تئاتر تعاملی چیه و چه ربطی به اتاق فرار داره؟

تئاتر تعاملی چیه و چه ربطی به اتاق فرار داره؟

تئاتر تعاملی چه کاربردی تو اتاق فرار داره

تئاتر در لغت به معنی "چیزی که به آن نگاه می کنن" معنا شده که در اصل واژه ای یونانیه و به عنوان یکی از هنرهای هفت گانه در نظر گرفته میشه. پیشینه تئاتر به رقص های اولیه بشر به هنگام جادوی طبیعت و حیوانات برمی گرده، البته در تئاتر های امروزی هم ترکیبی از سخن، حرکات، رقص، صدا، موسیقی و نور رو برای اجرا استفاده می کنن.

در زمان های قدیم، تماشاگرا در سرازیری تپه ها می نشستن و مراسم مذهبی، تشریفات و آداب رو تماشا می کردن، کم کم تئاتر به عنوان یه هنر پنج قرن قبل از میلاد مسیح در آتن و روم به وجود اومد و در دوران قرون وسطی، رنسانس و بعدها ادامه پیدا کرد تا الان که که به صورت یه مجموعه نظام یافته، در دسترس ما قرار گرفته.

در حال حاضر شیوه ی نوینی از نمایش مورد توجه همگان قرار گرفته؛ به نام تئاتر تعاملی که شکل های سنتی تئاتر رو تغییر داده و در اون بازیگر به نوعی تماشاگره. در تئاتر سنتی، تماشاگران و بازیگران از نظر فضا و کارکرد از هم جدا هستن ولی تو نمایش تعاملی اونها با هم یگانه و یکسان میشن، تماشاگر بازیگر میشه و یا بر عکس.

 

بازی دلاک

 

تئاتر تعاملی یه اجرای ساختار شکنانه ست که بر خلاف تئاتر سنتی تماشاگر در جریان بازی دخالت داده میشه. با توجه به این که طرفدارای تئاتر تعاملی معتقدن که تئاتر ارسطویی به نوعی یه شیوه ی سرکوب به شمار میاد و در اون همه چیز به تماشاگر تحمیل می شه، در تئاتر تعاملی تلاش شده تا فاصله بین تماشاگر و بازیگر از بین بره و در جریان بازی تفاوتی بینشون احساس نشه. تو تئاتر سنتی تماشاگر به شیوه ای منفعلانه می شینه و به اجرای نمایش بقیه چشم می دوزه ولی تو تئاتر تعاملی از قبل تدابیری اندیشیده میشه تا هر یک از تماشاگران هم بازیگر باشن و هم تماشاگر.

تئاتر تعاملی یا مشارکتی به نوعی فرایند محوره که در جریان مشارکت و ارتباط دو طرفه بین بازیگران و تماشاگران نمایش، یک اجرا گردان که جایگاهی شبیه به کارگردان در تئاتر سنتی داره، قرار می گیره. اجرا گردان سعی می کنه با پرسیدن سوال، تماشاگر رو ترغیب کنه تا در موقعیت نمایشی شرکت کنه و به نوعی شرایط رو در راستای حل مساله و بحران موجود پیش ببره. البته از نظر بعضیا این نوع تئاتر تا حالا نتونسته موفقیت خارق العاده ای کسب کنه و یه جورایی اتلاف وقته.

ولی باید قبول کنیم جذابیت های این نوع از تئاتر به این خاطر که تماشاگر از حالت انفعال در میاد؛ خیلی هم زیاد و هیجان انگیزه. علاوه بر این؛ طبق قواعد این تئاتر تو این شیوه هیچ چیز از پیش تعیین شده نیست و هیچ کس؛ نه بازیگر و نه تماشاگر از پایان کار خبر نداره، واسه همین خلاقیت تو جریان بازی زیاده که این باعث میشه، هیجان حاکم بر فضا هم به میزان قابل توجهی زیاد بشه.

 

تئاتر تعاملی در اتاق فرار

 

البته هیجان انگیز ترین وجه تئاتر تعاملی؛ ابتکاریه که طراحان اتاق فرار انجام دادن و این تئاتر رو با بازی اسکیپ روم ترکیب کردن که به تجربه میشه گفت؛ بهترین شیوه اجرای این نوع تئاتر همون بازی تعاملیه. بازی تعاملی که به تازگی در بعضی از اتاق های فرار بهش پرداخته میشه، نگاهی جدید و جسورانه به اتاق های فراره که با ترکیب تئاتر تعاملی و اسکیپ روم تلاش کرده تا افراد بیشتری رو به این سبک علاقمند کنه. این ترکیب که می تونه باعث رشد و شکوفایی همزمان تئاتر تعاملی هم بشه، نقش بازیکن در فضای اتاق فرار رو پر رنگ تر و موثرتر از قبل نشون میده.

