراگاه تو اسکاتلندیارد کار می کنه و تا زمانی که به رئیس ارشد ارتقا پیدا می کنه ادامه داره.

سه بازیگر نقش بازرس رودریک آلن رو بازی کردن که بهترینش به پاتریک مالاهاید تعلق داره.

 

هرکول پوآرو

 

هرکول پوآرو

 

هرکول پوارو بخش شیک و مجلسی ادبیات و فرهنگ انگلیسیه که به قلم زیبای آگاتا کریستی نگاشته شده . پلیس بلژیکی خودستایی که در زمان جنگ جهانی اول به انگلستان پناهنده میشه و با نبوغ خارق العاده اش پرونده های زیادی رو حل می کنه.

پوارو مبادی اداب و باهوشه، تو لباس پوشیدن خیلی وسواسیه و متخصصه حل کردن معماهای دربسته ست. معماهای دربسته یعنی جنایت هایی که بی نقص اجرا شدن و عملا پیداکردن قاتلش غیر ممکنه.  

از پوارو و هوش مافوق بشرییش فیلم ها و سریال های زیادی ساخته شده که بازی دیوید ساشت تو سریال هرکول پوارو بسیار به این کارگاه مشکل پسند و شیک پوش نزدیکه.

 

کاراگاه معروف انگلیسی

 

بازرس توماس لاینلی

 

یک کاراگاه انگلیسی که توسط آرتور الیزابت جرج امریکایی خلق شد. لاینلی به عنوان هشتمین ارل اشرتون با کمک باربرا هورس، همدست اسکاتلند یاردیش، پرونده های جنایی زیادی رو حل می کنه که مهترینش قتل در دبیرستانی در بریتانیاست. اماکن و شخصیت های انگلیسی تو این رمان اونقدر دقیق و ریزبینانه توصیف شد ن که کسی باور نمی کنه نویسنده اش انگلیسی نباشد.

سریال The Inspector Linley Mysteries از روی این اثر ساخته شده.

 

خانم مارپل

 

خانوم مارپل

 

خانوم مارپل پیرزن مهربون و سمجیه که اولین بار سرو کلش تو یه سری از داستان های کوتاه مجله پیدا میشه، ولی خیلی زود آگاتا کریستی به عنوان نویسنده داستان تصمیم می گیره ازش تو 12 رمان جنایی دیگه استفاده کنه. بانویی کهنسال که تو یه دهکده کوچک تو سنت مری مید زندگی می کنه و تقریبا از سوی پلیس و جنایتکارا دست کم گرفته میشه ولی بعد از کسب موفقیت های چشم گیری که تو حل پرونده ها نصیب خانم مارپل میشه، خیلیها به توانایی های استنباطیش اعتراف می کنن.

از این اثر فاخر فیلم ها و سریال های زیادی ساخته شده که بازی ژوئن هیکسون و ژرالدین مک اوان تو سریال های خانم مارپل بسیار تاثیرگذاره.

 

لرد پیتر ویمزی

 

لرد پیتر ویمزی

 

لرد پیتر یه جنتلمن واقعیه که حل پرونده های جنایی براش بیشتر سرگرمیه. نویسنده انگلیسی این اثر ارزشمند، دوروتی ال سیرز، تلاش کرده تا با نثری شیوا ادبیات فاخر عصر انگلستان در ان دوران رو نمایش بده. توی داستان، لرد پیتر ویمزی بعد از این که برادرش به قتل محکوم میشه به صورت کاملا جدی به حل کردن پرونده ها می پردازه و همین داستان رو جذابتر می کنه.

از بین بازیگرانی که نقش لرد پیتر رو بازی کردن، ایان کارمایکل بهترین نقش افرینی رو داشته.

 

شرلوک هلمز

 

شرلوک هلمز

 

شرلوک هلمز معروفترین وشناخته شده ترین کاراگاه تاریخ ادبیات جهان که در 56 داستان کوتاه و 4 رمان نقش افرینی کرده ساخته و پرداخته ذهن نویسنده توانمند آرتور کنان دویله.

هلمز با استایل و پوشش خاصش از طرف مردم اونقدر پذیرفته شده بود که بسیاری به ادرسش تو لندن نامه می نوشتن و ازش کمک می خواستن.

هلمز با نبوغ باور نکردنیش که تقریبا هر چیزی رو با استدلال و علم توضیح می ده، از همان ابتدای خلقت پرطرفدار بوده و به خاطر تکرار فراوانش تو فیلم ها و سریال ها هیچ قت از خاطره ها نمی ره. دو فیلم و دهها سریال با اقتباس از این کارگاه مشهور ساخته شده که بازی باسی راثبن و جرمی برت از بهتریناشه.

 

جولز میگره

 

کمیسر جولز میگره فرانسوی در 75 رمان و بیست و نه داستان کوتاه جرج سیمنون بلژیکی نقش افرینی می کنه. این کارگاه که بسیار به پلیس های واقعی شباهت داره از کار گروهی و پشتکار به نتیجه میرسه.

