سمبل های شانس و بدشانسی

سمبل های شانس و بدشانسی

لیست سمبل های خوش شانسی و بدشانسی در جهان

انواع سمبل شانس

اعتقاد به شانس و اقبال یه باور غیر علمیه که تعداد قابل توجهی از انسان ها بهش ایمان دارن. این باورها که معمولا ریشه در فرهنگ و اعتقادات یه ملت داره؛ در سراسر جهان و تو همه ی ملت ها دیده میشه. مثلا تو همین کشور خودمون اعتقاد به مهره مار که سمبل خوش شانسی و حتی بخت گشایی محسوب میشه؛ یکی از نمادهای خیلی معروفه که حتی در کشورهای آسیایی مثل هند هم مورد توجه خاصه.

در هر صورت نمادهای خوش شانسی در یه فرهنگ با یه فرهنگ و ملیت دیگه فرق داره؛ ولی نکته مهم اینه که این نمادها یادگار فرهنگ هایی هستن که شاید امروز دیگه وجود نداشته باشن و برای همیشه از بین رفته باشن؛ اما تفکراتشون به قدری در باورهای مردم ریشه داره که با گذشت صدها سال هم چنان برای رفع بلا و خوش شانسی ازشون استفاده میشه.

 

سمبل بدشانسی و خوش شانسی

 

سمبل بدشانسی و خوش شانسی

البته بعضی از این سمبل ها خیلی عجیب و غریب هستن و شاید از نظر ما که تو اون فرهنگ زندگی نمی کنیم؛ مسخره به نظر بیاد؛ ولی مساله اینه که این دست از باورها خیلی زیاده و تو هر فرهنگ چیزهای مخصوصی به عنوان نماد شانس و اقبال جا افتاده که تقسیم بندی های کلی مثل حیوانات، حشرات، سنگ ها، اشیا، گلها و ... وجود داره که به بعضی از اونها در ادامه اشاره می کنیم:

 

1. گربه شانس مانکی نکو

شاید شما هم مجسمه گربه خوش آمدگو یا مانکی نکو (Maneki-neko) رو تو فیلم ها یا کارتون ها و یا حتی سفرتون به کشورهایی مثل ژاپن دیده باشین. این مجسمه های جذاب که در اونها گربه شانس مانکی نکو در حالی که یکی از پنجه هاش رو بالا گرفته؛ نگاه دیگران رو به سمت خودش جلب می کنه؛ در حالت های مختلف دیده میشه که بحث های زیادی هم درباره ش وجود داره؛ مثلا گفته میشه اونهایی که پنجه دست چپشون بالاست؛ سمبل افزایش درآمدن که بیشتر تو قهوه خانه ها و رستوران ها دیده میشن. مجسمه هایی هم که دست راستشون بالاست؛ سمبل سلامتین و بیشتر تو فروشگاه ها و معبدها دیده میشن. 

 

2. سوسک سرگین غلتان 

این حشره که در نزد مصریان باستان به عنوان نمادی برای دور کردن شیطان و تغییر و زندگی مجدد استفاده می شده؛ تاریخچه طولانی در رابطه با خوش شانسی داره. مصریان باستان باور داشتن همزمان با اوج گرفتن خورشید در آسمان، سوسک های سرگین غلتان شروع به بالا رفتن از تپه های شنی رو می کنن، این ارتباط بعدها که با خدای خورشید و آفرینش گره خورد؛ قویتر و ریشه دارتر شد؛ چون خدای خورشید دارای صورتی مثل سوسکه.

 

3. جیرجیرک

جیرجیک ها به مدت هزاران سال به عنوان نماد خوش شانسی در چین و دیگر کشورهای آسیایی در نظر گرفته میشه. البته این اعتقاد از زمان های ماقبل تاریخ وجود داشته؛ زمانی که صدای جیرجیر این حشرات به عنوان نوعی یاری در نظر گرفته می شد. در چین جیرجیرک ها به عنوان نماد نگهبانی محسوب میشن، چون هر نشانه ای از خطر با جیرجیر این حشره از بین میره. از نظر قبیله های بومی امریکا جیرجیرک خوش شانسی میاره و تقلید از جیر جیر کردن او بی احترامی محسوب میشه. شاید به همین خاطره که در فرهنگ های خاورمیانه و اروپای شرقی از طلسم جیرجیرک برای جلوگیری از چشم بد استفاده می کنن. در خاور دور و در سراسر اروپا کشتن جیرجیرک باعث بدشانسی میشه. 

