بازی‌های تیمی

بازی‌های تیمی

تیم خودمو چجوری بسازم؟

تیم سازی در بازی

 

تیم سازی اصطلاحیه که به فرآیند تبدیل گروهی از افراد مجزا به یک تیم منسجم و کارآمد اشاره داره. در فضای کسب و کارهای مختلف، تشکیل تیم هایی از افراد که بتونن با همدیگه به خوبی سازگاری و تعامل موثر داشته باشن جزو ضرورت های پیشرفت سازمانی محسوب میشه. تعاملات روزانه ای که کارمندها موقع کار کردن با هم درگیرش هستن می‌تونه بخش طبیعی فرآیند تیم سازی باشه. در عین حال، جلساتی که مدیرها و سرپرست ها تشکیل می‌دن تا افراد تیم رو با هم بیشتر آشنا کنن و به اصطلاح "یخ اونها بشکنه" و با هم بیشتر احساس راحتی بکنن، جلسات مباحثه، جلسات طوفان فکری، واگذار کردن مأموریت‌های مشارکتی و جالب تر از همه این‌ها، فعالیت‌ها و بازی‌هایی که با هدف تقویت همکاری و پرورش خلاقیت تیمی انجام می‌گیرن، تصمیمات دیگه‌ای هستن که یه مجموعه می‌تونه برای ایجاد روحیه تیمی بین افرادش و تشویق اونا به کسب شناخت بیشتر نسبت به همدیگه به کار بگیره.

بازی‌هایی که به فرآیند تیم سازی کمک می‌کنن، باید فعالیت های جذاب و سرگرم کننده‌ای باشن که بصورت ضمنی باعث افزایش مهارت های ارتباطی، مهارت های تصمیم گیری فردی و گروهی و تمرین کار تیمی برای افراد تیم بشن! در ادامه چند نمونه از این بازی ها رو بهتون معرفی می کنیم:

 

بازی احتمالات

 

زمان: 5-6 دقیقه

تعداد شرکت کننده ها: یک یا چند تیم کوچیک

ابزار مورد نیاز: اشیاء تصادفی

قوانین: به هر کدوم از افراد در هر تیم یکی از اشیایی که در نظر گرفتید رو می‌دید. حالا هر سری یک نفر جلوی بقیه می‌ایسته و یه کاربرد ساختگی رو برای اون وسیله به شیوه پانتومیم اجرا می‌کنه. بقیه اعضای تیم موظفن که حدس بزنن اون فرد چه کاربردی از اون وسیله رو داره نشون می‌ده! بازی ها باید منحصربفرد انجام بشه و ایده هایی که به کار گرفته میشه می‌تونه عجیب غریب و گمراه کننده باشه!

هدف: این بازی تیمی باعث تقویت خلاقیت و نوآوری فردی می‌شه!

 

بازی برنده بازنده

 

بازی برنده بازنده

 

زمان: 5-6 دقیقه

تعداد شرکت کننده ها: دو یا چند نفر

ابزار مورد نیاز: هیچی

قوانین: نفر اول تجربه ای که از نظر خودش بار منفی داشته رو با نفر دوم به اشتراک می‌ذاره. این خاطره می‌تونه کاملاً فردی باشه و یا به محیط کار مرتبط باشه، اما حتما‌ باید واقعی باشه! حالا نفر اول همون تجربه رو، این بار با تمرکز روی جنبه های مثبت ماجرا بازگو می‌کنه. نفر دوم هم به اون کمک می کنه تا با هم نکات مثبت یک تجربه بد رو کشف کنن. بعد از اون، نقش ها عوض میشه.

هدف: شرکت کننده ها در کنار هم یاد می‌گیرن چطور با یک نگاه متفاوت به موقعیت های منفی، از تجارب درس بگیرن!

 

بازی اتاق فرار

 

بازی اتاق فرار

 

زمان: بستگی به عملکرد تیم داره! (حداکثر 60 دقیقه)

تعداد شرکت کننده ها: تیم های 3 تا 12 نفره (بسته به نوع بازی)

ابزار مورد نیاز: اتاق فرار و دیگر هیچ!