میگره بوسیله بازیگران زیادی نقش افرینی شده که بهترینش رو روئن اتکینسون بازیگر نقش مستر بین بازی کرده.

 

سم اسپید

 

سم اسپید

 

دشیل همت خالق سم اسپید در یک رمان و سه داستان کوتاه خود از این کاراگاه ساکن سان فرانسیسکو استفاده می کنه. سم یه کاراگاه خوش گذرون اما مسئولیت پذیره که یه شرکت کارگاهی رو اداره می کنه و از درگیری فیزیکی هم نمی ترسه. کاراگاه خلق شده همت خیلی با پوارو و هلمز فاصله داره و زبان داستان کمی پیچیده به نظر میاد ولی  به خاطر این که همت خودش یه زمانی کارگاه بوده، این اثر تاثیر زیادی روی کاراگاهای زانر جنایی داشته.

 از این اثر فیلم های زیادی ساخت شده که مهمترینش Addapion با بازی هامفری بوگارت معروفه.

 

کنزی میلهون

 

 کارگاه خصوصی خانم کنزی میلهون یک فارغ التحصیل زیبا و جوان اهل شهر خیالی کالیفرنیاست که توسط نویسنده امریکایی سو گرفتون خلق شده. این کاراگاه عاشق مسافرت، در هر کدام از سفرهایش ماجراهای زیادی رو تجربه می کنه. این مجموعه کوتاه ولی دارای طرح داستانی قوی و منسجمیه.

 

فیلیپ مارلو

 

کنزی میلهون

 

فیلیپ مارلو یه کارگاه خصوصی هالیوودیه که معتقده همه دروغ میگن. نقطه ضعف مارلو کشیدن سیگار زیاد و مصرف الکله و اکثر پرونده های این کاراگاه بدبین که پیرامون عناصر خشونت و مواد مخدره ، تو محله های خطرناک هالیوود رخ میده. به نظر می رسه ریموند چندلر با خلق این اثر میخواسته از جامعه فاسد انتقاد کنه.

فیلم the big sleep  با بازی زیبای هامفری بوگارت و سریال  Philip Marlowe,Private Eye با بازی پاورز بوث با اقتباس از این اثر ساخته شدن.

 

از همون دوران کودکی کاراگاههای تو کارتونا با کلاه مخصوص بر سر و یه ذره بین در دست اونقدر جذاب هستن که خیلی زود پاشون به بازیهای کودکانه باز میشه و با خلاقیت فوق العاده دنیای بچگی حس و حال تکرار نشدنی ای رو برامون می سازن. کم کم با بزرگ شدن ادمها، شاید دیگه نه وقتش باشه و نه حوصلش که به سراغ این جور بازیا بریم، ولی به خاطر وجود حس کنجکاوی و لذت فراموش نشدنی بازیای بچگی، دیدن فیلم ها و خوندن داستان های جنایی معمایی هم چنان یه سرگرمی عالی به شمار میره.

درسته که تقریبا همه انسان ها به خاطر روحیه کنجکاوی، ناخوداگاه جذب چنین ژانری می شن ولی برای بعضیا این حس خیلی قویتره و دیدن فیلم و خوندن کتاب با همه جذابیتهاش، نمی تونه پاسخگوی روحیه ماجراجویانه شون باشه، واسه این افراد حتی بازی های رایانه ای هم خیلی راضی کننده نیست و اونا دنبال یه چیز خیلی هیجان انگیزتر و خاصتر می گردن.   یه جایی مثل مجموعه انیگما با اتاق های فراری که به صورت  اختصاصی به موضوعهای معمایی وقتل می پردازه.

اتاق قتل مرموز انیگما که کاملا حال و هوای کاراگاهی و جنایی داره و موضوعش در مورد قتل های سریالیه، برای این افراد یه پیشنهاد منحصر بفرده. تو این اتاق بازیکنا به عنوان کارگاه باید قاتلی که 11 نفر رو به یه روش واحد به قتل رسونده، پیدا کننن و اونو تحویل قانون بدن. تو اتاق قتل مرموز از ذره بین و کلاه مخصوص کاراگاهی خبری نیست ولی بازیکنا باید دقیقا به اندازه تمام کارگاهایی که تا حالا دیدن و یا در موردش خوندن، نکته سنج و دقیق باشن. برای حل کردن معما سرنخ ها رو جدی بگیرن و از هیچ نکته کوچک و در ظاهر بی ارزشی غافل نشن.

اتاق فرار به همه این فرصت را میده تا برای یه روز به یکی از اون کارگاههایی که دوسشون دارن تبدیل بشن و خودشون رو تو شرایطی کاملا مشابه محک بزنن. پس اگه فک می کنین خیلی باهوش و ماجراجویید، این گوی و این میدان.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (4)

به این مقاله امتیاز دهید

اتاق های فرار پر طرفدار

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614