راه های افزایش هوش و حافظه

راه های افزایش هوش و حافظه

این 7 کار هوش شما را افزایش می دهد

افزایش هوش

 

هوش توانایی ذهنی است و قابلیت‌های متنوعی همچون استدلال، برنامه‌ریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان و یادگیری را در بر می‌گیرد و نظریه‌هابرای افزایش هوش و حافظه در طول تاریخ تغییر کرده‌اند که پژوهشگران می‌گویند نوشیدن شیر، خوردن جگر، تخم مرغ و بادام زمینی یکی از راه های افزایش هوش است زیرا کولین بیشتری به مغز می‌رسد و موجب تقویت هوش و تقویت حافظه می‌شود.پژوهشگران با سنجیدن سطح کولین مغز به میزان هوش افراد پی می‌برند.

 

راه های افزایش هوش

تقویت حافظه

 

۷ عادت روزانه که باعث افزایش هوش شما می‌شود!

همه‌ی ما دوست داریم بسیار باهوش باشیم و درک بالایی از مسائل داشته باشیم چراکه هوش بالا، بسیار مفید، تحسین برانگیز و کاربردی خواهد بود. خوب است بدانید که هوش انسان قابل پرورش است در نتیجه می‌توانید با انتخاب فعالیت‌های روزانه‌ی مناسب، باهوش‌تر از همیشه شوید و درک بالایی بدست آوردید. در واقع شاید تاکنون فکر می‌کردید که هوش بالا یک ویژگی ذاتی است اما باید بگوییم که این ویژگی می‌تواند اکتسابی باشد و می‌توانید هوش خود را بهبود ببخشید. در اتاق فرار به معرفی ۷ عادت روزانه که باعث باهوش شدن شما می‌شود، خواهیم پرداخت.

 

استراحت مغز

 

مهم‌ترین عاملی که باعث افزایش هوش افراد می‌شود، استراحت مغز است. در واقع مغز مانند دیگر اعضای بدن خسته می‌شود و نیاز به وقفه و استراحت دارد. استراحت می‌تواند به افزایش عملکرد مغز و افزایش هوش شما کمک کند. پس در طول روز زمانی را برای استراحت مغز انتخاب کنید و آرامش بگیرید. در نتیجه می‌توان گفت که مدیتیشن می‌تواند به باهوش شدن شما کمک کند. در عصر آنلاین تمرکز به راحتی از دست می‌رود در نتیجه انجام فعالیت‌ها بسیار دشوار خواهد بود. پس باید مدیریت زمان را بلد باشید. در زمانبدی خود باید زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید. زمانی را نیز به فعالیت‌های متفرقه بپردازید. به طور کلی برای اینکه عملکرد بهتری از مغز دریافت کنید، خوب است که کار را از زندگی شخصی جدا کنید تا تاثیر آن را بر مغز ببینید.

 

مطالعه برای افزایش هوش

 

اگر می‌خواهید باهوش شوید، حتما در طول روز مطالعه کنید. طبق مطالعات انجام شده، کودکانی که مطالعه‌ی بالایی دارند در بزرگسالی بسیار باهوش‌تر می‌شوند. بزرگسالان نیز می‌توانند با مطالعه‌ی روزانه، هوش خود را افزایش دهند و عملکرد مغز خود را بهبود ببخشند. مطالعه در واقع یک فعالیت آموزنده و تقویت‌کننده‌ی مغز است.

 

هوش

 

یادگیری زبان برای افزایش هوش

 

یادگیری زبان یکی از برترین مواردی است که شما را باهوش‌تر می‌کند. مطالعه یک زبان برای اکثر مردم چالش برانگیز است. سال‌ها طول می‌کشد تا تسلط به زبان خارجی را بدست آورید. یادگیری یک زبان دوم باعث تقویت هوش شما خواهد شد و ذهن شما را قوی‌تر خواهد کرد.

 

بازی‌های فکری برای افزایش هوش

 

شاید فکر کنید بازی تاثیری بر مغز ندارد اما اینطور نیست. در واقع بازی فکری برای افزایش ضریب هوشی طراحی شده و ۵۰ میلیون محقق تایید کرده‌اند که بازی‌های فکری به بهبود ضریب هوشی کمک خواهند کرد. در نتیجه اگر به بازی‌های فکری علاقه دارید، می‌توانید به صورت روزانه این بازی‌ها را انجام دهید تا باهوش‌تر شوید. از سوی دیگر اتاق فرار نیز می‌توانند در افزایش هوش شما تاثیر بگذارند.

 

یادگیری موسیقی

 

یادگیری و نواختن موسیقی قدرت دیداری، شنیداری و جسمی افراد را افزایش خواهد داد. عادت به تمرین روزانه‌ی موسیقی برای مغز و هوش شما بسیار مفید است و حفظ ریتم یا حفظ نت‌های موسیقی می‌تواند به افزایش حافظه کمک کند. پس برای اینکه باهوش شوید حتما نواختن یک موسیقی را یاد بگیرید.

 

مواد غذایی برای افزایش هوش و حافظه

 

برخی خوراکی‌ها نیز به افزایش هوش کمک خواهند کرد. برای مثال خوردن آووکادو، ماهی سالمون یا انواع مغزها نظیر پسته، گردو و بادام می‌توانند به باهوش شدن و تقویت حافظه کمک کنند. در نتیجه به صورت روزانه می‌توانید این خوراکی‌های باهوش‌کننده را مصرف کنید.

 

کاهش هوش

 

متخصصان معتقدند همه چیز، از فناوری گرفته تا عادات غذایی و شیوه زندگی، بر عملکرد مغز ما تأثیر می‌گذارد و عادت های نادرست باعث افت کارایی ذهن و توانایی فکر کردن می‌شود. اخیراً، نتایج بررسی محققان کانادایی نشان داده است که مصرف میزان زیاد چربی های اشباع، تأثیر زیادی روی عملکرد مغز می‌گذارد و حتی به اعتیاد منجر می‌شود.

