خفن ترین دزدی های تاریخ

خفن ترین دزدی های تاریخ

عجیب ترین سرقت های جهان

دزدی های کلان

 

نمی‌دونم که می‌دونستید یا نه، ولی دزدها هم واسه خودشون نظام رتبه بندی دارن، جوری که باعث میشه بگیم انواع دزدی داره! هر دزدی بر اساس ارزش چیزهایی که می‌دزده رتبه اش تعیین می‌شه! مثلا جیب برها و دله دزدها تو پایین ترین سطر جدول قرار دارن، اون دسته از دزدایی که با فکر و برنامه ریزی و کاملاً مجهز به تکنولوژی های مدرن سرقت، به هوای پول یا جواهرات سراغ خونه های گرون قیمت میرن مسلماً تو رده بالاتری هستن... و اما بالاتر از این هم که می‌ریم، می‌رسیم به گروهی خاص که واقعاً لایق بالاترین رتبه هستن، چون دست کم تو انتخاب سوژه سرقت به شدت متمایز عمل کردن! این دزدان خوش ذوق، سارقان گران قیمت ترین آثار هنری و گنجینه های دنیا هستن به همین دلیل لقب دزدهای خفن رو بهشون دادن!

سعی کنید آرامش خودتون رو حفظ کنید، ولی بهرحال طبیعیه اگه با دیدن اسم بعضی از شناخته شده ترین آثار هنری تاریخ تو لیست مواردی که دست کم یک بار به سرقت رفتن شاخ در بیارید! ارزش پولی اشیایی که ازشون صحبت می کنیم از ده ها میلیون دلار شروع میشه و تا جایی پیش میره که دیگه نمیشه با پول ارزش بعضی از اونها رو سنجید. از جواهرات قیمتی تا تابلوهای نقاشی مشهور، آثاری که در اصل به موزه ها تعلق دارن، اما طمع سارقان اهل هنر! بعضی از اونها رو به سرنوشتی نامعلوم دچار کرده...

 

بزگترین سرقت جهان

 

سرقت 100 میلیون دلاری از مرکز تجارت الماس آنتورپ

 

سرقت 100 میلیون دلاری از مرکز تجارت الماس آنتورپ

 

این سرقت به عنوان یکی از مدرن ترین و بزرگترین سرقت های باور نکردنی در سال 2003 تو بلژیک انجام شد. مهم ترین وجه تمایز این سرقت با دزدی های دیگه اینه که این سرقت خیلی شبیه فیلم های خوش رنگ و لعاب هالیوودی اجرا شد. مغز متفکر این سرقت یعنی لئوناردو نوتورباتولو این سرقت رو اونقدر حرفه ای برنامه ریزی کرد که از این سرقت به عنوان سرقت باور نکردنی یاد می شه. چون قبل از انجام این سرقت تصور میشد؛ امنیت مرکز الماس به شدت بالائه و سرقت از اون غیر ممکنه. 

لئوناردو از سال 2000 برای سرقت از این مرکز برنامه ریزی کرد. اون به عنوان یک طلاساز و جواهر ساز، یکی از بزرگترین ساختمان های اداری مرکز الماس رو اجاره کرد و به مرور تمام جزئیات امنیتی رو به خاطر سپرد و با جمع کردن یه تیم حرفه ای تونست این سرقت خاص رو انجام بده. 

اگر چه این تیم حرفه ای در شب 16 فوریه سال 2003 تونستن به سیستم امنیتی مرکز تجارت الماس نفوذ کنن و الماس هایی به ارزش 100 تا  400 میلیون دلار رو به راحتی بدزدن. ولی بی دقتی یکی از اعضا تو از بین نبردن مدارک و رسیدها باعث شد تا پلیس به کمک یه رسید خرید ساندویچ، چهار تا از سارقا رو دستگیر کنه. اما نفر پنجم این سرقت و الماس های دزیده شده هیچ وقت پیدا نشدن.