در بازی تعاملی در جریان بازی، بازیگر یا بازیگرانی در اتاق فرار حضور دارن که اصطلاحا بهشون اکتور میگن، اکتورها که معمولا نقش های متفاوتی تو اتاق های فرار ایفا می کنن، با بازیکنانی که اتاق رو رزرو کردن وارد تعامل میشن. این اکتورها می تونن تو قالب دوست، دشمن، قهرمان و حتی دشمن های افسانه ای در جریان بازی حضور پیدا کنن، پس بازیکنا باید حسابی حواسشون جمع باشه .

 

اتاق فرار تعاملی

 

اتاق فرار دلاک

 

در هر صورت تو اتاق های فرار تعاملی، هم بازیکنا و هم اکتورها تلاش می کنن تا با تکمیل سناریوی بازی، شور و هیجان فضای بازی رو بالا ببرن و اوقات خوشی رو برای هم بسازن. اتاق های فرار تعاملی می تونه تو همه سناریوهای اتاق فرار مثل ژانر ترسناک، معمایی، طنز و وحشت اجرا بشه و اکتور می تونه در قالب نقش منفی یا مثبت ظاهر بشه و در پیشبرد سناریو، بازیکنا رو در جریان بازی همراهی کنه. ولی نکته مهم اینه که حضور و نقش آفرینی همه اکتورها کاملا در راستای سناریو و موضوع داستان بوده و از پیش کاملا تعریف شده ست و طراح با پیش بینی همه حرکات و رفتارهای شما، اکتور رو به بازی اضافه می کنه.

قطعا طراحی و ساخت چنین اتاقی؛ سخت تر و پیچیده تر از اتاق های فرار معمولیه و کار طراحای چنین اتاقی پر از فراز و نشیبه، چون طراحی تلفیقی که جایگزین ساختار قبلی میشه، احتیاج به هوش و درایت داشته و طراح باید حساب همه جا رو بکنه. به همین خاطر هر مجموعه ای از طراحی چنین اتاقی بر نمیاد و در حال حاضر بازی های تعاملی موفق به طوری که اکتور بتونه با توانمندی مسیر بازی رو به جلو هدایت کنه و احساسات بازیکنا رو کنترل کنه، بسیار کمه.

ولی اگه با چیزایی که گفتیم، شما هم اشتیاق تجربه ی هیجان انگیز فرار از یک فضای ترسناک تعاملی رو دارین، فقط کافیه یکم منتظر باشین تا مجموعه انیگما اتاق فرار جدید تعاملیش رو افتتاح کنه. اتاق فرار "دلاک "، اولین اتاق فرار تعاملی این مجموعه ست که با اضافه شدن چاشنی تئاتر، شما به عنوان بازیکن یه عضوی از اون سناریو در نظر گرفته میشین که این می تونه برای اونایی که دوست دارن بازیگر بشن، خیلی هیجان انگیز و جذاب باشه. گیم مستر فعال و حرفه ای مجموعه انیگما به بهترین شکل ممکن سناریوی داستان رو در کنار اکتورها و بازیکنا پیش می برن که کیفیت عملکرد اکتورها در کنار به بازی گرفتن بازیکنا اثر مستقیمی بر نتیجه ی بازی داره و اونو هیجان انگیز تر از قبل می کنه.

قطعا تجربه چنین اتاقی اونم با مجموعه موفقی مثل انیگما که کارهای بسیار خوبی تو کارنامش داره، خالی از هیجان نیست، بالاخص که قراره این اتاق فرار کاملا با همه تجربه های قبلی شما فرق داشته باشه و با به چالش کشیدن شما به عنوان بخشی از بازیگرهای مجموعه، ترس و هیجان بیشتری رو به بازی تزریق می کنه که بی شک حس و حال جدیدی رو هم براتون به ارمغان میاره.

اتاق فرار دلاک مجموعه انیگما که تو یکی از گرمابه های قدیمی شهر کرج اجرا میشه، به زودی آماده پذیرایی از بازیکنای حرفه ای و علاقمند به این نوع از تئاتره. ما رو دنبال کنین تا جزء اولین افرادی باشین که اتاق دلاک رو تجربه می کنن.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (1)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614