کاری که معما با مغز شما می کند

کاری که معما با مغز شما می کند

رابطه مستقیم حل معما و پرورش فکری افراد

معما با جواب

 

شیوه معما به این صورت است که ابتدا موضوعی مطرح می‌شود که دارای چند شائبه مختلف می‌باشد و شخص برای حل آن باید هرکدام را مورد مقایسه با دیگری قرار داده تا جواب معما را به دست بیاورد. حال این رویه می توانددر بین معمای جدید، معما تصویری مثل معما ریاضی یا معما صوتی باشد. در این میان معما با جواب طرفدار خاص خود را دارد، زیرا برخی از مردم پس از دیدن معما بدنبال جواب معما هستند و تحمل صبر برای جواب معما را ندارند.

معما به انگلیسی Mystery می شود که در سطح جهانی هم سخت ترین معماهای جهان با جواب ارائه می شوند تا سایت معما با جواب مخاطب خود را از دست ندهد.

 

معما با جواب

 

در زمان حل معما چه در مغز انسان روی می دهد؟

آیا این رویداد ویژگی خاصی دارد؟

حل معما مغز انسان را با دگرگونی‌هایی خارق‌العاده روبرو می‌کند که اگر از جزئیات آن مطلع شوید، به مغز خود به چشم یک کامپیوتر بیولوژیک نگاه خواهید کرد! انیگما به شما خواهد گفت که مادامی که درگیر حل یک معما هستیم در مغز ما چه اتفاق می افتدحل کردن معمای جالب و سخت چه حسی به مخاطب می دهد؟

ما چقدر باهوش هستیم؟ از سال‌های دور تا به امروز، هوش انسان‌ها را با مواردی نظیر تست‌های هوش سنجیده و البته در مواردی نیز هوش افراد با توجه به توانایی‌های آنها در رشته‌های خاص مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اما در مواردی که مغز انسان درگیر حل یک معما نظیر معماهای جذاب اتاق فرار (Escape Rome) است چه؟ در این حالت مغز ما با چه فرآیندی روبرو است؟

تصور کنید که در حال حل یک معما یا به دنبال راهی برای خروج از اتاق فرار هستید؛ در همین لحظه مغز شما به پاسخ درست دست پیدا کرده و به شما فرمان اجرای آن را می‌دهد. در ابتدا باید بگوییم که هر معما بخش خاصی از مغز را فعال کرده و بدین ترتیب شاهد واکنش‌هایی گوناگون در این بخش هستیم.

معما خنده دار هم طرفداران خاص خودش را دارد، چون شما را به چالش می کشد و لذت هم خواهید برد.

جالب است بدانید که از نظر پزشکی، هر نوع از معما به تقویت بخشی از مهارت‌های ما منجر می‌شود. تفاوتی نمی‌کند که مشغول حل یک پازل باشید و یا برای خروج از اتاق فرار به دنبال راه حل. جداول می‌توانند قوه زبان مغز را تقویت کرده و مواردی نظیر حل پازل نیز به بخش‌های مرتبط با اکوسیستم پردازش منطقی را در مغز تقویت می‌کنند.

تحقیقات نشان داده زمانی که شما عکس معما را میبینید و جواب معما را پیدا می کنید، سعی دارید آن را به همه نشان داده و بگویید که من در فلان بازه زمانی حل کرده ام.

 

معما برای کودکان

 

در معماهایی که به حل اعداد مرتبط هستند، و یا در بخش‌هایی که مغز شما به دنبال ارائه یک منطق به منظور گذر از یک معما است، مغز انسان شروع به بازی با اشکال و منطق‌ها می‌کند. بدین ترتیب مغز خود را برای رسیدن به سریع‌ترین پاسخ ممکن آماده کرده و سریع‌ترین راه حل‌های موجود را به منظور حل این معما به تصویر می‌کشد. شایان ذکر است که سرعت عمل این بخش در گرو میزان هوش و iQ شما است.