 

ویولن گیبسون استرادیواریوس

ارزش: 15 میلیون دلار

ویولن گیبسون استرادیواریوس

این ویولن فوق العاده ارزشمند یکی از گران قیمت ترین ویولن های دنیاست که در سال 1713 میلادی توسط سازنده ایتالیایی، آنتونیو استرادیواری ساخته شده. در سال 1919 دو بار دزدیده شد! که البته خیلی زود بازیابی شد. یه بار دیگه در سال 1936 توسط یک دلال ساز دزدیده شد، که این بار سارق 50 سال بعد از سرقتش در بستر مرگ نزد همسرش اعتراف کرد. همسرش ویولن رو به مقامات قانونی برگردوند. در حال حاضر نوازنده چیره دست ویولن، جاشوا بل، صاحب این ویولن هست.

 

تابلوی کبوتر و نخود سبز اثر پیکاسو

ارزش: 28 میلیون دلار

تابلوی

این اثر که پابلو پیکاسو در سال 1911 کشیده، یکی از پنج تابلویی بود که در سال 2010 از موزه هنرهای مدرن پاریس ربوده شد! مجموع این پنج تابلو بالغ بر 123 میلیون دلار ارزش داشت که بین اونها تابلوی پیکاسو ارزشمند ترین بود. سارق سال 2011 دستگیر شد (درست خوندید، سارق یک نفر بود!) اما نقاشی های مفقود هیچ وقت پیدا نشدن، سارق هم اعلام کرده بود که موقع فرار از ترسش تابلوها رو داخل سطل آشغال انداخته و صحنه رو ترک کرده!

 

تابلوی گل‌های خشخاش اثر ون گوگ

ارزش: 55 میلیون دلار

تابلوی

تابلویی که گفته میشه ونسان ون گوگ سه سال قبل از اینکه خودکشی کنه (در سال 1887) کشیده، تابحال دو بار دزدیده شده! بار اول در سال 1977 از موزه محمد محمود خلیل در قاهره مصر به سرقت رفت و 10 سال بعد سر از کویت در اورد! بار دوم در سال 2010 دزدیده شد و هم چنان جزو آثار هنری مشهور اما مفقوده متأسفانه! ناگفته نماند که برای یابنده یا کسی که اطلاعاتی به درد بخور در مسیر پیدا شدن این اثر هنری ارائه کنه، مژدگانی 175 هزار دلاری در نظر گرفته شده!

 

تابلوی طوفان در دریای جلیل اثر رامبرانت

ارزش: 100 میلیون دلار

تابلوی

شاهکار رامبرانت، نقاش هلندی قرن هفدهم، و تنها منظره دریایی که توسط وی نقاشی شد... این تابلو در مارس 1990 بهمراه 12 اثر هنری بسیار ارزشمند دیگه از موزه ای در شهر بوستون دزدیده شد. مجموع ارزش تمام تابلوها در اون زمان 500 میلیون دلار بود، که این سرقت رو به بدنام ترین سرقت آثار هنری در تاریخ و هم چنین بزرگ ترین سرقت اموال شخصی در سطح جهان تبدیل کرد. چند سال پیش بازرسان اف بی آی اعلام کردن که سارقان این پرونده مرموز شناسایی شدن، اما در قید حیات نیستن! بنابراین تابلوی رامبرانت و سایر آثار همچنان مفقود هستن.

 

تابلوی مونا لیزا اثر داوینچی

ارزش: حداقل 2 میلیارد دلار

تابلوی مونالیزا

تابلو مونا لیزا بدون شک مشهورترین اثر هنری دنیا و لبخند اون پر تکرار ترین لبخند تاریخه! این تابلوی گران بها در سال 1911 توسط یکی از کارمندان موزه لوور از موزه دزدیده شد! سارق زرنگ تا ساعت تعطیلی موزه توی کمد جارو قایم شده بوده و بعد با مونا لیزا فرار می‌کنه! خوشبختانه بعد از دو سال تابلو پیدا شد و مونا لیزا به خونه اش برگشت! با ارزش امروزی دست کم ۲ میلیارد دلار، می‌شه قاطعانه گفت که تابلوی مونا لیزا با ارزش ترین شیء به سرقت رفته در دنیاست!