از سال 1930 به علت شرایط بهتر زندگی، بهبود تغذیه و تحصیلات، «آی کیو» افراد در سراسر جهان بهتر شد. اما اکنون محققان ادعا می‌کنند که در سال های گذشته میزان بهره هوشی افراد کاهش پیدا کرده و از طرفی طی 50 سال اخیر هوش اجتماعی هم افت پیدا کرده است. محققان تأکید می‌کنند علاوه بر یاد گرفتن مهارت های جدید، موارد دیگری نیز برای حفظ آی کیو لازم است. در ادامه، به کارها و عاداتی که باعث کاهش بهره هوشی می‌شوند، می‌پردازیم.

 

انجام دادن چند کار هم زمان

 

انجام دادن چند کار با هم باعث کاهش آی کیو می‌‍‌شود. محققان می‌گویند مغز برای انجام دادن چند کار به طور همزمان با هم، طراحی نشده است. زمانی که فرد این کار را می‌کند و تمرکز خود را سریع از یک کار به کار دیگر معطوف می‌کند، هر بار این کار را انجام می‌دهد، به قسمت شناختی مغز آسیب می‌رسد. در این شرایط (سوخت مغز) سریع تر مصرف می‌شود و در نتیجه مغز سریع تر خسته می‌شود. همچنین انجام دادن چند کار با هم مانع از تفکر عمیق و خلاق می‌شود.

 

خستگی سفر با هواپیما و کار شبانه

 

همه ما می‌دانیم که تقریبا یک روز پس از پرواز با هواپیما، فرد هنوز گیج است. این تأثیر می‌تواند چند هفته با فرد باقی بماندنتایج بررسی روی نمونه های آزمایشگاهی نشان می‌دهد، اختلال ریتم شبانه روز (ساعت داخلی بدن)، کارایی هیپوکامپ مغز را کاهش می‌دهد. به گفته محققان، داشتن مشاغلی که شیفت کاری شب دارند و یا مسافرت های هوایی مداوم با اختلال رفتاری همراه هستند.

 

گوشی های هوشمند دلیل کاهش هوش

 

محققان و دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که بودن کنار گوشی ها و وسایل هوشمند به دلیل حواس پرتی بیش از حد افراد و البته امواجی که دارند، هوش و تمرکز افراد را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. چرا که معمولاً این گوشی ها حواس صاحب خود را به خودشان پرت کرده و به راحتی تمرکز را از آن ها می‌گیرند. پس تا می‌توانید از موبایل های خود دوری کنید.

 

جست و جوهای اینترنتی

 

دسترسی نامحدود به اطلاعات، چه در منزل و چه در بیرون از منزل، با فشار دادن یک دکمه می‌تواند هم خوب باشد و هم بد. این که بتوانید آدرس ها، شماره تلفن ها، دستور غذا، اسم ها، رویدادها و … را به آسانی پیدا کنید، نیاز به یادآوری و به خاطر سپردن را در شما کاهش می‌دهد. اگرچه این فناوری به صورت مستقیم روی مغز تأثیر نمی‌گذارد، اما بر نحوه ذخیره کردن اطلاعات در حافظه تأثیر می‌گذارد؛ به عنوان مثال ما راحت تر می‌توانیم به یاد بیاوریم که اطلاعات کجا ذخیره شده اند تا این که به یاد بیاوریم خود اطلاعات چه بوده اند.

به گفته متخصصان مایکروسافت، به طور میانگین در طول 15 سال، میزان تمرکز ما از 12 ثانیه به 8 ثانیه افت پیدا کرده است.

 

افزایش بهره هوشی

 

زیاده روی در مصرف میوه ها

 

زیاده روی در مصرف میوه هم باعث کاهش آی کیو می‌شود. مصرف زیاد فروکتوز (قند طبیعی موجود در میوه ها) توانایی هورمون انسولینبرای سوخت و ساز قند خون و تولید انرژی در بدن را کاهش می‌دهد. البته منظور مصرف خیلی زیاد میوه است، نه مصرف مورد نیاز روزانه هر فرد. در این میان می‌توان با مصرف امگا- 3 از مغز محافظت کرد.

 

همزمان راه رفتن و آدامس خوردن

 

در گذشته گفته می‌شد که آدامس جویدن یک ورزش است که جریان خون را به مغز افزایش می‌دهد، اما آزمایش های اخیر، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. به گفته محققان، جویدن آدامس برای چند ساعت باعث حواس پرتی می‌شود و آی کیو را کاهش می‌دهد.

 

مصرف غذاهای چرب

 

مصرف چربی های اشباع مانند (کره، نیمرو و…) مانع عملکرد دوپامین مغز می‌شود (دوپامین، انتقال دهنده عصبی حیاتی است). نتایج بررسی ها نشان می‌دهد که غذاهای چرب، عملکرد شناختی فرد را مختل می‌کند. یکی از روش‌های رایج برای اندازه‌گیری بهره هوشی در ایران استفاده از ابزار ماتریس‌های پیش‌رونده ریون است.

 

اتاق فرار ی راه میانبر برای افزایش هوش

 

مجموعه اتاق فرار انیگما شرایطی رو فراهم کرده که شما در حین بازی ارزیابی میشید. یعنی با انجام یک بازی اتاق فرار بهره هوشی شما اندازه گیری شده و راه های افزایش هوش را به شما اعلام خواهیم کرد که می توانید بازی مورد علاقه خود را در لیست بهترین اتاق فرار تهران پیدا کنید.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (1)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614