آرایش شکارچی نام وضعیتی از مغز است که دانشمندان به دلیل شباهت زیاد آن به حالت شکار، بر آن نهاده‌اند. تصور کنید که به شکار و یا ماهیگیری رفته‌اید (که البته توصیه می‌کنیم از شکار حیوانات پرهیز کنید!) در این وضعیت بعد از شکار و حتی در حین پیدا کردن راهی برای شکار، مغز انسان فرآیندهایی متفاوت را تجربه می‌کند که حتی در برخی موارد با تزریق آدرنالین بیشتر به خون همراه است. اگر مطالب پیشین انیگما را مطالعه کرده باشید، می دانید که در بخشی از حل معماها حالتی رضایت گونه دخیل است که در این بخش نیز وضعیتی مشابه حکم فرماست.

از میان پرطرفدارترین معماها باید به معمای باحال، معما کوتاه و معما ساده اشاره کرد.

و اما یکی از ویژگی‌هایی که مغز انسان در حل معماها تجربه می‌کند، کاهش شدید اضطراب است. دانشمندان با آزمایش بیش از 7000 انسان از گونه و ژنتیک‌های متفاوت که در قالب یک آزمایش بین‌المللی به رهبری انگلستان صورت گرفته است، دریافته‌اند که برای کاهش حس استرس و اضطراب می‌توانید روی حل معماها حساب کنید. در صورتی که در قالب یک تیم وارد حل چنین معماهایی شوید، بدون شک این احساس بیش از پیش شما را درگیر خواهد کرد.

در این مطلب آموختیم که در حین حل انواع معماها چه رویدادی در مغز ما شکل گرفته و همچنین با یکی از علمی‌ترین ویژگی‌های حل معما در انسان آشنا شدیم. همچنین متوجه شدیم حل معما برای کودکان یک حس رضایت بخشی و برتری برای آنان دارد. نه تنها کودکان بلکه حل معما برای باهوشا همین حس را ایجاد می کند. شاید بهتر باشد که همین حالا این احساس را به مغز خود هدیه دهید!

 

اتاق فرار، ابزاری برای تعلیم دانش‌آموزان و تاثیر آن بر سیستم آموزش

 

معماهای اتاق فرار

 

مطالعات تجربی نشان داده که می‌توان از اتاق فرار در زمینه آموزشی نیز استفاده کرد. در واقع بازی‌های اتاق فرار می‌توانند تاثیراتی بر یادگیری و مغز افراد داشته باشد. در این مطلب سعی داریم تا به جزییاتی در این زمینه بپردازیم و اتاق فرار را به عنوان ابزاری برای یادگیری و تعلیم معرفی خواهیم کرد. همچنین به تاثیر اتاق فرار در سیستم آموزشی می‌پردازیم.

در این روزها می‌بینیم که  راهکارهای آموزشی به کلی تغییر کرده و روند جدیدی در سیستم یادگیری سراسر جهان ایجاد شده است. طبق بررسی‌ها اتاق‌های فرار نیز می‌توانند تاثیر خوبی بر سیستم آموزشی داشته باشند و ابزار خوبی برای تعلیم گروه‌های سنی مختلف خواهند بود. در واقع این روزها که معلمان سعی می‌کنند تا با بازی و سرگرمی، آموزش‌هایی را در اختیار دانش آموزان قرار دهند، اتاق‌های فرار را می‌توان یک ابزار تعلیم دانست.

تاریخچه‌ی اتاق فرار‌ کوتاه است و اولین اتاق فرار رسمی، در شهر کیوتو کشور ژاپن در سال ۲۰۰۷ راه اندازی شده بود. این اتاق فرار برای یک تیم ۵ یا ۶ نفره طراحی شده و در ژانرهای مختلفی اعم از لایو اکشن، ماجراجویی، پازل و وحشت بوده است. استقبال از این اتاق فرار باعث شد تا در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳، تعداد اتاق‌ فرارها در سراسر جهان افزایش پیدا کنند. در این میان شاهد گسترش اتاق‌های فرار در آسیا، اروپا، استرالیا و آمریکای شمالی بودیم. امروزه اتاق فرار به عنوان یک سرگرمی در سراسر جهان رایج شده و مورد توجه بزرگسالان، نوجوانان و کودکان قرار گرفته است. اتاق فرار در واقع راه حلی برای دور شدن از بازی‌های کامپیوتری بوده و یک سرگرمی آموزنده نیز به حساب می‌آید.