 

صندوق امانات کنت

 

صندوق امانات کنت

 

سرقت 56 میلیون پوندی ( معادل 78 میلیون دلار ) که در سال 2004 تو انگلستان انجام شد؛ یکی از جسورانه ترین دزدی های انجام شده است که از یه نقشه حساب شده و حرفه ای برخوردار بود. برای این دزدی دو نفر از اعضای گروه به عنوان مامور پلیس به خانه مدیر انبار رفتن و به همسرش اطلاع دادن که شوهرش تصادف کرده. اینجوری این دو نفر وارد خونه مدیر انبار شدن و همسر و پسر جوانش رو گروگان گرفتن. همزمان بقیه اعضای گروه ماشین مدیر انبار رو تو خیابان متوقف کردن و اون رو مجبور کردن تا در انبار رو براشون باز کنه. به همین راحتی این سرقت میلیونی انجام شد ولی بعدا پلیس همه اعضای گروه رو دستگیر و محاکمه کرد.

این سرقت به قدری سرو صدا به پا کرد که" دارن آرنوفسکی"، کارگردان معروف امریکایی، اعلام کرده میخواد از این سرقت یه فیلم بسازه.

 

جواهر فروشی هری وینستون در پاریس

 

جواهر فروشی هری وینستون در پاریس

 

سرقت از یه جواهر فروشی اونم تو روز روشن تو وسط پاریس زیبا یکی از بزرگترین سرقت های انجام شده تو تاریخ فرانسه محسوب میشه. این سرقت که تو روز چهارم دسامبر 2008 با حضور چهار سارق مسلح تو جواهر فروشی هری وینستون صورت گرفت؛ باعث شد تا 85 میلیون یورو از جواهرات این مرکز طلا و جواهر به سرقت برده بشه. تو این دزدی بعضی از  سارقا ظاهرشون شبیه خانم هایی با کلاه گیس بلوند و عینک آفتابی بود که بدون شلیک حتی یه گلوله تونستن در عرض 15 دقیقه بزرگترین سرقت فرانسه رو رقم بزنن.

 

سرقت 6 میلیون دلاری از لوفت هانزا

 

در سال 1978 میلیون ها دلار از محموله لوفت هانزا توسط لوئیس ورنرر کارمند این شرکت دزیده شد

 

شاید از نظر شما هم سرقت از یه فرودگاه کاری سخت و غیر ممکن به نظر بیاد. ولی در سال 1978 میلیون ها دلار از محموله لوفت هانزا توسط لوئیس ورنرر کارمند این شرکت دزیده شد. ورنر که به خاطر قمار با مشکل مالی شدید روبرو بود، در روز 11 دسامبر 1978 با گروگان گرفتن 6 کارمند این فرودگاه نزدیک به 6 میلیون دلار ( معادل 23.4 میلیون دلار الان ) پول نقد و جواهرات سرقت کرد. 

البته این سرقت به دلیل اشتباه راننده وانت فوردی که در سرقت مورد استفاده شده بود؛ توسط پلیس کشف شد؛ ولی تا همین امروز، هیچکس از سرنوشت جواهرات و مقدار زیادی از پول ها خبر نداره.

 

معماهای دزدی های پیچیده چه جوری حل میشن؟

قطعا سرقت هایی تو این حد و اندازه که مورد توجه رسانه های تمام جهان قرار بگیره و به عنوان سرقت های بزرگ و خفن شناخته بشن؛ احتیاج به نقشه های پیچیده و استفاده از ایده ها و ترفند هایی داره که به ذهن کمتر انسانی خطور می کنه. مغز متفکر این نوع سرقت ها نه تنها باید یه جوری برنامه ریزی کنه که سرقت بدون مشکل و خطا انجام بشه بلکه باید برای دستگیر نشدن هم برنامه ریزی های لازم رو انجام بده.

درسته که بعضی از این سرقت های خاص که توسط افراد حرفه ای و متخصص انجام میشه، هیچ وقت توسط پلیس کشف نمیشه و همیشه مجهول می مونه؛ ولی اگه واقع بین باشیم و آمار رو بررسی کنیم؛ خیلی از این دزدیها تنها به خاطر یه اشتباه کوچیک یا بی توجهی به یه موضوع، لو میره. حتی تو فیلم هایی که تو این زمینه ساخته میشن، سرقت ها و یا قتل هایی که خیلی هوشمندانه و غیر قابل ردیابیه با یه رسید نیم سوخته، یه عکس و یا یه بی دقتی کوچیک، لو میره و سارقا و دزدا دستگیر میشن. بنابراین مهم ترین نکته تو حل چنین معماهایی توجه به جزئیات و کوچکترین مسائله، به قول معروف تو حل کردن این معماها، هر چیز بی ارزشی می تونه مهم و جدی باشه.

