حموم عمومی های قدیمی

حموم عمومی های قدیمی

حمام های قدیمی مشهور در ایران

معروف ترین حمام های عمومی

تو ایران و آیین میترائیسم به کرات به پاکیزگی جسم و روح تاکید شده، به همین خاطر ایرانیان نخستین قوم در جهان هستن که برای شست و شو به ساخت گرمابه پرداختن. به طوری که ساخت حمام های عمومی و خصوصی تو دوره های مختلف بسیار رایج بوده و محدود به دوره هخامنشیان نمیشه و در کاخ پارتی آشور نمونه هایی از حمام خصوصی کشف شده. البته کهن ترین حمام ایران که در کاوش ها، بقایایی ازش وجود داره؛ حمام خصوصی تخت جمشید که در کتاب سوابق تاریخی حمام ها در این باره نوشتن" در یکی از کاخ های تخت جمشید، بقایای یک حمام خصوصی به دست آمده که از 2 بخش داخلی و خارجی تشکیل شده و با پله ای از هم جدا میشده است. بخش داخلی شامل خزینه و آب روی حمام می شده که بر روی چاه قرار داشته است. "

البته تو اون دوران بیشتر گرمابه ها مخصوص اشراف و طبقات بالای جامعه بود و معمولا موبدان با ساخت حمام های عمومی مخالفت می کردن. اما بعدها تو دوره ایلخانی به ویژه پس از اصلاحات غازان خان، عصر ساخت بناهای عام المنفعه شتاب بیشتری به خود گرفت و تو شهرهای زیادی گرمابه های عمومی ساخته شدن. هر چند که عصر شکوفایی ایجاد حمام به دوره صفویه برمی گرده و گرمابه هایی که تو این دوره در سراسر ایران ساخته شدن از نظر معماری و زیبایی از ظاهری منحصر بفرد و خاصی برخوردارن.

این روند ادامه پیدا می کنه تا در دوره پهلوی، که به علت گسترش سبک مدرن زندگی و شیوه های جدید لوله کشی، حمام ها به خانه های افراد راه پیدا می کنن و به تدریج گرمابه های سنتی ایرانی به خاطره ها سپرده میشه.

 

کارکرد حمام های قدیمی

حمام های قدیمی ایرانی فقط محلی برای شستشو نبودن و یه جور گردهمایی خانوادگی و محلی هم محسوب می شدن، مثل حمام عروسی، حمام زایمان، حنابندان، حمام دامادی و .... حمام کردن تو دوران گذشته برای خودش رسم و رسوماتی داشت، به قول  کارلاسرنا ( معدود سیاحان زنی که برای تماشای شیوه حمام کردن ایرانی ها به گرمابه می رفت ) " گاهی حمام یه زن ایرانی بیشتر از یک نیمروز طول می کشد.

" آخه اون قدیما حمام کردن اصلا سرپایی و چند دقیقه ای نبود؛ واسه خودش قاعده و قانون داشت، قبل و بعد داشت که باید همش رو رعایت می کردی تا بعد حمام احساس سبکی کنی. واسه همین وقتی پا میذاشتی به حمام، اول باید از یه حوضچه آب سرد میگذشتی و ساعت ها روی صفه و وسط بخار می نشستی تا حسابی خیس بخوری و استخوانات نرم بشن تا بری زیر دست دلاک کاربلد، بعدش هم کشیدن قلیان و خبر گرفتن از شمال تا جنوب شهر و این میون هم هر کی دوست داشت؛ یه نفس با صدای گرمش می خوند تا بقیه کیفور بشن. 

از نظر معماری هم حمام های ایرانی بسیار زیبا و هوشمندانه ساخته می شدن و با ایجاد راهروهای پیچ در پیچ و تعدیل تفاوت دمای سرد بیرون و هوای گرم داخل، مانع از سرما خوردن مراجعان می شدن. بیشتر حمام های قدیمی پایین تر از سطح زمین قرار داشتن تا با تکیه دادن اضلاع به زمین اطراف، حرارت داخلی درون حمام به تبع حرارت زمین اطراف تو تابستان ها خنک و تو زمستان ها گرم باشه.