بررسی‌ها نشان داده که از اتاق فرار می‌توان در زمینه آموزش و یادگیری استفاده کرد. در واقع اتاق فرار برای اهداف آموزشی مفید خواهد بود. البته به طور رسمی تحقیقاتی در راستای اتاق‌های فکر در آموزش و پرورش انجام نشده اما قطعا آموزش از طریق بازی و سرگرمی سرعت یادگیری را افزایش خواهد و آموزش را جذاب‌تر و عمیق‌تر خواهد کرد.

طی مطالعاتی، محققان سعی کردند تا محتوای اتاق فرار را حرفه‌ای و واقع‌گرایانه‌تر کنند و بخش آموزشی آن را افزایش دهند. در واقع طبق این تحقیقات سعی شده تا دروس مختلف مدرسه به شکلی در اتاق فرار به صورت غیرمسقیم ارائه شود. در نتیجه اتاق فرار بر روی دروس مختلف متمرکز شد و در این بررسی‌ها، هدف محققان تست تاثیر اتاق فرار در یادگیری دانش آموزان بوده است. البته برای راه‌اندازی یک اتاق فرار با تاثیر آموزشی باید ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهیم و این موضوع را از جوانب مختلف بررسی کنیم.

از چه روش‌هایی برای بررسی کاربرد اتاق فرار در اهداف آموزشی استفاده شود؟

چگونه از اتاق فرار برای اهداف آموزشی استفاده شود؟

کانون توجه در تحقیقات مربوط به استفاده از اتاق‌های فرار در آموزش و پرورش چیست؟

پیامدهای استفاده از اتاق فرار برای آموزش و یادگیری چیست؟

 

تاثیر اتاق فرار در سیستم آموزش

 

آموزش اتاق فرار

 

به طور کلی اتاق فرار می‌تواند قدرت تجزیه و تحلیل مغز را افزایش دهد و به افزایش عملکرد مغز کمک خواهد کرد. در نتیجه از این طریق می‌تواند در حوزه آموزش تاثیرگذار باشد. همچنین می‌توان به این موضوع اشاره کرد که افراد در اتاق فرار یاد می‌گیرند که به جزییات توجه کنند و اطلاعات را در مغزشان طبقه‌بندی نمایند.

اتاق فرار به درک بهتر موضوعات در گروه‌های سنی مختلف کمک خواهد کرد و مغز را برای چالش‌های گوناگون آماده می‌کند. از سوی دیگر اتاق فرار زمانبندی را به مغز می‌آموزد و این مهم‌ترین اصل یادگیری است. یک نکته‌ی دیگر آن است که آموزش از طریق اتاق فرار، دانش‌آموز را در روند یادگیری دخالت خواهد داد و روند منسوخ شده‌ی تک بعدی را از سیستم قدیمی آموزش کنار خواهد زد. در نتیجه با این روش دانش آموزان بیشتر به یادگیری ترغیب خواهند شد. در نهایت یادگیری از طریق اتاق فرار، سریع‌تر، جذاب‌تر و عمیق‌تر خواهد بود و دانش آموز را به درس‌های مختلف جذب خواهد کرد.

البته تحقیقات در زمینه‌ی تاثیر اتاق فرار در سیستم آموزش و یادگیری همچنان ادامه دارد و آزمایش‌ها و مطالعات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده است. نتایج موجود در این بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از اتاق فرار در آموزش و پرورش، تحت تأثیر عدم تأکید بر ساختار تحقیقاتی است و روش‌های نوینی را به همراه دارد که تاثیرگذار‌تر خواهد بود. البته در کنار تمامی نکات مثبت ذکر شده، باید بگوییم که محتوای هر اتاق فرار نیز اهمیت بسیار زیادی رد یادگیری و آموزش خواهد داشت.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (1)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614