 

4. کفشدوزک

از اونجا که کفشدوزک تنها سوسک محبوب در سراسر جهانه؛ در بسیاری از فرهنگ ها به عنوان سمبل خوش شانسی در نظر گرفته میشه. تو کشورهای آلمانی زبان، کفشدوزک ها یا  Gluckskafer  حشرات خوش شانسی نامیده میشن. تو برخی فرهنگ ها هم اگه یه کفشدوزک روی شما فرود بیاد و شما فراریش ندین؛ شانس به شما رو میاره که نشانه عشق قریب الوقوع هم هست. مثلا میگن اگه یه مرد و زن به طور همزمان یه کفشدوزک رو ببینن؛ عاشق هم میشن. تو بلژیک نشستن یه کفشدوزک رو دست یه دوشیزه نشانه اینه که به زودی ازدواج می کنه. 

کشاورزا هم بر این باورن اگه تو فصل بهار تعداد کفشدوزک ها زیاد باشه؛ حتما محصول اون سالشون خوب میشه. البته همه کفشدوزک ها به یک اندازه خوش شانسی نمیارن و هر چه رنگ قرمزش تیره تر و تعداد لکه هاش بیشتر باشه، خوش شانسی بیشتری هم به ارمغان میاره. با این حال مراقب باشین؛ چون خیلیا باور دارن؛ کشتن کفشدوزک بد شانسی میاره.

 

سمبل های بدشانسی

 

5. فیل

فیل ها به عنوان سمبل خوش شانسی در کشورهای آسیایی خصوصا در هند و تایلند از اهمیت زیادی برخوردارن. تو این کشورها فیلها نماد قدرت، نیرو، استقامت و هوش هستن و بسیاری از افراد باور دارن؛ قرار گرفتن یه فیل مقابل در خونشون خوش شانسی میاره؛ به همین خاطر در آسیا بسیاری از تاجران فیل رو جلو در مغازشون آویزان می کنن.

 

6. قورباغه

قورباغه در بسیاری از فرهنگ ها نماد ثروت، رفاه، دوستی و فراوانیه. قورباغه ها در بین مصریان و یونان باستان نماد درون انگیزی و باروری محسوب می شدن. در مصر باستان، حکت، الهه باروری به شکل قورباغه بوده که از نوزادان تازه متولد شده؛ محافظت می کرد. در فرهنگ بومی امریکا قورباغه قطعه ای چوب را با خودش حمل می کنه، چون سرخپوستان موهاوی معتقدن که قورباغه آتش رو برای انسان به ارمغان آورده. بومیان استرالیا هم معتقدن که قورباغه ها رعد و برق و باران رو آورده. علاوه براین گفته میشه؛ قورباغه به جذب دوستان واقعی و کمک به یافتن عشق طولانی مدت کمک می کنه.

 

7. خفاش قرمز

خفاش قرمز به عنوان یه نماد مهم خوش شانسی تو فرهنگ چین تاریخچه طولانی ای داره، بخصوص اگه خفاش های قرمز تو دسته های پنج تایی ظاهر بشن. در فرهنگ چین، پنج خفاش نشانه پنج نعمت ثروت، سلامت، زندگی طولانی، عشق و مرگ محسوب میشه. یه خفاش قرمز هم به خودی خود طلسم خوب محسوب میشه که در باور عموم می تونه؛ شیطان رو دور کنه. یکی از طرح های مورد علاقه چینی ها؛ طرح خفاش قرمز و امواج آبی رنگه که معمولا روی ظروفشون دیده میشه.

 

8. خوک

خوک، یکی از نمادهای بامزه خوش شانسی خصوصا تو فرهنگ مردم آلمان به حساب میاد. تو آلمان یه اصطاحی وجود داره " Schewin gehabt " که ترجمه تحت اللفظیش میشه" خوک گرفتم ".