 

مشهورترین حمام های قدیمی ایران

با توجه به این که چند سالی میشه که عملا استفاده از حمام های عمومی در بین مردم کاملا منسوخ شده و دیگه حتی پیرزن ها و پیرمردهای قدیمی هم از حمام عمومی کمتر استفاده می کنن؛ بیشتر حمام های قدیمی تبدیل به مخروبه شدن. ولی تو این بین بعضی از این حمام ها خوش شانس تر بودن و خوشبختانه از گزند حوادث دور موندن و ثبت تاریخی شدن، بعضی های دیگه هم با تغییر کاربری به موزه یا رستوران و ... تبدیل شدن و به عنوان یه مکان عمومی به حیاتشون ادامه میدن.

بعضی از مشهورترین و زیباترین حمام های قدیمی به جا مونده در کشور به شرح ذیل می باشن:

 

1. حمام فین کاشان

 

حمام فین کاشان

 

حمام فین کاشان نه به خاطر باغ زیبای فین کاشان ( یکی از نمونه های جذاب گردشگری این شهر ) معروفه نه به خاطر معماری منحصر بفردش؛ بلکه این حمام از اون جهت بین ایرانیا شناخته شده ست که برگی از تاریخ ایران تو این حمام رقم خورد. خیلیا تصور می کنن که تنها یه حمام داخل باغ فین وجود داره؛ در حالی که باغ فین دو حمام داره که در دو دوره مختلف ساخته شده؛ به نام های حمام سلطنتی و حمام صفوی یا حمام کوچک. علت معروفیت حمام صفوی که در سال 882 شمسی همزمان با بنای اولیه باغ ساخته شده به خاطر قتل میرزا تقی خان معروف به امیر کبیر، صدر اعظم شایسته ناصر الدین شاره قاجار تو این حمومه. 

حمام بزرگتر که به حمام سلطنتی  هم معروفه؛ تو زمان فتحعلی شاه قاجار در سال 1189 هجری شمسی ساخته شده که به رجال دولتی و افراد مهم جامعه اختصاص داشت. به همین خاطر حمام کوچک مورد استفاده افراد عادی قرار می گرفت. البته هر دو حمام تمام ویژگی ها و نشانه های معماری گرمابه های سنتی رو دارن و از دالان ها و راهروهای زیبا با نقش و نگارهای فوق العاده برخوردارن. حمام فین از تزئینات زیبایی مثل نقاشی های دیواری و کاشی های آبی رنگ لعابی تشکیل شده که ترکیبش با رنگ سفید دیوارها جلوه خاصی به بنا داده. این حمام علاوه بر ثبت ملی، در یونسکو هم ثبت شده.

 

2. حمام وکیل شیراز

 

حمام وکیل شیراز

 

این حمام زیبا که در دوره زندیه تو شهر شیراز ساخته شده، بخشی از مجموعه ای به نام وکیل در قلب شهر شیرازه که مجاور مسجد وکیل قرار داره. حمام زیبای وکیل که در سال 1187 به دستور کریم خان ساخته شده  از اون حمام هاییه که تو زمان خودش خیلی پیشرفته بوده و علاوه بر شاه نشین از نقش و نگارهای زیبایی زیادی برخورداره که هر کدوم روایتگر یه داستان مذهبی، فولک یا محلیه. 

 

3. حمام گنجعلی خان کرمان

 

حمام گنجعلی خان کرمان

 

مجموعه گنجعلی خان که به دستور گنجعلی خان ،حاکم شهر کرمان در زمان شاه عباس صفوی در سال 1020 هجری قمری ساخته شده، شامل یه میدان بزرگ میشه که اطرافش حمام، مدرسه، مسجد و بازار هم قرار داره. هدف از احداث چنین بنایی در اصل ایجاد یه تفرجگاهی در مرکز شهر برای تجمع بود. 

 

4. حمام شیخ بهایی اصفهان

 

حمام شیخ بهایی اصفهان

 

این حمام که طراحیش رو به شیخ بهایی نسبت میدن، به حمامی مشهوره که با یه شمع گرم می شده. حمام شیخ بهایی که در سال 1065 ساخته شده و مربوط به دوره صفویه ست؛ یکی از شاهکارهای معماری و مهندسی جهانه. سیستم گرمایی این حمام یکی از شاهکارهای مهندسیه که با استفاده از قوانین فیزیک و شیمی کار می کرده. آب حمام شیخ بهایی با سیستم دم و گاز گرم می شده؛ یعنی از گاز متان فاضلاب مسجد جامع و چکیدن روغن عصار خانه شیخ بهایی ( عصارخانه محلی برای تهیه روغن از دانه های روغنیه ) که در مجاورت حمام قرار داره، روشن می شده.

