اتاق فرار برای عاشقان ژانر وحشت

اتاق فرار برای عاشقان ژانر وحشت

اتاق تسخیر مجموعه انیگما مکانی مناسب برای عاشقان ژانر وحشت

ژانر وحشت

 

ژانر وحشت یا داستان ترسناک، به روایتی گفته میشه که در خواننده احساس ترس، تنفر یا انزجار ایجاد کنه و موضوعات متنوعی مثل قتل، خون آشام، شکنجه، جن گیری، جادوگری، خودکشی و... شامل میشه. این ژانر به خاطر جذابیت بالاش تقریبا در همه شاخه های ادبی مثل رمان، داستان کوتاه، فیلم و حتی بازی دیده میشه.

پیشینه این ژانر و انعکاس هراس در ادبیات کهن خصوصا در اسطوره ها خیلی زیاده و به قرن 18 میلادی بر می گرده. البته  اولین فیلم ترسناک تقریبا یک قرن بعد یعنی در سال 1890 تولید شده که در اون موجودی فراطبیعی و ناشناخته به عنوان شخصیت منفی و ترسناک داستان در نظر گرفته شده بود. کم کم تولیدکنندگان این نوع فیلم ها با استفاده از نورهای پرکنتراست، فضاهای مرموز و مه آلود و نورپردازی با مایه های تیره، پیچیدگیهای خاصی رو به این ژانر اضافه کردن که تاثیر گذاری اونها رو خیلی بیشتر کرده و جذابیت این ژانر رو افزایش دادن. 

در اینجا به چند نمونه از فیلم های پرطرفدار این ژانر می پردازیم:

 

جن گیر (The Exorcist)

 

جن گیر

 

جن گیر محصول 1973 سینمای هالیوود، جزء ترسناکترین و محبوب ترین فیلم تاریخ سینمای جهانه که در زمان خودش هم از سوی منتقدان و هم از سوی حامیان؛ حسابی مورد ستایش قرار گرفته. جن گیر اولین فیلم ترسناک تاریخ سینماییه که در بخش فیلمنامه و صداگذاری برنده جایزه اسکار شده.

 این فیلم که با اقتباس از رمان افسانه ای و پرفروش  ویلیام پیتر بلتی ساخته شده، داستان تسخیر شیطانی یک دختر 12 ساله و تلاش مادرش برای نجات جون دخترشه.

جن گیر از اون جهت که شخصیت پردازی ها را هم سطح با المان های ترسناک فیلم قرار داده، از قدرت و جذابیت خیلی بالایی برخورداره. البته این فیلم به خاطر لحن واقع گرایانه اش؛ واقعا شوکه کننده هم هست و سکانس های بی نظیری داره که نوعی ترس خالص رو به بیننده تزریق می کنه.

 

فیلم آنابل (Annabella)

 

فیلم آنابل

 

آنابل به کارگردانی John R. Leonetti محصول 2014 ، یک فیلم ترسناک خوبه که تمام اجزای فیلم ترسناک رو داره. داستان عروسک شیطانی آنابل یکی از مشهورترین داستان های ژانر وحشته که با قصه سرگرم کننده و عامه پسندش هیجان زیادی رو برای تماشاچیان به همراه داره.

داستان فیلم ماجرای یه زوج جوانیه که منتظر تولد فرزندشون هستن و پدر خانواده با اهدای یه عروسک قدیمی به همسرش ماجراهای ترسناک و فراطبیعی بعدی رو رقم می زنه. اگه از اون دسته آدمایی هستین که از تکون خوردن اشیا و باز و بسته شدن در و پنجره به ستوه اومدید و این چیزا دیگه نمی ترسوندتون، از آنابل حتما لذت  می برین.

 

فیلم حلقه (The Ring)

 

فیلم حلقه

 

حلقه محصول سال 2002 به کارگردانی گور وربینسکی یه فیلم ترسناک روان شناختیه. ماجرای  فیلم در مورد روزنامه نگاریه که می خواد پیگیر مرگ مرموز چهار نوجوانی بشه که به طرز هولناکی به قتل میرسن. نقطه مشترک قتل این نوجوونها  فیلمیه که هر کسی می بیندش ، تو زمانی کمتر از 7 روز به قتل می رسه.

این فیلم که بازسازی فیلم Ringu ژاپنیه، یکی از مهم ترین فیلمهای ترسناک آمریکاییه که تو زمان اکرانش به خاطر جلوه های ویژه ی بیرون اومدن دختری از صفحه تلویزیون خیلی معروف شد. از نظر منتقدان فیلم حلقه، بدون  نشون دادن بی پرده خشونت، تماشاگر رو خیلی خوب می ترسونه و این ترس تو کل فیلم حفظ میشه.

 

فیلم احضار ارواح (The Conjuring)

 

فیلم احضار ارواح

 

جیمز ون در سال 2013 فیلم احضار ارواح را در مورد خانواده پرون ساخت که با نقل مکان به خانه جدید، اتفاقات غیر معمول و عجیبی رو تجربه می کنن.

ون تونسته با ایجاد حس تعلیق از بدو ورود خانواده پرون به خانه تسخیر شده، شرایط استرس زا رو برای تماشاگر ایجاد کنه و بعد با تکنیک های ساده اما کاربردی، وحشت رو به مخاطب انتقال بده و کاری کنه که بیننده از لحظات ترسناک فیلم به شدت بترسه.