قوانین: اتاق فرار های مختلف، تم و داستان های متفاوت دارن. بعد از اینکه داستان بازی و نکات لازم به تیم گفته شد، افراد وارد اتاق می‌شن و در اتاق روی اونها قفل می‌شه! حالا افراد تیم موظفن تا با همکاری هم سرنخ ها رو پیدا کنن، پازل ها و معما های داخل اتاق رو دونه دونه حل کنن تا بتونن ظرف مدت زمان محدود (معمولاً 60 دقیقه) از اتاق خارج بشن!

هدف: وقتی همه افراد یه تیم با یه چالش واحد روبرو می‌شن، ترکیبی از مهارت های تیمی و فردی لازم می‌شه. بنابراین تو اتاق فرار، هم مهارت هایی مثل تیم ورک و تقسیم وظایف مطرحه و هم هوش و خلاقیت فردی!
 

 

بازی مربع کامل

 

بازی مربع کامل

 

زمان: 15 تا 30 دقیقه

تعداد شرکت کننده ها: 5 تا 20 نفر

ابزار مورد نیاز: یک طناب بلند گره خورده و چشم بند به تعداد افراد

قوانین: اول از افراد بخواید که داخل یه دایره کنار هم بایستن و طناب رو همگی با دست نگه دارن. بعد دستور بدید که همه چشم بندهاشون رو روی چشماشون قرار بدن، طناب رو روی زمین بذارن و یه مقدار از اون دایره فاصله بگیرن! حالا از همه بخواید که برگردن و سعی کنن بدون اینکه چشم بندهاشون رو بردارن، با طناب یه مربع تشکیل بدن! برای اینکه بازی رو چالش برانگیز تر کنید می تونید محدودیت زمانی بذارید و اگه می خواید خیلی سخت ترش کنید می تونید به بعضی از افراد دستور بدید که صحبت نکنن!

هدف: این بازی روی مهارت های ارتباطی و رهبری تمرکز می‌کنه. اگه به بعضی از اعضای تیم دستور بدید که بدون حرف زدن بازی کنن، اینجوری بحث اعتماد بین افراد تیم هم مطرح می‌شه، چون اعضای تیم باید همدیگه رو برای قرار گرفتن در جهت و جایگاه درست هدایت کنن.

 

حقایق و دروغ ها

 

زمان: 10 تا 15 دقیقه

تعداد شرکت کننده ها: 5 نفر یا بیشتر

ابزار مورد نیاز: هیچی

قوانین: از همه افراد بخواید دایره وار مقابل همدیگه بشینن. هر کسی باید سه حقیقت و یک دروغ در مورد خودش آماده کنه، البته دروغی که واقعی به نظر بیاد و باورنکردنی نباشه! حالا به نوبت از هر نفر خواسته می‌شه که 4 عبارتی که در مورد خودش آماده کرده رو با ترتیبی که لو نده کدوم یکی دروغه در جمع بیان کنه و بقیه سعی کنن حدس بزنن کدوم دروغه!

هدف: این بازی برای اینکه "یخ" افراد پیش هم بشکنه عالیه، خصوصاً برای تیم های تازه شکل گرفته! همچنین باعث می‌شه قضاوت های سریع تو جمع همکاران از بین بره، و به افراد درون گرای جمع هم اجازه می‌ده حقایقی رو در مورد خودشون به اشتراک بذارن!

 

برج کاغذی

 

بازی برج کاغذی

 

تعداد شرکت کنندگان : گروه ها دو الی چند نفره                                                 

زمان بازی :۱۰ الی ۱۵ دقیقه

ابزار مورد نیاز : ۱۰روزنامه دو ورقی

قوانین :هر گروه باید بلند ترین برج کاغدی رو با استفاده از این روزنامه ها بسازه به طوری که بدون تکیه دادن به جایی ساخته شده باشه .برج باید روی زمین قرار گیره و نباید وسایل دیگری جزء کاغذ در این برج استفاده شده باشه .نکته دیگری که باید به اون توجه بشه اینه که گروه ها می تونن اگر خواستن روزنامه خود رو پاره کنن یا به هر شکلی دربیارن .

هدف :این بازی می تونه به شرکت کنندگان اهمیت کارتیمی ،برنامه ریزی و استفاده بهینه از منابع رو به اعضای هر تیم بیاموزه.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (2)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614