 

5. حمام چهار فصل اراک

 

حمام چهار فصل اراک

 

بزرگترین حمام تاریخی ایران در شهر اراک تو خیایان بهشتی قرار داره که تو دوره قاجار ساخته شده. علت نام گذاری این حمام به خاطر نقش و نگارهای این حمامه که در اون طبیعت چهار فصل دیده میشه. حمام چهارفصل در زمان حکومت احمدشاه قاجار یعنی بیش از 100 سال پیش به دستور حاج محمد خوانساری که از بزرگان سلطلان آباد که همان اراک امروزیه در مقابل قلعه شخصیش ساخته میشه.

 

6. حمام صفا قزوین

 

حمام صفا قزوین

 

این حمام قدیمی که هنوز حال و هوای گذشته ها رو حفظ کرده؛ نه تغییر کاربری داده و نه تبدیل به موزه شده؛ بلکه هم چنان به عنوان یه حمام سنتی ایران در حال فعالیته. حمام صفا قزوین یا همون حمام حاج محمد رحیم یکی از حمام های تاریخی ایرانه که تاریخ ساخت بنا بر روی کتیبه ای که به خط نستعلیق و به شعر در بالای در ورودی نوشته شده، سال 1259 هجری قمری و بانی آن حاجی حسن بن عبداله تبریزیه که تو خیابان مولوی قزوین قرار داره. این حمام که یادگار دوران قاجاره هم به لحاظ تاریخی و هم از نظر معماری بسیار ارزشمنده و در فهرست آثار ملی ایران قرار داره.

 

7. حمام پهنه سمنان

 

حمام پهنه سمنان

 

حمام پهنه سمنان به خاطر قدمت طولانی ای که داره، یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین حمام های سنتی ایرانه. حمام پهنه تو دوره تیموریان در سال 856 قمری ساخته شده و تو زمان مظفرالدین شاه مرمت و بازسازی شد؛ در سال 73 هم سازمان میراث فرهنگی این بنا رو دوباره بازسازی کرد که در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی فعالیت می کنه.

 

8. حمام حاج شهباز خان کرمانشاه

 

حمام حاج شهباز خان کرمانشاه

 

این حمام قدیمی به دستور حاج شهباز خان، پسر منوچهر خان بیگلری که یکی از رجال بنام سیاسی و اجتماعی دوره قاحار بود؛ ساخته شد که در بافت قدیمی شهر کرمانشاه یعنی در کنار  بازار سنتی کرمانشاه همراه با معابر، مساجد و خانه های متعدد قدیمی این شهر قرار داره. این حمام هم که کم و بیش معماریش شبیه بیشتر حمام های ساخته شده دوره قاجاره و از سربینه یا رخت کن، گرم خانه و خزینه های آب سرد و گرم تشکیل میشه که سطوح داخلی اون گنبدهایی مقرنس کاری شده، داره و در قسمت سربینه هم دیوارها با نقاشی های زیبا تزئین شده.

 

9. حمام شاه اصفهان

 

حمام شاه اصفهان

 

این حمام زیبا که به دستور شاه عباس اول صفوی بنا شده؛ همون حمامیه که ژان شاردن، جهانگرد و جواهر فروش فرانسوی، در سفرنامه معروفش بهش اشاره می کنه و میگه که" شاه عباس اول این حمام رو برای استحمام خودش بنا کرد ولی بعضی روزها به عموم مردم اجازه می داد تا ازش استفاده کنن." از اون جایی که این حمام تو راسته بازار ساخته شده، احتمال میره که فقط مردا ازش استفاده می کردن؛ چون تا همین چند دهه گذشته، زنان در بازار اصفهان به صورت مستقیم حضور نداشتن. متاسفانه از سازنده های این حمام که در محدوده میدان نقش جهان قرار داره؛ اطلاعی در دست نیست؛ ولی احتمالا این حمام همزمان با مدرسه ملا عبداله که در نزدیکی اون قرار داره؛ ساخته شده.