باور به خوش شانسی خوک، به دوران قرون وسطی برمی گرده؛ یعنی زمانی که داشتن تعداد زیادی خوک نشانه رونق زندگی بود و نشون می داد که هیچ وقت اعضای خانواده گرسنه نمی مونن. امروزه شیرینی هایی به شکل خوک خصوصا در زمان کریسمس بین افراد رد و بدل میشه که نمادی از خوش شانسیه. 

 

اسب دالا که نخستین بار هزاران سال پیش در سوئد دیده شده، به عنوان یه حیوان مقدس، سمبل خوش شانسی هم محسوب میشه

 

9. اسب دالا

اسب دالا که نخستین بار هزاران سال پیش در سوئد دیده شده، به عنوان یه حیوان مقدس، سمبل خوش شانسی هم محسوب میشه. در گذشته از چنگال های این اسب برای ساخت مبلمان و لوازم منزل استفاده می شد. امروزه اسب های دالا قیمت مناسبی دارن که سبب شده تا خیلی از مردم بیرنگش رو خریداری کنن و بعد مطابق میلشون رنگش کنن. رنگ های معمول اسب دالا قرمز، سبز و سفیده که به دارندش قدرت می بخشه. 

 

10. کاردینال قرمز

این پرنده که بیشتر به خاطر پرهای قرمز خونی در برف های سفید زمستان خیره کننده به نظر میاد؛ در باور عامه مردم امریکا نمادی از گرما، سرزندگی و شادیه. بومیای امریکا معتقد بودن ثروت شما در عرض 12 روز بعد از دیدن این پرنده افزایش پیدا می کنه. در زبان لاتین کلمه کاردینال به معنای "لولا"ست که یه همین خاطر این پرنده به عنوان یه واسط بین زندگی دنیوی و دنیای مردگان عمل می کنه و آرزوی خوب درگذشتگان، برای زندگی زندگان و رسیدن به آسایش و آرامش رو انتقال میده.

 

11. تخم مرغ

تخم مرغ تقریبا به عنوان یه نماد بین المللی در تمامی ادیان های قدیمی مورد توجه خاصه. مثلا در آئین های جادویی نماد باروری، بازگرداندن مردانگی و تولد دوباره ست. در برخی فرهنگ ها این ماده خوراکی، نشانه پدیدار شدن آب و هوای مناسب، تشویق رشد محصولات و نگاه به آینده محسوب میشه. تو کشور خودمون، تخم مرغ نماد چشم زخم یا نماد جلوگیری از بدبختی و چشم بد به حساب میاد.

در انگلستان، دریافت یه تخم مرغ سفید به عنوان هدیه خوش شانسی در نظر گرفته میشه و تخم مرغ قهوه ای نمادی از بدشانسیه.

 

12. دانه بلوط

بر اساس فرهنگ عامه مردم اسکاندیناوی، دانه های بلوط خوش شانسی میاره و داشتن تعدادی بلوط در جیب، فرد رو از سردرد و بیماری های مختلف در امان نگه می داره. این باور به دلیل ارتباط اون با خدای نورس اودین، در نظر گرفته میشه چون اودین برای کسب دانش، خودش رو از درخت بلوط آویزان کرد. واسه همین بلوط نماد خرد هم هست. 

علاوه بر این مردم اسکاندیناوی معتقدن؛ بلوط ها می تونن محافظت الهی رو به ارمغان بیاره. به همین خاطر بلوط ها رو بر روی پنجره های خونشون قرار می دادن تا ازشون در برابر رعد و برق محافظت کنه. در طول تهاجم نورس ها هم، انگلیسی ها تو جیب هاشون بلوط حمل می کردن؛ شاید امیدوار بودن فاتحان همدردی بیشتری از خودشون نشون بدن. 

اعتقاد به نمادها و سمبل های خوش شانسی نه توصیه میشه و نه نهی میشه؛ چون صرفنظر از این که نمادهای خوش شانسی در برخی موارد بسیار عجیب و غریب و بی معنی به نظر می رسن، به طور کلی اعتقاد به اونها می تونه هم سرگرم کننده باشند و هم باعث بشه تا نگاه خوشبینانه تری به آینده داشته باشین. ما توی اسکیپ روم زیاد از اینجور محتواها داریم و کافیه به مقالات اتاق فرار بری و همه اونا رو ببینی.

 

میزان محبوبیت (1)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614