کارگردان این فیلم با ذهن مخاطب به خوبی بازی کرده و بهش اجازه تفکر و تجزیه و تحلیل موقعیت رو نداده و تونسته در ترسوندن مخاطب به خوبی عمل کنه که همین موضوع، رضایت و خشنودی طرفدارای ژانر وحشت از این فیلم رو به همراه داشته.

 

فیلم راهبه (The Nun)

 

فیلم راهبه

 

موضوع فیلم راهبه، درباره شیطانی به نام والاک که در قالب راهبه ای ظاهر میشه و حوادثی رو رقم میزنه که بسیار ترسناک و دلهره آوره.. ماجرای فیلم کورین هاردی در کلیسای سنت کارتا در حوالی رومانی و در سال 1952 اتفاق میفته. چند ماه بعد از این که راهبه ی کلیسا بعد از روبرو شدن با والاک خود کشی می کنه،" پدر برک" مامور میشه تا به همراه یه راهبه این واقعه رو بررسی کنه و حوادث وحشتناک و رعب آوری که در طول رسیدگی به این پرونده باهاش روبرو میشن، این محصول سال 2018 رو خاص و جذاب می سازه.

فیلم راهبه تونسته با دکوراسیون و فضای بسیار مناسبش، ترس و نگرانی رو به راحتی به مخاطب انتقال بده و بازیگران با بازی خوبشون در انتقال حس وحشت موفق عمل کردن.  

 

شیطان مرده (Evil Dead)

 

شیطان مرده

 

کارگردان و نویسنده این فیلم،" سم ریمی"، در سال 1983 با ساخت فیلم کلبه وحشت، در محیطی کاملا متمایز با آثار ترسناک اون روزهای هالیوود، مخاطبان زیادی رو به این ژانر علاقه مند کرد.

در این فیلم عده ای جوان به کلبه ای دور افتاده ومتروک در ایالت تنسی میرن و در اونجا میزبان اشباح و شیاطین خبیثی میشن که از کتابی جادویی به نام Naturom Demonto نیرو می گیرن.

حضور 5 جوان در کلبه وحشت، جایی که نفرین از سر و کول شخصیت ها بالا می رود لحظات ترسناکی برای بیننده رقم می زنه که در نوع خودش خیلی هیجان انگیزه.

با توجه به حال و هوای فیلمای ترسناک از سناریو گرفته تا فضا، دکوراسیون، موسیقی، نور و جلوه های ویژه، طرفدارای این ژانر آدمای خاصین که ترس و دلهره رو می پسندن و بعد از دیدن این جور فیلما انرژیشون بیشتر میشه و به قول معروف شارژ میشن. این آدما از هر نوع ترس و دلهره ای تو داستانا، فیلما و حتی بازیا استقبال می کنن و لذت می برن.

در کل اگه شما هم ژانر وحشت و فیلمهای ترسناک رو دوست دارین، پس اتاق تسخیر مجموعه انیگما رو از دست ندین. اتاقی که با معماهای خلاقانه و جذابش علاوه بر ترس، شور و هیجان خاصی به همراه داره که می تونه برای همه اعضای گروه تجربه تکرار نشدنی و جدیدی بسازه. اتاقی که همه بخشهاش مثل موسیقی، نور، دکور و حتی سناریوی باحالش تداعی کننده فیلم های ترسناک و خفنه. فیلم هایی که شاید تا حالا فقط تجربه دیدنش رو داشتین و لمس حس ترس بازیگرا، براتون کمی بعید و دور از ذهن میومد. ولی در مجموعه اتاق فرار انیگما این امکان واسه همه علاقمندان وجود داره تا با حضور تو اتاق تسخیر، فضایی ماورایی و غیر واقعی رو تجربه کنن.

ماجرای اتاق تسخیر از این قراره که در سال 1974 همه اعضای یک خانواده به دست پدر خانواده به قتل میرسن الا نلی دختر کوچک خانواده....پدر خانواده، لوئیس، بعد از اعتراف تکان دهنده به اعدام محکوم میشه. بعد از این ماجراها، تمام افرادی که به این خونه نقل مکان می کنن، شاهد اتفاقات عجیب و غریبی هستن که بسیار دلهره آوره. حالا شما به عنوان ساکنان جدید خونه، صدای آواز یه دختر بچه رو از دیوارهای خونه می شنوین و تنها راه نجاتتون، آزاد کردن ارواح خونه ست، در غیر این صورت جوان ترین عضو گروهتون رو از دست میدین.

درسته که ترس و دلهره تو این اتاق نسبت به اتاقای دیگه مجموعه کمی بیشتره ولی دنبال کردن سرنخا برای حل کردن معماها و پیدا کردن یه راه برای نجات، شور و هیجانی به اعضای گروه میده که ترکیبش با ترس میتونه یه تجربه خاص و بی نظیر باشه. علت استقبال خیلی زیاد از  اتاق تسخیر مجموعه انیگما شگفت انگیز و مرموز بودن این اتاق، مخصوصا معماهای سخت هست که واکنش های پیچیده تری رو در پی داشته و از نظر خیلیا یه سرگرمی باحال با حس ترس لذت بخشه.

 

منبع: مجموعه اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (0)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614