 

10. حمام محسن کمال شهر کرج

 

حمام محسن کمال شهر کرج

 

حمام محسن که تو کمال شهر کرج قرار داره، در سال 68 احداث شده. ورودی این حمام از دو راهرو تشکیل میشه که هر کدوم به یه بخش جداگانه اختصاص داره، یعنی یکی از راهروها به حمام زنانه راه داره و یکی به دیگه به حمام مردانه. بعدها که دیگه حمام عمومی خیلی مورد استقبال قرار نمی گیره، کل حمام به حمام نمره زنانه و مردانه تبدیل میشه. بعد از چند سال حمام به علت مصرف آب زیاد و مسائل این چنینی بسته میشه. به مدت 10 سال بعد از بسته شدن هم هیچ کاری توش انجام نمی شده و به همین خاطر کم کم به یه مکان متروکه و مخروبه تبدیل میشه.

تا اینجای ماجرا هیچ دلیلی برای قرار گرفتن این حمام تو لیست حمام های قدیمی و تاریخی ایران وجود نداره؛ چون کلا این حمام شبیه خیلی از حمام های دیگه موجود در شهرهاست که بر اثر مرور زمان تبدیل به مخروبه میشن؛ یه سری داستان های عجیب و غریب هم از این حمام نقل میشه که مثلا یه مادر و دختری تو سال های اول تاسیس حمام اون تو گیر می کنن و دختره می میره. بعدها روح دختره با پیراهن صورتی تو حمام توسط آدمای مختلف دیده می شده و یا این که تو شبای چهارشنبه از حمام صدای دف شنیده میشده که این جور روایت ها برای همه حمام های قدیمی، خیلی عادی و معمولیه.

ولی قسمت هیجان انگیز و جذاب ماجرا زمانی اتفاق میفته که تو سال 1400 حمام محسن تغییر کاربری میده و به یه اتاق فرار هیجان انگیز و منحصر بفرد تبدیل میشه. از اونجا که مجموعه انیگما همیشه به دنبال لوکیشن های خاص و جذاب برای اجرای سناریوهای مختلفش می گرده؛ حمام محسن به عنوان یه انتخاب هوشمندانه، فرصتی استثنایی رو در اختیار تیم اجرایی مجموعه اتاق های فرار انیگما قرار میده تا از یه فضای قدیمی و البته متروک، یه اتاق فرار فوق العاده و بی نظیر به نام اتاق فرار دلاک بسازن.

ترسی که تو اتاق فرار دلاک وجود داره؛ یه ترس استاندارده که به هیچ وجه اذیت کننده نیست. از اون جا که این بازی با تمام بخش های مختلفش توسط حرفه ای ترین تیم اجرایی اتاق فرار کشور طراحی و دکور شده، همه بخش ها کاملا استاندارد بوده و در راستای داستانه و به هیچ وجه برای ایجاد حس ترس از کارهای وحشیانه و چندش آور که باعث عصبی شدن بازیکنا میشه؛ استفاده نشده؛ بلکه سعی شده تا همه چیز واقعی جلوه کنه و با قرار دادن بازیکن تو فضای داستان، حس ترس و هیجان جوری به بازیکن القا بشه که طبیعی به نظر برسه. خصوصا اگه رزرو اتاق فرار رو تو تایم شب انتخاب کنین؛ همه چیز واقعی تر به نظر می رسه و انگار واقعا تو فضای ترسناک همون دوران قرار می گیرین و چیزهایی رو تجربه می کنین که تا حالا فک می کردین؛ فقط قصه ست و مادربزرگا و پدر بزرگاتون از خودشون ساختن. 

به طور کلی اتاق فرار دلاک در اسکیپ روم کرج واسه همه می تونه یه پیشنهاد جذاب و متفاوت باشه که نه تنها کمک می کنه تا یه روز شاد و هیجان انگیز داشته باشن؛ بلکه در کنارش با حال و هوای دهه های گذشته و ترس های روزهای قدیم بیشتر آشنا میشن و از این به بعد که پای قصه ها و حکایت های بزرگترای فامیل نشستن، راحت تر می تونن اون روزها رو تجسم کنن.

منبع: اتاق فرار انیگما

 

میزان محبوبیت (1)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614