انواع هیجان

انواع هیجان

چجوری هیجان میتونه تاثیر مخرب روی یک فرد داشته باشد؟؟؟

هیجان مثبت

 

بطورکلی هیجان انواع مختلفی دارد که میتوان گفت گاهی اوقات هیجانات مختلف باهم اشتباه گرفته می شود و ممکن است شما هیجان را تجربه کنید اما ندانید این هیجان منفی بوده یا مثبت و هیجان می تواند محرک بیرونی و درونی داشته باشد.

ما در زندگی روزمره خود با انواع هیجانات رو در رو هستیم. بطوری که این آشنایی ما با هیجانات به دوران نوزادی ما بر می‌گردد. به عبارتی ما از لحظه تولد برخی از هیجانات را با خود داریم و این اهمیت و نقش هیجانات مختلف را در زندگی نشان می‌دهد. برخی از هیجانات لذت بخش ، خوشایند و تقویت کننده هستند، بطوری که فرد برای رسیدن به آن حالت خاص از هیجانات ممکن است تقلا و تلاش هم بکند.

ولی برخی دیگر بیشتر جنبه آزارنده را دارند و شاید فرد تلاش برای اجتناب از رسیدن به آنها داشته باشد یا اگر در آن حالات قرار گیرند، تلاش کند خود را از آن نوع هیجان رهایی دهد. به این ترتیب هیجانات از لحاظ میزان خوشایندی یا ناخوشایندی به دو دسته تقسیم می‌شوند: هیجانات مثبت و منفی. اما به این نکته باید توجه داشت، هر یک از هیجانات اهمیت و نقش مهمی در زندگی دارند. و کارکرد خاصی برای هر یک وجود دارد.

 

هیجان منفی

 

هیجان را می توان به دو نوع هیجان مثبت و هیجان منفی تقسیم بندی کرد. به هیجان هایی مانند عشق، شادی، خنده و گریه از سر شوق هیجان مثبت و به هیجان هایی مانند اضطراب، افسردگی، خشم، حسادت، ترس، احساس گناه، احساس ناکامی و غم هیجان منفی می گویند. درباره هیجان های منفی یک نکته را فراموش نکنیم و آن این که هر هیجان منفی هم الزاما و کاملا منفی نبوده و بستگی به میزان «تاثیرگذاری» آن حس روی فرد دارد.

 

 

انواع هیجانات اصلی

 

انواع هیجان

 

خشم

 

خشم نوعی هیجان و وضعیت روانی است که در نتیجه آزردگی شدید افراد به وجود می آید. از جمله علائم ظاهر شدن این این نوع از هیجان افزایش فشار خون، افزایش تعداد ضربان قلب و افزایش میزان آدرنالین ترشح شده در خون می باشد. بنابراین خشم نوعی هیجان است که مغز ما نسبت به درد وارد شده از خود بروز می دهد.

 

غم

 

نوع دیگری از هیجان، غم است. غم احساسی است که در نتیجه وارد شدن ضرر به فرد یا از دست دادن چیزی یا کسی ایجاد می شود. این نوع هیجان معمولاً با اشک، کاهش انرژی بدن و انزوا خود را نشان می دهد. البته، این نوع از هیجان یک امر طبیعی در همه افراد است اما افزایش بیش از حد این هیجان به همراه اضافه شدن عوامل استرس زای دیگر ممکن است افسردگی را در افراد ایجاد کند.

 

 

ترس

 

ترس

 

ترس نوعی از هیجان است که در واکنش فرد نسبت به خطرات واقعی پیرامون خود به وجود می آید و یک هیجان ناخوشایند می باشد. برخی از نظریه پردازان مانند جان واتسن و پال اکمن، ترس را واکنشی به محرک های منفی خاص می دانند که از ساز و کارهای بقا می باشد

 

شادی

 

هیجان خوشحالی یک حالت روانی در افراد همراه با احساس لذت، عشق، خوشبختی و شادی می باشد. محققان به این نتیجه رسیده اند که شادی منجر به تقویت سیستم دفاعی بدن و تقویت سیستم اعصاب خواهد شد . بنابراین از این نظر یکی از زیباترین هیجان ها نیز می باشد زیرا بسیار برای شما خوشایند بوده و برای جسم شما مفید است.

هر یک از این ۴ هیجان اصلی در زندگی بسیار اتفاق می افتند و ما در کل زندگی با آن ها سر و کار داریم، البته میزان مزایا یا معایبی که هر یک از این هیجان ها برای ما دارند بستگی به شدت آن ها نیز دارد. شما نیز در زندگی روزمره خود همراه با انواع مختلف هیجان ها دست و پنجه نرم می کنید و این روند از دوران نوزادی شروع شده است. حال برخی از هیجان ها لذت بخش هستند (مانند شادی) و برخی دیگر آزار دهنده و ناخوشایند (مانند غم) می باشند.

 

بهترین راه تخلیه هیجان

 

پرداختن به بازی های هیجان انگیز برای تخلیه سطحی هیجان مناسب بوده و راهی برای ایجاد شعف و شادی است. به همین دلیل این قبیل بازی ها و ایجاد هیجان می تواند تا حدی بهداشت روانی جامعه و فرد را تامین کند. برای مثال تماشای فوتبال یا رفتن به استادیوم، سطح انرژی روانی فرد را بالا می برد. این مساله، باعث ایجاد شادی در فرد و در نتیجه در جامعه می شود، اما اگر مشکل فرد عمیق باشد، بازی هایی که برای تخلیه هیجان طراحی می شوند، تاثیر چندانی روی فرد نداشته و باعث درمان او نمی شوند. در کل، انجام این بازی ها و هر تفریحی به شیوه درست می تواند باعث شادی شود.

 

اتاق فرار رویا برج میلاد

 

 

اتاق فرار رویا

 

فکر کن چشماتو ببندی و وقتی دوباره بازشون میکنی یهو یه جای خیلی عجیب و رنگارنگ باشی که هیچ خاطره ای ازش نداری و برات کاملا جدیده.

دیوارا، زمین، نور و هرچی که دور و برته رو تا حالا اینجوری کنار هم ندیدی.
خیلی زود متوجه میشی که این دنیای فانتزی هم قوانین خاص خودش رو داره و برای خارج شدن ازش، باید محدودیت ها رو کنار بزاری.

اتاق رویا بر پایه فعالیت بدنی هست.ابتدای بازی اتاق فرار به شما کلاه مخصوص داده میشه.
تم این اتاق کاملا فان هست و البته پر از هیجان و اتفاقات باحال و خنده دار برای شما و گروهتون.

اتاق فرار رویا همونجاییه که میتونی توش هیجان ماجراجویی ها رو فراتر از واقعیت و بدون حد و مرز در اتاق فرار انیگما تجربه کنی!

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (1)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614