در هر صورت اگه این جور سرقت های حرفه ای براتون جذابه و از دیدن فیلم هایی که تو این زمینه ساخته می شن لذت می برین و هنگام دیدن فیلم پا به پای کاراگاه به سرنخ ها توجه می کنین و قبل از تموم شدن فیلم، قاتل یا جنایتکار رو تشخیص میدین، بهتره برای یه بار هم شده خودتون رو محک بزنین و قاتل زنجیره ای و مرموز اتاق فرار قتل مرموز مجموعه انیگما رو پیدا کنین.

درسته کسایی که چنین دزدی هایی رو انجام میدن، آدم های حرفه ای و باهوشی هستند ولی کسایی هم هستند که به همون اندازه یا شاید هم بیشتر هوش و استعداد برای گیر انداختن این دزدها دارند. اگر مایلید تو حل یکی از سخت ترین و هیجان انگیزترین پرونده های دزدی در جهان، نقشی داشته باشید، توی اتاق فرار انیگما منتظرتون هستیم.

 

در اتاق فرار قتل مرموز چه خبره؟

این اتاق فرار در مورد یه قاتل حرفه ایه که تو سال 1893 بدون به جا گذاشتن حتی یه سرنخ، یازده نفر رو تو لندن به قتل می رسونه؛ به طوری که پلیس از پیدا کردنش ناامید میشه. کارگاه مشهور شهر شروع به تحقیق می کنه و تو جریان تحقیقات به 4 نفر مظنون میشه، ولی کارگاه باهوش هم به طرز مرموزی کشته میشه و پرونده قتل ها بدون حل شدن باقی می مونه. حال اگه دلتون میخواد به عنوان یه کاراگاه باهوش معمای بزرگ شهر لندن رو حل کنین، این گوی و میدان.

اتاق فرار معمایی قتل مرموز به گونه ای طراحی شده که یه قاتل حرفه ای و کاربلد که به همه جزئیات توجه می کنه و قتل هایی بدون ردیابی انجام میده، پشت تمام این قضایا قرار داره و کسی می تونه پرده از راز این قتل ها برداره که مثل کاراگاه های حرفه ای از توجه به هیچ چیز بی ارزشی نگذره و با کنار هم قرار دادن سرنخ ها به یه استنتاج کامل و جامع برسه.

قطعا پیدا کردن قاتلی که روزها و ساعت ها برای کارش برنامه ریزی کرده کار خیلی سخت و پیچیده ایه، ولی غیر ممکن نیست. چون که این افراد مجبورن استرس و فشار زیادی رو مدیریت کنن که در نهایت باعث میشه تا یه جا اشتباه کنن. این هم دقیقا همون نکته ریز و مهمیه که نباید از چشمان تیز بین یه کارآگاه باهوش دور بمونه.

اتاق فرار قتل مرموز مجموعه انیگما یه فرصت مناسب برای کسائیه که از حل کردن معماها لذت می برن و هر چه معما سخت تر باشه؛ بیشتر سر ذوق میان. چون نه تنها از به چالش کشیدن مغزشون لذت می برن؛ بلکه می تونن قدرت تمرکز و دقت نظر خودشون رو هم بالا ببرن.

اتاق فرار قابلیت به تصویر کشیدن هرچیزی رو داره و بخاطر ذات معمایی بازی باعث شده خیلی از داستان های دزدی یا قتل تبدیل به بازی بشه و به راحتی از اون بعنوان ی بازی مهیج استفاده کرد. برای همینه که از اتاق قتل مرموز اوایل بعنوان اولین ها در بخش اتاق فرار معمایی یاد میشد اما الان بیشتر از 100 بازی معمایی در کشور وجود داره.

 

منبع: اتاق فرار انیگما

میزان محبوبیت (3)

به این مقاله امتیاز دهید

فرم ارسال نظر

لطفا فقط عدد وارد کنید
09120030269 09120036614