هوش هیجانی چیست | 8 راهکار برای افزایش هوش هیجانی | EQ

راهکار اصلی افزایش هوش هیجانی


چگونه هوش هیجانی EQ خود را افزایش دهیم؟

هوش هیجانی می‌تواند بر موفقیت‌های فردی در راستای رسیدن به اهداف تاثیر زیادی داشته باشد. ما می‌توانیم با راهکار‌هایی به افزایش هوش هیجانی در خود بپردازیم و از آن به عنوان یک نکته‌ی مثبت استفاده کنیم.

هوش هیجانی

تعریف هوش هیجانی از نگاه دانشمندان

تعریف هوش هیجانی سالووی و مایر

توانایی نظارت و پایش احساسات و هیجانات خود و دیگران، تفکیک و تشخیص آن‌ها، و استفاده از این اطلاعات به عنوان راهنمای تفکر و رفتار.

تعریف هوش هیجانی گلمن

هوش هیجانی شامل توانایی‌هایی مثل انگیزه دادن به خود، پشتکار در شرایط دشواری و سرخوردگی، کنترل رفتارهای تکانشی، به تأخیر انداختن خواسته‌ها، تنظیم هیجانات، جلوگیری از غلبه‌ی استرس بر قدرت فکر کردن، همدلی با دیگران و امیدواری است

تعریف هوش هیجانی برادبری و گریوز

هوش هیجانی، توانایی تشخیص و درک هیجانات در خودتان و دیگران است؛ و توانایی این‌که این آگاهی را برای مدیریت رفتار و رابطه‌های خود به کار بگیرید.

شیوه اندازه گیری هوش هیجانی توسط بار-اون

اندازه گیری هوش هیجانی

 

در ادامه چند راهکار برای افزایش هوش هیجانی معرفی خواهیم کرد.

افزایش هوش هیجانی

مهارت رهبری

برای اینکه هوش هیجانی خود را بهبود ببخشید، باید رهبر بودن را یاد بگیرید. هوش هیجانی به یک الگوسازی خوب در ذهن کمک خواهد کرد و بر مدیریت تاثیر خواهد داشت. در نتیجه سعی کنید مهارت مدیریتی و تصمیم‌گیری خود را برای حل مشکلات توسعه داده و بهبود ببخشید.

حفظ نگرش مثبت

قدرت نگرش خود را دست کم نگیرید. افراد با هوش هیجانی نسبت به حالات اطرافیان خود آگاهی دارند و بر این اساس از نگرش خود مراقبت می‌کنند. آنها می‌دانند که برای داشتن یک روز خوب و چشم انداز خوش بینانه باید چه کار کنند.

انتقادپذیری

بخش مهمی از افزایش هوش هیجانی شما این است که بتوانید نقد کنید و نقدپذیر باشید. افراد با EQ بالا به جای ناراحت شدن یا حالت دفاعی، چند لحظه وقت می‌گذارند تا بفهمند نقد از کجا نشأت می‌گیرد، چگونه بر دیگران یا عملکرد آنها تأثیر می‌گذارد و چگونه می‌توانند به طور سازنده هر مشکلی را حل کنند.

خودآگاهی را تمرین کنید

افراد با هوش هیجانی، خودآگاه و شهودی هستند. آنها از احساسات خود و نحوه تأثیر آن بر اطرافیان خود آگاه هستند. آنها همچنین احساسات و زبان بدن دیگران را درک کرده و از این اطلاعات برای تقویت مهارت‌های ارتباطی خود استفاده می‌کنند.

با اطرافیان همدلی داشته باشید

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که برای هوش هیجانی به آن نیاز دارید، داشتن تعامل و همدلی است. بد نیست تعامل و همدلی خود را برای توسعه‌ی هوش هیجانی افزایش دهید و قدرت احساسی خود را در این راستا مدیریت کنید. ارتباط و همدلی با اطرافیان مهم‌ترین اصول توسعه‌ی هوش هیجانی است.

EQ ای کیو

قطعیت در برقراری ارتباط

ارتباط قاطعانه بدون آنکه بسیار تهاجمی یا منفعل به نظر برسد برای افزایش هوش هیجانی خوب است و احترام را برایتان به ارمغان می‌آورد. افراد با هوش هیجانی می‌دانند که چگونه عقاید و نیازهای خود را به صورت مستقیم در حالی که به دیگران احترام می‌گذارند، بیان کنند.

فعالسازی مهارت گوش دادن

در مکالمات، افراد با هوش هیجانی به جای اینکه منتظر نوبت صحبت خود باشند، به حرف‌ها خوب گوش می‌دهند. آنها قبل از پاسخ اطمینان حاصل می‌کنند که آنچه گفته می‌شود را درک کرده‌اند. آنها همچنین به جزئیات غیر کلامی یک مکالمه توجه می‌کنند.

انگیزه داشتن

افراد با هوش هیجانی باانگیزه هستند و نگرش آنها به دیگران انگیزه می‌دهد. آنها اهداف خود را تعیین می‌کنند و در برابر چالش‌ها مقاوم هستند. در نتیجه بر روی انگیزه‌ی خود کار کنید.

سخن پایانی

بعد از خوندن این مطلب میتونیم بفهمیم که مردم برای افزایش هوش هیجانی بهترین راه یعنی اسکیپ روم را انتخاب کرده اند. به طور کلی افراد با هوش هیجانی EQ از هوش اجتماعی نیز برخوردار هستند و به راحتی می‌توانند با اطرافیان روابط خوبی داشته باشند یا روابط و احساسات دیگران را درک کنند. در نتیجه اگر بتوانید موارد بالا را در خود پرورش دهید و تقویت کنید به راحتی می‌توانید به بالاترین هوش هیجانی EQ دست یابید.


نظرات کاربران



شرکت طراحی سایت: ره وب