حل معماها در مغز

حل معماها در مغز

حل ذهنی معما

 

تأثیر شگفت انگیز حل معماها در مغز انسان؛ آیا شما از این ویژگی خاص مغز خود مطلع بودید؟

همه چیز در ابتدا بسیار ساده به نظر می‌رسد؛ از ساختار مغز تا حل انواع معماهای گوناگون. اما باید بگوییم که در پشت پرده این داستان پیچیدگی‌هایی خیره کننده و جذاب وجود دارد که بدون شک بسیاری از شما را شگفت زده خواهد کرد. با انیگما همراه باشید.

در اینجا قصد پرداختن به مسائل پزشکی را نداشته و تنها به سراغ بخش‌های جالب توجه ماجرا خواهیم رفت. مغز انسان از دو نیمکره تشکیل شده است؛ نیمکره سمت چپ و راست که هر یک وظایف خاص خود را داشته و در صورت لزوم شاهد ترکیب بخش‌هایی از این دو نیمکره هستیم. علی رغم این همکاری بین دو نیمکره سمت چپ و راست، آنها دارای وظایفی مجزا هستند.

به عنوان مثال نیمکره سمت چپ عملگرهای پردازشی، منطقی، محاسباتی و تحلیلی بیشتری را بر عهده دارد. اما در نیمکره سمت راست شاهد کنترل احساسات و حل مشکلات هستیم. پس از حل هر معما و یا پیدا کردن راه‌های جدید، یک احساس خوشی، سرزندگی و پیروزی را تجربه می‌کنیم؛ این احساس ماحصل همکاری این دو نیمکره بوده و تقریباً در تمامی انسان‌ها بروز می‌کند.

 

هوش هیجانی

 

ذهنی حل کردن معما

 

تفاوتی ندارد که معمای حل شده چه باشد؛ یک سؤال ساده در یک جدول روزنامه و یا حل مسئله ریاضی سخت و همچنین پیدا کردن راهی جدید در اتاق‌های فرار (Escape Room). در هر دو حالت این احساس خوشایند برای شما ملموس است. اگرچه در این مرحله نیمکره سمت چپ مغز تأثیر بیشتری را برای حل معماها ارائه کرده است، اما نمی‌توان منکر همکاری هر دو نیمکره برای دریافت نتیجه نهایی شد.

سمت راست مغز نیز در حل مشکلات و معماها با ارائه خلاقیت‌های انسانی دخیل بوده و سند این ادعا آزمایش‌های گوناگونی است که در سال‌های اخیر در این راستا صورت گرفته است. هر طرف از مغز انسان با زاویه‌ای منحصر به فرد با شرایط موجود روبرو می‌شود. سپس این داده‌ها ترکیب شده و نتیجه نهایی حاصل می‌گردد.

در حالی که یک معما را حل کرده و یا راه خروج از اتاق‌های فرار را پیدا کرده‌اید، و یا در شرایطی که در بین یک جمع شما موفق به حل یک معما شده‌اید، مغزتان مملو از ماده‌ای موسوم به «دوپامین» می‌شود. این ماده به انسان این فرمان را می‌دهد که در حال پیگیری یک فعال با ارزش و لذت بخش هستید. بدین ترتیب می‌توان گفت که شادی بعد از حل معماهای گوناگون نظیر اتاق فرار، در اثر این فرآیند پدیدار می‌شود.

 

همفکری در بازی

 

نکته جالب توجه دیگر آن است که پخش دوپامین در مغز به خودی خود یک خبر خوب برای سلامت مغز شماست. همچنین ادامه این مسیر می‌تواند ما را در برابر بیماری‌های گوناگون روحی و روانی نظیر افسردگی بیمه کند. مادامی که برای حل یک پازل، معما و یا راه‌های خروج از اتاق فرارهای مختلف بعنوان مثال اتاق فرار روانی متمرکز می‌شوید، می‌توانید مطمئن باشید که طبق تمام آزمایشات و توصیه‌های پزشکی، افزایش هوشیاری، بهبود عملگرهای مغز، تمرکز و سلامت مغز در انتظار شما است.

طبق مطالعات منتشر شده از سوی MacArthur Study، حل کنندگان معما طول عمر بیشتری را به نسبت دیگران تجربه کرده و در سنین پیری کمتر به بیماری‌هایی نظیر زوال عقل و آلزایمر مبتلا می‌شوند. برای این منظور در خانه‌های سالمندان مدرن و امروزی، استفاده از پازل و بازی‌های فکری بسیار مرسوم شده است. به عقیده پزشکان ایرلندی حل معما را می‌توان به عنوان یک گزینه درمانی نیز مورد استفاده قرار داد. در سناریوهای اتاق فرار می‌تواند ضمن تجربه تمام موارد فوق، کارهای گروهی به شیوه‌ای متفاوت را تجربه کرده و با پرورش نیمکره‌های مغز خود، هیجانی جالب توجه را تجربه کنید.

 

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (1)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614